Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

843
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

867
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف: اوتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشدی است که تعامل اجتماعی, ارتباط کلامی و غیرکلامی و الگوهای رفتاری کلیشه ای را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به مشکلات آغازگری این کودکان و ضعف مداخلات در ایجاد انگیزه, در این پژوهش سعی شده است تا تاثیر روش درمانی پاسخ محور با کاربرد انگیزه, بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک بررسی شود.روش بررسی: در این مداخله کارآزمایی بالینی با گروه کنترل, طبق معیارهای ورود و خروج, سی فرد اوتیستیک شش تا یازده ساله که دو به دو از نظر سن, جنس و میانگین طول گفته همسان بودند از کلینیک های مخصوص افراد اوتیستیک شهر همدان انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جلسات به صورت فردی در طی سه ماه (هفته ای دو جلسه شصت دقیقه ای) برگزار شد. افراد هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه مهارت های ارتباطی کودکان برای ارزیابی توانایی آغازگری ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه هجده توسط آماره های توصیفی و آزمون های تی مستقل و کای دو و آنالیز کوواریانس انجام شد.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که طبق آزمون آنالیز کوواریانس بین دو گروه بعد از مداخله, تغییرات معناداری در توانایی آغازگری در گروه مداخله وجود دارد (P<0.001).نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان دهنده تاثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک است. از این رو بهتر است در مداخلات درمانی, این روش نیز به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدظاهری، فرشته، رضایی، محمد، رفیعی، سیدمجید، بخشی، عنایت اله، و غریب، مسعود. (1393). بررسی تاثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 15(2)، 72-77. SID. https://sid.ir/paper/43427/fa

    Vancouver: کپی

    محمدظاهری فرشته، رضایی محمد، رفیعی سیدمجید، بخشی عنایت اله، غریب مسعود. بررسی تاثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1393؛15(2):72-77. Available from: https://sid.ir/paper/43427/fa

    IEEE: کپی

    فرشته محمدظاهری، محمد رضایی، سیدمجید رفیعی، عنایت اله بخشی، و مسعود غریب، “بررسی تاثیر روش درمانی پاسخ محور بر توانایی آغازگری کودکان اوتیستیک،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 15، no. 2، pp. 72–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43427/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا