Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    410
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

هدف هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی همکار های علمی مابین پژوهشگران ایرانی در حوزه میکروالکترونیک است که در پایگاه اسکوپوس انعکاس یافته است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علم سنجی است که به روش اسنادی انجام شده و داده های مورد نیاز از پایگاه اسکوپوس جمع آوری شده است. جامعه پژوهش را کلیه تولیدات علمی پژوهشگران ایران در حوزه میکروالکترونیک که در اسکوپوس بین سال های 2000-2017 نمایه شده اند تشکیل داده اند. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که هم نویسندگی بین پژوهشگران حوزه میکروالکترونیک طی سال های مورد مطالعه روند رو به رشدی داشته، این روند در سال های 2006، 2011 و 2014 کاهش پیدا کرده است. علاوه براین غالب ترین الگوی همکاری در این پژوهش سه نویسندگی با درصد 32. 16 (1338) و دو نویسندگی با درصد30. 50 (1269) می باشد. نتیجه گیری: از میان شاخص های هم تالیفی متوسط درجه همکاری0. 93، شاخص همکاری 3. 06 و ضریب هم نویسندگی 0. 58 می باشد و از میان پژوهشگران حدیدی و خویی از دانشگاه ارومیه و نوی از دانشگاه شهید بهشتی فعال ترین نویسندگان در حوزه میکروالکترونیک هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 410

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    1-3
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    471
کلیدواژه: 
چکیده: 

عضای هیئت علمی و پژوهشگران، از مهم ترین کارکنان دانشیِ تأثیرگذار در نظام علم و فناوری محسوب می شوند. از این رو، ارزیابی صحیح فعالیت های آنها در قالب آئین نامه هایی همچون ارتقاء، ترفیع، پژوهشگر برتر، استاد نمونه و مانند آن، همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این کارکنان دانشی، علاوه بر فراهم آوردن موجبات توسعه و ترقی نظام آموزش عالی و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه و پویایی علمی و فرهنگی جامعه، با ارائه ی دستاوردهای ارزشمند علمی و فناورانه خود، چرخ علم و فناوری را به گردش درمی آورند و سکان داران اصلی توسعه علم و فناوری محسوب می شوند. . . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    21-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    430
  • دانلود: 

    505
چکیده: 

هدف برای ارزیابی علم و فناوری در حوزه کشاورزی نیاز به احصاء و تبیین شاخص های اختصاصی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا چارچوب سامانه ارزیابی علم و فناوری کشاورزی را ارایه نماید. روش شناسی: پژوهش حاضر، یک پژوهش ترکیبی (آمیخته درهم تنیده) و با استفاده از روش مطالعه اسنادی و تکنیک دلفی در علم طراحی انجام شده است. با استفاده از روش مطالعه اسنادی تعداد 404 شاخص مرتبط یا قابل تعمیم در حوزه کشاورزی شناسایی شد. در تکنیک دلفی 271 شاخص از 404 شاخص، با توافق خبرگان کشاورزی انتخاب شد و درنهایت بر اساس چارچوب های ارزیابی علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی چارچوب سامانه ارزیابی علم و فناوری کشاورزی پیشنهاد شد. یافته ها: در این پژوهش، 8 دسته بندی کلی شامل پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش، ترویج، سرمایه انسانی، مالی و زیرساختی برای چارچوب کلی سامانه ارزیابی شاخص های علم و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیشنهاد شد. نتیجه گیری: 26 شاخص علم و فناوری در حوزه کشاورزی که اولویت آنها بین یک و دو و میزان ضریب هماهنگی کندال آنها بیشتر از 0. 7 بود، در 5 مولفه اصلی رقم و نژاد، اکتشاف، تولید نقشه، یافته های قابل ترویج و فناوری برای الگوی سامانه ارزیابی کشاورزی مورد تایید خبرگان حوزه قرار گرفت. این الگو دارای قابلیت پیاده سازی و ارزیابی شاخص ها در دوره های مختلف زمانی را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 505 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    41-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    554
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

هدف هدف از این پژوهش تبیین ساختار دانش در حوزه کشف دانش با استفاده از تحلیل هم رخدادی واژگان است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کتاب سنجی است و با استفاده از تحلیل هم رخدادی واژگان و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. داده های این پژوهش، از مفاهیم موجود در عناوین 304 عنوان پروانه ثبت اختراع حوزه کشف دانش بین سال های 2014-1995 است که از پایگاه ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا استخراج شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند، کلیدواژه های «نظام» و «رایانه» بیشترین فراوانی را در عناوین پروانه ها را داشتند و از نظر هم رخدادی واژگانی، زوج های «رایانه و ماشین ها» و «مدیریت پردازش آنلاین و پردازش آنلاین» بیشترین فراوانی را داشتند. یافته های تحلیل خوشه ای نشان دادند که در بازه زمانی پژوهش حوزه کشف دانش از 17 خوشه دانشی تشکیل شده است. ترسیم نمودار راهبردی نشان داد که خوشه های «دستگاه های ورودی»، «تجزیه و تحلیل کسب و کار» و «ماژول پاسخ گو» در این حوزه به بلوغ دانشی رسیده اند. نتیجه گیری: ترکیب مفاهیم در این پژوهش نشان داد، حوزه کشف دانش به شدت به ابزارهای رایانه ای، حوزه های دانشی فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات و انسان به عنوان آخرین حلقه در زمان بررسی داده های منظم شده وابسته می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    61-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    759
چکیده: 

هدف: وضعیت اقتصادی یکی از عوامل تأثیرگذار بر توسعه علمی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و تبیین میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر توسعه علمی ایران در طی 27 سال اخیر انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش کاربردی است و در زمره پژوهش های علم سنجی قرار می گیرد. گردآوری داده ها به شیوه کتابخانه ای و با مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی و گزارش سازمان های مربوطه می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری، سری های زمانی و نرم افزار PLS در جهت پاسخ گویی به سؤالات از آماره T و ضریب مسیر استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشانگر آن هستند که همه شاخص های توسعه علمی ایران که طی 27 سال اخیر ارائه شده در هر سال به طور کلی روندی رو به رشد را تجربه کرده اند. در این میان، نرخ اشتغال تا سال های 86-85 رو به رشد بوده و تولید ناخالص داخلی تا سال 91-90 رو به رشد بوده ولی در سال های بعدی سیر نزولی را در پیش گرفته است. با توجه به ضریب مسیر مربوط به این فرضیه نیز می توان به این نتیجه رسید که متغیر شاخص های اقتصادی به میزان 70 درصد بر شاخص های توسعه علم اثر دارد؛ این به این معنی است که شاخص های اقتصادی به میزان یک واحد بهبود یابد به احتمال 99 درصد مقدار شاخص های توسعه علم به میزان 0. 7 واحد بهبود یافته و مثبت تر می گردد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بین کلیت توسعه علمی و شاخص های اقتصادی رابطه مستقیم وجود دارد و ازآنجایی که توسعه علمی تابع رشد اقتصادی است برای تداوم و رشد علمی باید رشد اقتصادی را حفظ و تداوم بخشید. پررنگ ترین این شاخص ها تولید ناخالص ملی بود و سایر شاخص ها حتی آنهایی که رد شدند به طور غیرمستقیم تأثیر دارند و برای رشد این شاخص ها گروه های پژوهشی و اقتصاددانان باید با همفکری یکدیگر برنامه ریزی هایی را انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 759 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    79-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    450
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

هدف: با توجه به اهمیت پژوهش های میان رشته ای در خلق علم، این پژوهش با هدف تحلیل ساختار شبکه ی اجتماعی هم تألیفی پژوهشگران حوزه آموزش از دور و سنجش تأثیر راهبردهای هم تألیفی (ایزوله، دوتایی، مستقل، حفره های ساختاری، منسجم، میانه و پیچیده) بر بهره وری علمی آنان انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علم سنجی است که به منظور تحلیل شبکه ی هم تألیفی از روش تحلیل شبکه های اجتماعی استفاده می کند. جامعه آماری پژوهش، تولیدات علمی تمامی پژوهشگرانی هستند که از آنها دست کم یک مقاله در پایگاه استنادی وب آو ساینس در بازه زمانی 1990 تا 2017 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس متقارن هم تألیفی پژوهشگران، به منظور بازیابی نتایج از دو دسته نرم افزارهای الف) تحلیل شبکه های اجتماعی (بایب اکسل و یوسی آی نت) و ب) نرم افزارهای تحلیل های آماری استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان دادند که بین محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت با بهره وری علمی پژوهشگران رابطه معناداری وجود دارد. در ارتباط با تأثیر راهبردهای هم تألیفی بر بهره وری علمی پژوهشگران نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مختلف تأثیر متفاوتی بر میزان بهره وری پژوهشگران این حوزه علمی دارند و بین نوع راهبردهای هم تألیفی و بهره وری علمی رابطه مستقیمی وجود دارد. در این باره، پژوهشگرانی که راهبردهای حفره های ساختاری و منسجم را به عنوان سبک انتشاراتی خود برگزیده اند، به ترتیب بالاترین میزان بهره وری را دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که حدود 53 درصد از تغییرپذیری متغیر ملاک (بهره وری پژوهشگران) از طریق مجموع متغیرهای پیش بین (محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت پژوهشگران) تبیین می شود. نتیجه گیری: نتایج مبیّن آن است که بهره وری علمی پژوهشگران تابعی از کاربست راهبردهای هم تألیفی توسط آنان است. همچنین جنسیت عامل بسیار تأثیرگذاری بر بهره وری علمی پژوهشگران در شبکه اجتماعی هم تألیفی می باشد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 450

