تاثیر مولفه قائم زمین لرزه در پل های احداث شده در حوزه نزدیک گسلش و همچنین در پل های دارای عرشه های انعطاف پذیر غیرقابل صرفنظر کردن می باشد. به ویژه در پل های پیش تنیده طره ای با توجه به ساخت و تکمیل مرحله ای این گونه پل ها و رفتار اندرکنشی خصوصیات وابسته به زمان مصالح، به ویژه پدیده خزش بتن که باعث باز توزیع دائم نیروهای داخلی و متغیر شدن تنش ها و تغییر مکان های مقاطع عرشه پل در طول زمان می شود، منجر به حساسیت رفتار عرشه پل به مولفه قائم زمین لرزه می گردد. در این مطالعه با استفاده از مدل ایجاد شده از یک پل پیش تنیده طره ای، به بررسی اثرات مولفه قائم شتاب زمین لرزه، بر روی شتاب ، تغییر مکان و تنش های مقاطع مختلف تیر عرشه در فاصله های زمانی متفاوت از ساخت پل، با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی – در برگیرنده آثار ساخت مرحله ای - و تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی با شرایط اولیه متفاوت نیرویی و سختی، با توجه به متغیر بودن نیروهای داخلی و سختی در طول زمان، پرداخته شده است. متعاقبا، میزان آسیب پذیری عرشه هایی که از به هم پیوستن طره ها ایجاد گردیده اند، تحت تاثیر مولفه قائم شتاب زمین لرزه، مورد مطالعه قرار داده شده و توصیه های اصلاحی به منظور بهسازی لرزه ای این گونه پل ها ارایه گردیده است.