Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    180-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    496
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

زمینه و هدف بیماران همودیالیزی، درد ناشی از استفاده مکرر از سوزن های عروقی را به عنوان شدیدترین استرس حاصل از روند درمان و بزرگ ترین دغدغه زندگی خود می دانند. این درد می تواند باعث ایجاد تغییرات همودینامیک در ابتدای فرایند همودیالیز شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر پماد بی حسی املا بر تغییرات همودینامیک حین کانولاسیون فیستول در بیماران همودیالیزی طراحی و اجرا شد. روش بررسی مطالعه به روش کار آزمایی بالینی روی 50 بیمار تحت درمان با همودیالیز در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد 1392 انجام شد. بیماران پس از ورود به مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه املا و پلاسبو تقسیم شدند. تغییرات همودینامیک در دو گروه، در دو نوبت قبل و بعد از کانولاسیون فیستول اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تست تی مستقل با استفاده از نسخه 19 نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها بین دو گروه از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی و مدت استفاده از فیستول تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0/05). متغیرهای همودینامیک (فشار خون سیستول، دیاستول و تعداد نبض) قبل از کانولاسیون در هر دو گروه معنادار نبود (P>0/05). فشارخون سیستول و تعداد نبض در گروه پلاسبو نسبت به گروه املا بعد از کانولاسیون فیستول افزایش معناداری داشت. (P<0/001) نتیجه گیری استفاده از پماد املا به عنوان روشی آسان و با قابلیت کاربرد خود بیمار، با کاهش درد حین کانولاسیون فیستول بیماران همودیالیزی، موجب ثبات همودینامیک، در زمان شروع همودیالیز می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    186-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1047
  • دانلود: 

    906
چکیده: 

زمینه و هدف سرطان یکی از بیماری های شایع و در حال افزایش است که حجم زیادی از تلاش های نظام های مراقبتی را به خود اختصاص داده است. استرس، اضطراب و افسردگی از مشکلات عمده بیماران مبتلا به سرطان است؛ بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی بیماران سرطانی انجام شد. روش بررسی روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را همه افراد مبتلا به سرطان تشکیل دادند که برای درمان در بیمارستان ولیعصر بیرجند بستری بودند. از این تعداد 40 نفر (20 مرد و 20 زن) به صورت نمونه گیری دردسترس، انتخاب و به طور کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر که شامل 10 نفر زن و 10 نفر مرد) قرار گرفتند. در ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله موسیقی درمانی (به مدت 6 روز و هر روز نیم ساعت) دریافت کرد و در پایان هر دو گروه مجدداً به ابزار تحقیق پاسخ دادند (پس آزمون). ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسش نامه استرس و فشار روانی داس (21 سؤالی) بود. داده ها با نسخه 22 نرم افزار SPSS و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد موسیقی درمانی بر استرس، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان مؤثر است. نتیجه گیری باید به روش های غیردارویی مثل موسیقی درمانی در برنامه آموزشی کادر پزشکی توجه شود و به عنوان بخشی از درمان در بخش های بیمارستانی، به خصوص بخش های ویژه از آن استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1047

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 906 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    194-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

زمینه و هدف دوران حاملگی بحرانی موقعیتی است و در مواردی که به خوبی مدیریت نشود، استرس زیادی به مادر و اطرافیان او وارد می کند. این مقاله تأثیر کلاس های آمادگی برای زایمان را در زنان باردار بررسی کرده است. روش بررسی این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی از نوع تحقیقات سیستم بهداشتی انجام شد. در این پژوهش 80 زن باردار به صورت تصادفی وارد پژوهش شدند. این زنان به مدت 8 جلسه 1 /5ساعته در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت کردند. در ابتدا قبل از برگزاری اولین جلسه کلاس ها و سپس بعد از پایان آخرین جلسه، افراد شرکت کننده در پژوهش پرسش نامه را تکمیل کردند. پرسش نامه شامل مشخصات فردی، پرسش نامه اضطراب اشپیل برگر و انتخاب نوع زایمان بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی زوج و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نمره اضطراب در زنان باردار تحت مداخله، قبل از مطالعه 5/17± 86/7 بود و بعد از پایان مطالعه به 7/54± 72/5 رسید. آزمون تی زوج نشان داد این کاهش معنادار بود 0/001> p 68/4درصد زنان باردار قبل از مطالعه زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودند که بعد از اتمام مطالعه این میزان به 82/3 رسید. آزمون کای اسکوئر نشان داد این کاهش نیز معنادار بود (0/001>P). نتیجه گیری کلاس های آمادگی برای زایمان می تواند منجر به کاهش اضطراب و افزایش انتخاب زایمان طبیعی در زنان باردار شود. با توجه به مؤثر بودن کلاس های آمادگی برای زایمان در مثبت شدن مفاهیم ذهنی افراد، توجه ویژه به این گونه کلاس ها در زنان باردار باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    202-209
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    496
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