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    103-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1916
  • دانلود: 

    1147
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر، شناخت نظریه های مدیریت دانش و تعیین میزان تأثیرگذاری هریک از نظریه پردازان بر آثار بعدی است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است که با استفاده از روش های کتابخانه ای و تحلیل استنادی انجام شده است، به همین منظور، اطلاعات کتاب شناختی مربوط به 69 نظریه و مقوله مدیریت دانش به همراه اطلاعات مآخذ آنها از پایگاه وب آوساینس گرفته شد و مورد تحلیل استنادی، زوج کتاب شناختی و تحلیل موضوعی مآخذ قرار گرفت. در ادامه روابط استنادی این آثار و مآخذ آنها پردازش و ترسیم شد. یافته ها: نتایج نشان دادند اوج ظهور نظریه های مدیریت دانش در دهه نود قرن نوزده و توسط متخصصان مدیریت بوده است. بااین حال، متخصصان رشته های دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات و کامپیوتر نیز در طرح این نظریه ها نقش داشته اند. ضمن اینکه نظریه پردازان حوزه مدیریت از آثار حوزه های دیگری مثل کتابداری و علم اطلاعات، کامپیوتر، علوم تربیتی و روان شناسی، تکنولوژی و نوآوری، فلسفه و مدیریت دانش نیز بهره گرفته اند. از نظر زوج کتابشناختی و استناد، حدود چهار پنجم مجموعه نظریه ها با یکدیگر دارای پیوند هستند و یک شبکه منسجم را تشکیل می دهند. نتیجه گیری: نوناکا مهم ترین نظریه پرداز حوزه مدیریت دانش است و نظریه خلق دانش سازمانی و نظریه شرکت بیشترین تأثیر را بر آثار بعد از خود داشته اند. مطالعه تاریخ نگاری نیز نشان داد که آثار Nonaka، Grant، Prahlad, Hame، Spender نقش مهمی در پیوند نظریات با همدیگر داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    123-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    235
چکیده: 

هدف: در راستای الزامات دانشگاه های نسل سوم، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی وضع موجود برای پی بردن به زمینه امکان رشد همکاری بین دانشگاه و صنعت بر اساس تعیین سهم برون دادهای پژوهشی حاصل از این همکاری است. روش شناسی: در این تحقیق از مدل مارپیچ سه گانه و رهیافت اطلاعات متقابل به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. درمجموع 2107 مقاله از سه بخش نمایه ی استنادی علوم (SCI)، نمایه استنادی علوم اجتماعی (SSCI) و نمایه استنادی هنر و علوم انسانی (A & HCI) در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2008 الی 2017 مربوط به دانشگاه شهید چمران اهواز استخراج شدند. یافته ها: از جنبه موضوعی، حوزه های پزشکی، کشاورزی و مهندسی بالاترین میزان هم انتشاری دانشگاه و صنعت را به خود اختصاص داده اند. از بررسی نقشه فضایی ساختار همکاری علمی میان دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی ملی و بین المللی درمی یابیم که در بخش مؤسسات ملی، شهرهای تهران و اهواز بیشترین میزان هم انتشاری، و در بخش مؤسسات بین المللی، دو کشور آمریکا و سوئد بیشترین میزان هم انتشاری را با دانشگاه شهید چمران اهواز داشته اند. نتیجه گیری: علی رغم روند رو به رشد تولیدات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، میزان تعامل و هم افزایی محدود بین ارکان سه گانه را می توان یکی از نقاط ضعف اصلی جهت پویایی و توسعه فناوری و نوآوری در این دانشگاه به حساب آورد. این فرضیه در پژوهش های مربوط به دانشگاه های کل کشور نیز صادق است. به همین دلیل دانشگاه های کشور به طور عام و دانشگاه شهید چمران به صورت خاص برای گذار به نسل سوم دانشگاهی و ارتقای رتبه باید تلاش کنند تا مسائلی مانند تجاری سازی تولیدات علمی و سیاست گذاری های مشخص را حل نمایند و فرهنگ همکاری و هم انتشاری را برای حصول نتایج کارآمدتر ترویج دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 235 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادی شیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    147-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    706
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

