اهداف: با توجه به اینکه مصرف سیگار در نوجوانان روند نگران کننده دارد و از طرفی در این سن توجه به رسانه و آسیب پذیری نسبت به آن افزایش می یابد؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش رسانه ها بر قصد مصرف سیگار در نوجوانان انجام شد. اطلاعات و روش ها: جستجوی الکترونیکی به شیوه نظام مند از پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین المللی شامل Medline، Web of Science, Scopus و Science Direct تا فروردین 1398 صورت گرفت و مطالعات مشاهده ای که به بررسی ارتباط قرار گرفتن در معرض محتواهای رسانه ای و قصد مصرف سیگار در نوجوانان سنین 19-10 سال پرداخته بودند، انتخاب شدند. نتایج مطالعات مرتبط، با استفاده از راهنمای نیوکاسل و اوتاوا و JBI (The Joanna Briggs Institute) مورد ارزیابی قرار گرفتند و ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص های I 2 و Chi 2 ارزیابی شد. یافته ها: در این مطالعه 20 مقاله وارد شد که 13 مقاله وارد فراتحلیل شدند. نتایج نشان داد، قرار گرفتن در معرض رسانه ها با قصد مصرف سیگار در نوجوانان ارتباط دارد؛ به گونه ای که نسبت شانس رسانه های ترغیب کننده (1. 64-0. 98: 95% فاصله اطمینان): 1. 27 و رسانه های با محتوای محافظت کننده (0. 86-0. 67: 95% فاصله اطمینان): 0. 76 با قصد مصرف سیگار در نوجوانان ارتباط داشتند. همچنین فیلم های با محتوای سیگار به عنوان قوی ترین رسانه ترغیب کننده قصد مصرف سیگار (2. 59-0. 91: 95% فاصله اطمینان): 1. 54 محسوب شدند. نتیجه گیری: مطالعه حاضر تصویری واضح از نقش رسانه ها و چگونگی تاثیر نوع محتوای رسانه ای بر قصد مصرف سیگار در نوجوانان را ارایه می دهد و بر لزوم کسب و ارتقای مهارت سواد رسانه ای برای پیشگیری از کاهش مصرف سیگار در آنان تاکید می کند.