زمینه و هدف انسان ها با قدرت اندیشه انتقادی به دنیا نمی آیند و این قابلیت را به طور طبیعی بیش از اندازه ای که برای زنده ماندن نیاز دارند، کسب نمی کنند. بسیاری از انسان ها هیچ گاه آن را یاد نمی گیرند. در حالی که این روش به سادگی با استفاده از مربیان خبره آموزش داده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش فرایند پرستاری بر کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی دانشجویان انجام شد. روش بررسی این مطالعه به صورت تجربی روی 40 نفر از دانشجویان ترم سه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد که به طور تصادفی به دو گروه 20 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی، کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی بود. کارگاه آموزشی فرایند پرستاری مبتنی بر تفکر انتقادی در سه روز در گروه آزمون اجرا شد. نمره تفکر انتقادی دانشجویان و کیفیت مراقبت از دید بیماران قبل و بعد از مداخله در دو گروه اندازه گیری شد. یافته ها بین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. نتایج بیانگر اختلاف معنی دار آماری در میزان نمره تفکر انتقادی بین گروه مداخله (3/35± 39/99) و کنترل(2/3± 24/19) و نمره کیفیت مراقبت در گروه مداخله (3/4± 37/56) و کنترل (2/2± 83/25) بعد از اجرای مداخله بود. میانگین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله بعد از اجرای کارگاه آموزشی افزایش چشمگیری پیدا کرد. نتیجه گیری از آنجا که اجرای کارگاه آموزشی توانسته است تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری را افزایش دهد؛ بنابراین، می توان گفت، تغییر در فرایند آموزش و به کار گیری تفکر انتقادی در محوری ترین کار پرستار، یعنی فرایند پرستاری، دانشجویان و پرستاران را قادر می کند تا مراقبت پرستاری را با کیفیت بهتری انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    210-217
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    388
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

زمینه و هدف خطاهای دارویی از جمله خطاهای غیر قابل بخشش انسانی است و نبود مطالعات آماری کشوری، بومی شناسی و سرباز زدن از گزارش خطاهای دارویی، از جمله چالش های فرا روی این حوزه است و شناسایی آن ها برای ارائه راهکارهای مقابله با ایجاد یا بروز مجدد، ضروری است. هدف از انجام این مطالعه، نظرسنجی ازکادر پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی در بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری درباره علل و عوامل موجد خطاهای دارویی بود. روش بررسی در این مطالعه توصیفی تحلیلی 91 نفر کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی شرکت کردند و در کارگاه دو روزه خطاهای دارویی که در اردیبهشت 1396 برگزار شد به صورت تصادفی، به 8 گروه 10 نفری و یک گروه 11نفری تقسیم شدند و از آن ها خواسته شد، خطاهای دارویی را لیست کنند. سپس در قالب پرسش نامه لیکرت 5 گزینه ای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، خطاها درج شد و در اختیار افراد قرارگرفت. داده ها با نسخه 16 نرم افزار SPSS آنالیز شد. یافته ها فراوانی خطاهای بدخطی (83/3 درصد)، بدخلقی (65/9 درصد)، خستگی بیش از حد پزشک (56/8 درصد)، ناآشنایی نیرو های جدید با شرایط نگهداری دارو (59/3 درصد)، محاسبات دارویی (58/2 درصد)، تجویز دارو (55/6 درصد)، تطابق نداشتن آموخته های فارماکولوژی با شرح وظایف دارویی (58/1 درصد)، اشراف نداشتن داروساز به مطالب علمی (58 درصد)، دسترسی به داروساز در سه شیفت (52/5 درصد)، راند دارویی (59/8 درصد)، تشابه شکل ظاهری داروها (56/8 درصد) و خطاهای همراه بیمار (79/3 درصد) اهمیت زیاد و بسیار زیاد معنی داری داشت و در هر بخش فراوانی و علل وقوع خطاهای دارویی، متفاوت بود (P<0/05). نتیجه گیری شناخت عوامل موجد خطاهای دارویی در هر بخش و بیمارستان، آموزش مداوم پرستار، پزشک و داروساز بیمارستانی می تواند در جلوگیری از وقوع خطاهای دارویی کمک کننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    218-225
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    640
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