هدف: دگرسنجی، روشی مکمل برای ارزیابی عملکرد آکادمیک پژوهشی افراد، سازمان ها، نهادها و کشورها در رسانه های اجتماعی است. نظر به حجم بالای داده های مربوط به تعاملات مرتبط با بروندادهای دانش و فناوری، بدیهی است که از مدل های دقیق برای تحلیل و تصمیم سازی استفاده شود. مدل کوآدراپل هلیکس (مارپیچ چهارگانه) با رویکرد سنجش، تحلیل و توسعه هم افزایی، برون دادهای پژوهشی را در تعامل با چهار فضایِ نوآوری، دانش، تفاهم و دولت (به عبارتی دانشگاه، صنعت، دولت، جامعه و رسانه) بررسی می کند و در این مدل به «فضای نوآوری» توجه ویژه ای شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر، با استفاده از دگرسنجی نشریات در رسانه های اجتماعی بر اساسِ این مدل، تعاملات پژوهش های هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی 8) ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه را بررسی کرده است. یافته ها: نتایج نشان دادند پژوهش های حوزه علوم پزشکی در تمامی کشورها در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه بوده اند؛ اما پژوهش های ترکیه، ایران و پاکستان بیشتر از سایرین با اقبال مواجه شده اند. نتیجه گیری: تعامل پژوهش در چهار فضای این مدل در کشور ایران منحصر به علوم پزشکی و زیست شناسی، و در مصر (علوم پزشکی، مهندسی مواد، علوم اطلاعات، فیزیک، زیست شناسی، شیمی و فیزیک)، نیجریه (علوم پزشکی، روان شناسی، کشاورزی، علوم اطلاعات و کامپیوتر، زیست شناسی و شیمی) تنوع حوزه ها به نسبت شبکه ها از سایرین بیشتر بود. همچنین مندلی و توییتر از میان شبکه های اجتماعی، در بیشتر کشورها نقش مهمی در برقراری تعاملات خصوصاً در دو فضای نوآوری و دانش داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    167-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    490
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل شاخص های آلتمتریکس نشریات حوزه «علوم اجتماعی و انسانی» در پایگاه اطلاعات علمی سیج و نیز بررسی رابطه میان شاخص های آلتمتریکس و عملکرد کیفی نشریات در پایگاه اسکوپوس است. روش شناسی: از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد نوعی مطالعه تحلیلی است که با بهره گیری از شاخص های کمی آلتمتریکس از پایگاه «آلتمتریک اکسپلورر» و شاخص های عملکرد کیفی نشریات از طریق «اسکوپوس» و پایگاه «سیج»، در سطح نشریه در نرم افزار «اکسل» گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » انجام شد. یافته ها: 56. 11 درصد از نشریات دارای نمره آلتمتریک نبوده و 26. 3 درصد از نشریات دارای پوشش آلتمتریک 100 درصد بودند. گروه موضوعی «روان شناسی و مشاوره» بر اساس دو شاخص کمی این مطالعه سهم عمده ای را به خود اختصاص داده اند. توئیتر با سهم 49. 66 درصد، مهم ترین رسانه اجتماعی مورد استفاده در این حوزه بود. رابطه آماری معنادار، و مثبتی میان «شاخص پوشش آلتمتریک» و «شاخص های عملکرد کیفی نشریات» و همچنین بین «شاخص میانگین نمره آلتمتریک» و «شاخص های عملکرد کیفی نشریات» وجود دارد. نتیجه گیری: نشریات باکیفیت تر این حوزه، رؤیت پذیری بیشتری در رسانه های اجتماعی دارند که توجه به آن برای پژوهشگران و سیاست گذاران این حوزه با هدف بهبود عملکرد نشریات، مفید و کاربردی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    185-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و تحلیل محتوای مطالعات انجام شده در رابطه با کاربرد مدیریت دانش در استارت آپ ها با رویکرد فراتحلیل است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی است و از نظر رهیافت مورد استفاده، به شکل استقرایی انجام شده است. نحوة گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای است و از لحاظ زمانی به شکل مقطعی با رویکرد فراتحلیل صورت گرفته است. داده های پژوهش بر اساس مقالات منتشرشده در پایگاه های معتبر علمی در فاصله سال های 2012 تا 2019 گردآوری شده است. یافته ها: در این پژوهش، 31 مقاله معتبر در رابطه با مدیریت دانش در استارت آپ ها بررسی و مشخص شد که مقالات در دو گروه مجلات تخصصی مدیریت دانش و مجلات غیرتخصصی طبقه بندی می شود. نتایج به دست آمده نشان می دهد که 8 مقاله در شش مجله غیرتخصصی با میانگین (3/1) و 23 مقاله در 12 مقاله تخصصی با میانگین انتشار 92/1 به ازای هر مجله منتشر شده است و مجله Journal of Knowledge Management با اندازه اثر (229/0)؛ مجله International Journal of Knowledge Management با اندازه اثر (135/0) و مجله International Entrepreneurship and Management Journal با اندازه اثر (110/0) از بیشترین اندازه اثر برخوردار است. این در حالی است که مجله International Journal of Innovation Studies از کمترین اندازه اثر برخوردار است. همچنین فرض همگن بودن رد شده و فرض ناهمگونی میان پژوهش ها تأیید می شود. همچنین مشخص شد که اندازه اثر مجلات تخصصی 056/0 است و ازآنجاکه در محدوده اطمینان قرار دارد. لذا، از نظر آماری معنا داری است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که انتشار مقالات مدیریت دانش در استارت آپ ها تنها به مجلات تخصصی محدود نبوده و مقالات زیادی در این رابطه در مجلات غیرتخصصی منتشر شده است. این امر حاکی از توسعة مفهوم مدیریت دانش در بین محققان به عنوان یک مفهوم میان رشته ای است؛ به شکلی که در پژوهش های انجام گرفته در حوزه های مختلف مدیریت سازمان، مدیریت دانش به عنوان یک عامل تأثیرگذار مورد توجه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    203-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

