مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

زمینه و هدف برخی مطالعات سبک یادگیری دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی را به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار داده اند. اما، تعداد معدودی به بررسی سبک یادگیری دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های علوم پزشکی پرداخته اند. لذا این مطالعه با هدف تعیین سبک یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام یافته است. روش بررسی در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 228 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1396 به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش آخرین نسخه پرسشنامه سبک یادگیری Kolb بود. در نهایت داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (مجذور کای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها 8/54% نمونه ها مونث و 89/5% مجرد بودند. 63/2% معدل بالاتر از 16 داشتند و 52/2% ترم 2 تحصیلی بودند. سبک یادگیری 40/4% دانشجویان جذب کننده، 21/9% واگرا، 19/3% انطباق یابنده و 18/4% هم گرا بود. ارتباط معناداری بین سبک یادگیری و رشته تحصیلی (0/014=p) و نیز معدل (0/006=p) مشاهده شد، اما ارتباط معناداری بین سبک یادگیری با جنس، سن، وضعیت تاهل و ترم تحصیلی دیده نشد (0/05

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    441
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

زمینه و هدف بهداشت قاعدگی، جنبه مهمی از سلامت دختران نوجوان است. بیش تر دختران اطلاعات مناسب درباره بهداشت قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیر موثق، دچار مشکل می شوند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش مبتنی بر گروه های کوچک با مشارکت مادران و آموزش معمول بر رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان انجام یافته است. روش بررسی این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در مورد 60 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه که دارای قاعدگی منظم بودند در دو گروه مداخله و کنترل انجام یافت. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد در سال 1397، دو مدرسه انتخاب و با قرعه کشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. آموزش بهداشت قاعدگی در گروه مداخله طی چهار جلسه و در گروه های 4-3 نفره انجام گرفت. جهت مادران این گروه نیز دو جلسه 2 ساعته با همان محتوا و جهت دانش آموزان گروه کنترل، آموزش معمول انجام یافت. داده ها با استفاده از پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی، قبل از مداخله و بعد از مداخله (پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی) جمع آوری و با آزمون های من ویتنی، کای دو و تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها قبل از مداخله نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت (0/199=p) پس از مداخله در هر دو گروه میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی (پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی) افزایش معناداری نشان داد (p<0/001). همچنین میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه مداخله به صورت معناداری بیش تر از گروه کنترل بود (p<0/001). نتیجه گیری آموزش مبتنی بر گروه های کوچک با مشارکت مادران در مقایسه با آموزش معمول، در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان روش موثرتری بود. این روش، جهت آموزش مسایل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی، به برنامه ریزان بهداشتی توصیه می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    484
  • دانلود: 

    197
چکیده: 

زمینه و هدف دوران بارداری و زایمان، یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر زن است که تحت حمایت اطرافیان به ویژه همسر می تواند تجربه ای به یادماندنی با پیامدهای مثبت مادری و نوزادی باشد. مداخلات متعددی در مورد ارتقای مشارکت مردان در این دوران انجام گرفته است، لذا این مطالعه با هدف مروری سیستماتیک بر مطالعات مبتنی بر مشارکت مردان در مراقبت های پره ناتال انجام یافته است. روش بررسی مطالعه حاضر، مروری سیستماتیک بر مقالات چاپ شده در زمینه راهکارهای ارتقای مشارکت مردان در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان (از سال 2000 تا 2019) است که براساس دستورالعمل PRISMA و جستجو توسط دو پژوهشگر در پایگاه های اطلاعاتی معتبر انجام یافته است. مطالعات تجربی و نیمه تجربی که در زمینه راهکارهای افزایش مشارکت مردان در دوران پری ناتال در مجلات داخلی و بین المللی چاپ شده بودند، وارد مطالعه شدند. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چک لیست Jadad وCONSORT و استخراج داده ها براساس چک لیست پژوهشگر ساخته صورت گرفت. یافته ها در این مرور سیستماتیک، 4808 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین و در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی متن کامل مقالات، نهایتا 15 مقاله، وارد مطالعه شد. راهکارهای ارتقا، در چهار حیطه زن محور، زوج محور، جامعه محور و تسهیلات محور طبقه بندی شد. نتیجه گیری با توجه به نتایج این مطالعه، جهت ارتقای مشارکت مردان در مراقبت های پری ناتال باید روی چهار حیطه زن محور، زوج محور، جامعه محور و تسهیلات محور برنامه ریزی شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 484