زمینه و هدف تعبیه ضربان ساز دائم یکی از روش های مهم در کنترل و درمان آریتمی ها و بیماری های سیستم هدایتی قلب است. این روش عوارض روحی و جسمی زیادی برای بیماران ایجاد می کند که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر می گذارد. یادگیری رفتارهای خودمراقبتی بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور از جمله روش های مؤثر در افزایش کیفیت زندگی است؛ بنابراین مطالعه اخیر با هدف بررسی تأثیر این مداخله بر کیفیت زندگی بیمارانی انجام شد که ضربان ساز دارند. روش بررسی این پژوهش یک مطالعه کار آزمایی بالینی شاهد دار تصادفی سازی شده بوده است که روی 70 بیمار دارای دستگاه ضربان ساز قلبی بیمارستان شهیدچمران اصفهان در سال 1396 انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسش نامه بررسی کیفیت زندگی SF-36، جمع آوری و با استفاده از نسخه 18 نرم افزار SPSS و آزمون های آماری از قبیل تی زوج و تی مستقل و تحلیل واریانس داده های مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها مقایسه نمرات کسب شده گروه های کنترل و آزمایش در هشت حیطه کیفیت زندگی قبل و بعد از مطالعه نشان داد انجام مداخله الگوی توانمند سازی خانواده محور در هفت حیطه منجر به افزایش نمرات کسب شده در گروه آزمایش شده است و شاخص کلی کیفیت زندگی را به طور معنا داری افزایش داده است، اما در گروه کنترل این تغییرات معنادار نبود. نتیجه گیری هم راستا با دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه نتایج مطالعه اخیر نشان داد اجرای روش آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور می تواند با مشارکت و محوریت بیمار و خانواده نقش مهمی در درپیش گرفتن رفتارهای صحیح بهداشتی و کسب استقلال بیمارانی داشته باشد که ضربان ساز دائم دارند و می توان با اجرای این الگو در بیماران مزمن سطح سلامت جامعه را بیشتر کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    226-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    382
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

زمینه و هدف یکی از اهداف قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی، کاهش خطاهای بالینی پرستاری بوده است. از جمله مهم ترین علل خطاهای بالینی، خستگی پرستاران در شیفت شب است؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی ارتباط اجرای قانون ارتقای بهره وری با بروز خطاهای بالینی پرستاران در شیفت شب در بیمارستان دکتر گنجویان دزفول در سال 1396 انجام شد. روش بررسی در این مطالعه توصیفی تحلیلی، پرونده های مربوط به خطاهای بالینی پرستاران شیفت شب ثبت شده مربوط به سال های 1392 تا 1395 (از زمان اجرای قانون ارتقای بهره وری) و همچنین سال های 1388 تا 1391 (قبل ازاجرای قانون ارتقای بهره وری) بررسی شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی و چک لیست خطاهای بالینی بودند. داده ها با استفاده از نسخه 22 نرم افزار آماری SPSS و آزمون کای اسکوئر و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها تعداد کل خطاهای بالینی ثبت شده در شیفت شب در ابعاد دارویی، تشخیصی، مراقبتی، درمانی و آزمایشگاهی در چهار سال قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری 318 مورد بود که در چهار سال اجرای قانون ارتقای بهره وری به 746 مورد افزایش پیدا کرد. تعداد کل خطاهای بالینی نسبت به مراجعان بیمار نشان داد نسبت شانس قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری نسبت به بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری 0/72 و نسبت شانس بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری بالینی نسبت به قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری 1/38 است. تعداد کل خطاهای بالینی نسبت به تعداد پرستار نشان داد نسبت شانس قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری نسبت به بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری 0/195 و نسبت شانس بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری نسبت به قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری5/12 است. نتیجه گیری نتایج نشان داد با اجرای قانون ارتقای بهره وری و درنظر گرفتن پاداش برای گزارش شفاف خطاهای بالینی، تعداد خودگزارشی خطاهای بالینی بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری افزایش داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 382

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button