هدف: در پژوهش حاضر بر این است تا به مرور یافته های پژوهش های ایران و جهان در خصوص ارزیابی تولیدات علمی در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی و روش ها و شاخص های پیشنهادی برای ارزیابی برون دادهای علمی در این حوزه ها پرداخته شود. روش شناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند انجام شده است. بدین منظور، پژوهش های مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و داخلی بدون درنظرگرفتن محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند و درمجموع، 45 مقاله مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: با توجه به اینکه الگوهای انتشاراتی و استنادی حوزه های علوم انسانی و اجتماعی با علوم پایه، طبیعی و مهندسی متفاوت است، مقایسه و ارزیابی آنها با روش ها و شاخص های یکسان امکان پذیر نیست. طبیعت منحصربه فرد پژوهش های حوزه علوم انسانی و اجتماعی به صورتی است که نمی توان از روش های کمّی مانند روش های کتاب سنجی و علم سنجی برای ارزیابی کیفیت پژوهش های این حوزه استفاده کرد. نتیجه گیری: برای ارزیابی کیفیت برون دادهای علمی حوزه های علوم انسانی و اجتماعی، لازم است رویکردهای کمّی نیز به عنوان روش های تکمیلی در کنار رویکردهای کیفی مورد توجه قرار گیرند. شاخص ها و معیارهای مورد استفاده برای این حوزه ها باید ترکیبی از شاخص های کمّی و کیفی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 12)
  • صفحات: 

    231-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

هدف: این پژوهش بررسی مشارکت علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی در تولید علم بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی علم سنجی است که با استفاده از شاخص های علم سنجی، مدارک علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی را مورد مطالعه قرار داده است. جامعه آماری شامل کلیه مدارک علمی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نمایه شده در پایگاه ISC (بازه زمانی 1387-1394) است. یافته ها: دانشجویان در این بازه 490 مدرک علمی منتشر کرده بودند. مقطع دکترا دارای بیشترین تعداد تولید علم و الگوی غالب همکاری شان مشارکت گروهی بود. از لحاظ تعامل علمی، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه نخست و پس از آن به ترتیب دانشجویان دانشگاه شهید چمران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران در رتبه های بعدی قرار داشتند. از نظر تعداد انتشارات علمی، دانشجویان دانشگاه شهید چمران با 97 مدرک در رتبه نخست و دانشجویان دانشگاه فردوسی با انتشار 96 مدرک در رتبه دوم قرار داشتند. دیگر یافته ها نشان دادند که اختلاف معناداری بین نوع دانشگاه با میزان تولیدات علمی دانشجویان وجود دارد. نتیجه گیری: مشارکت دانشجویان در تولید علم گرچه روبه رشد بوده، ولی به نسبت تعداد دانشجویان حدوداً 10. 0 بود که قابل توجه نیست. چنین امری توجه بیشتر گروه های آموزشی و سیاست گذاران را در جهت استفاده بهینه از پتانسیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button