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 197 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    46-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    932
چکیده: 

زمینه و هدف تجربه نزدیک شدن به مرگ یکی از واقعیت های غیرقابل انکار دوران سالمندی است که می تواند باعث ترس و اضطراب سالمندان شود. با توجه به این که معنویت به عنوان یک پایگاه مستحکم می تواند عامل قوی در کنترل شرایط پرتنش باشد، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر گروه درمانی معنوی بر میزان اضطراب مرگ سالمندان انجام گرفته است. روش بررسی این مطالعه نیمه تجربی در مورد 50 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز روزانه سالمندان شهر علی آباد کتول (استان گلستان) در سال 1397 انجام گرفته است. نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام یافت و نمونه ها با تخصیص تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله برنامه گروه درمانی معنوی را در 8 جلسه در طول 8 هفته دریافت نمودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس اضطراب مرگ Templer جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 16 با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون کواریانس در سطح معناداری 0/05>p تجزیه و تحلیل شد. یافته ها میزان اضطراب مرگ قبل از مداخله در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/67± 7/36 و 1/65± 7/32 بود که از نظر آماری اختلاف معناداری نداشت (0/961=p)، ولی بعد از مداخله میانگین اضطراب مرگ در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/28± 5/24 و 1/92+7/84 بود که از نظر آماری اختلاف معناداری داشت (p<0/001). نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود زمینه های لازم شرکت در فعالیت های معنوی برای سالمندان فراهم شود، این مورد می تواند در بهبود وضعیت روان شناختی سالمندان موثر باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 932 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    58-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    263
چکیده: 

زمینه و هدف دیابت بارداری شایع ترین اختلال طبی در دوران بارداری است که تاثیرات منفی بسیاری بر جسم و روان مادر باردار و جنین می گذارد. طبق مطالعات موجود نقش مشاوره و حمایت همسر در دیابت بارداری کم تر بررسی شده است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مشاوره حمایتی زوج ها بر رفتار خودمراقبتی زنان مبتلا به دیابت بارداری تحت درمان با انسولین انجام یافته است. روش بررسی در این کارآزمایی بالینی تصادفی 64 زن مبتلا به دیابت بارداری با سن بارداری 30-26 هفته مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان ام البنین (س) مشهد در سال 98-1397 به روش در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی بلوکه بندی شده چهار تایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مشاوره حمایتی زوج ها توسط پژوهشگر به مدت 3 جلسه یک ساعته با فاصله یک هفته برای گروه مداخله و همسرانشان برگزار شد. پرسشنامه خودمراقبتی دیابت در دو مرحله قبل و 4 هفته بعد از اتمام مداخله در هر دو گروه تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوجی در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافته ها میانگین نمره خودمراقبتی قبل از مداخله بین دو گروه، اختلاف آماری معناداری نداشتند (0/05p). نتیجه گیری مشاوره حمایتی زوج ها به ارتقای رفتار خودمراقبتی مبتلایان به دیابت بارداری کمک می کند و می توان از آن به عنوان روشی موثر در کاهش پیامدهای نامطلوب ناشی از دیابت بارداری استفاده کرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 263 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    72-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    752
  • دانلود: 

    242
چکیده: 

زمینه و هدف هیسترکتومی یکی از رایج ترین جراحی های زنان است که سبب ایجاد عوارض جسمی و روانی زیادی از جمله اضطراب می شود. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر تنفس دیافراگمی و لب غنچه ای بر اضطراب زنان تحت هیسترکتومی انجام گرفته است. روش بررسی در این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی دوسوکور، 126 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی اراک در طی سال های 98-1396 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی به دو گروه تنفس دیافراگمی و لب غنچه ای و یک گروه کنترل تخصیص یافتند. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر عصر روز قبل از عمل (قبل از مداخله)، یک ساعت قبل از ورود به اتاق عمل (بعد از مداخله) و دو ساعت بعد از عمل تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافته ها میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب گروه تنفس دیافراگمی، تنفس لب غنچه ای و کنترل قبل از مداخله به ترتیب 10/49± 55/33، 9/84± 55/4و 11/31± 55/07بود، که از نظر آماری اختلاف معناداری نداشت (0/983=p). یک ساعت قبل از جراحی (بعد از انجام مداخله) این میانگین به ترتیب به 8/5± 41/98، 7/88± 42/43و 11/5± 52/86و پس از جراحی به ترتیب به 8/13± 37/79، 7/88± 38/07و 11/35± 50/62 کاهش یافت و اختلاف آماری معناداری مشاهده شد (p<0/0001). میانگین نمرات اضطراب در بین گروه تنفس دیافراگمی و گروه تنفس لب غنچه ای بعد از انجام مداخله اختلاف معنادار آماری نداشت (0/999=p). نتیجه گیری این مطالعه نشان داد که تنفس دیافراگمی و لب غنچه ای موجب کاهش اضطراب زنان تحت هیسترکتومی شده است. استفاده از این شیوه غیردارویی و در دسترس برای کاهش اضطراب قبل و بعد از جراحی هیسترکتومی پیشنهاد می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 242 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    84-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1622
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

زمینه و هدف توکوفوبیا به عنوان یک اختلال روان پزشکی برای اولین بار در سال 2000 معرفی شد. هدف از مطالعه حاضر پاسخ به چهار سوال است: توکوفوبیا چیست و چگونه به وجود می آید؟ شیوع توکوفوبیا در دنیا چقدر است؟ علا یم توکوفوبیا چیست؟ و راهکارهای کنترل و درمان توکوفوبیا چیست؟ روش بررسی این مرور سیستماتیک در سال 1398 با جستجوی مقالات انگلیسی و فارسی منتشر شده از ژانویه سال 2000 تا ژانویه سال 2018 در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی PubMed، Scopus، Web of Science، Google Scholar، Science Direct و پایگاه های اطلاعاتی داخلی Magiran و SID به همراه جستجوی دستی در منابع انجام یافت. یافته ها پس از بررسی 151 مقاله در نهایت 16 مقاله وارد مطالعه شدند. نتایج نشان می دهد که توکوفوبیا، ترس شدید و پاتولوژیک از زایمان بوده و در طبقه بندی اختلالات روان پزشکی براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه چهارم (DSM-IV) به عنوان یک فوبیای اختصاصی تقسیم بندی می شود. اتیولوژی توکوفوبیا چند عاملی بوده و شیوع آن در زنان باردار در 18 کشور جهان حدود 14% تخمین زده است. علایم این اختلال می تواند با بی خوابی، گریه، بی قراری، افسردگی و یا اضطراب و همچنین نگرانی شدید از زایمان ظاهر شود. راهبردهای روان شناسی، درمان های شناختی-رفتاری و دارویی برای کاهش ترس زنان از زایمان در مطالعات مختلف به کار برده شده است. نتیجه گیری نتایج می تواند به عنوان یک راهنما برای شناسایی و غربالگری زنان در معرض خطر و همچنین اجرای مداخلات پرستاری و روان درمانی در مرحله پری ناتال و زایمان به اعضای تیم بهداشتی-درمانی کمک کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    26
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    105-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

زمینه و هدف فعالیت فیزیکی از جمله رفتارهای بهداشتی می باشد که به سلامت ذهنی و عمومی فرد کمک کرده و با ارتقای سلامت زنان در دوره پیش بارداری باعث کاهش عوارض بارداری و زمان تولد می شود. هدف این مطالعه پیش بینی فعالیت فیزیکی در دوره پیش بارداری براساس سازه های مدل بزنف در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی ارومیه بوده است. روش بررسی در این مطالعه مقطعی تعداد 230 نفر از زنان دوره پیش از بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ارومیه در سال 1397 با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته اطلاعات فردی اجتماعی، سازه های مدل بزنف و فرم کوتاه پرسشنامه فعالیت فیزیکی بود. داده ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های رگرسیون خطی، لجستیک و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد 3/61% زنان فعالیت فیزیکی سبک داشتند. آگاهی(β =0. 2, P<0. 003)، عوامل قادر ساز (β =0. 18, P<0. 004) و نگرش (β =0. 15, P<0. 017) به طور معناداری قصد انجام فعالیت فیزیکی را تبیین کرده بودند. همچنین از بین مولفه های متغیر پیش بینی، آگاهی به طور معناداری (0/001>p) انجام فعالیت فیزیکی را تبیین کرده بود. نتیجه گیری میزان پایین فعالیت فیزیکی زنان در دوره پیش بارداری ضرورت طراحی و اجرای مداخلات براساس مدل بزنف در جهت تاثیرگذاری بر آگاهی، نگرش و عوامل قادر ساز را مطرح می کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button