میزان مطابقت روایات تفسیری ابن عباس با روایات اهل بیت نصرت نیل ساز * الهام زرین کلاه ** تاریخ ارسال: 21/11/96 | تاریخ پذیرش: 03/06/97 چکیده عبدالله بنعباس، صحابی برجسته پیامبر و از سرآمدان تفسیر است. باتوجه به تصریح خود او به علمآموزی؛ بهویژه یادگیری تفسیر از حضرت علی، و همچنین اشاره ی عالمان به این مسئله به هنگام تبیین جایگاه وی در تفسیر، این مقاله با بهکارگیری روش کتابخانهای، تجزیه و تحلیل آماری متن و اسانید، به بررسی میزان مطابقت روایات تفسیری وی با روایات ائمه با تأکید بر جامع البیان طبری و نورالثقلین حویزی میپردازد. بررسیها نشان میدهد در 80درصد روایات، مطابقت یا به نحو تطابق کامل و یا در قالب روابطی همچون عام و خاص، مطلق و مقید، مبین و مجمل وجود دارد. این تطابق در حوزههای مختلف، اعم از کلامی، فقهی و ادبی و در موضوع هایی همچون عدم رؤیت جسمانی خداوند، حلیت متعه و جواز مجاز و غیره، دیده میشود. در تحلیل سندی نیز روشن میشود که بیشتر این تطابقها در طریق سعید بنجبیر، علی بنابی طلحه، ضحاک بنمزاحم، عطاء و مجاهد وجود دارد. گفتنی است، در میان ائمه، بیشترین تطابق روایات ابنعباس با روایات امام صادق است. کلیدواژگان ابنعباس، اهلبیت، جامع البیان، نورالثقلین، روایات تفسیری، مطابقت. * Assistant Professor, Department of the Quranic Sciences and Hadith, Tarbiat Modarres University, | nilsaz@modares. ac. ir ** (Corresponding Author) Assistant Professor, Department of the Quranic Sciences and Hadith, Eqlid Higher Education Center, | ezarinkolah@eghlid. ac. ir * استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس، تهران، | nilsaz@modares. ac. ir ** استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، مرکز آموزش عالی اقلید، نویسنده مسئول | ezarinkolah@eghlid. ac. ir تازه های تحقیق نتیجه گیری از مجموع روایات مرتبط ابنعباس با ائمه، در 80درصد مطابقت وجود دارد. مطابقت روایات ابنعباس و ائمه در زمینههای مختلف کلامی، فقهی، تاریخی، قرائات و. . . است. هرچه به سوره های پایانی قرآن نزدیک تر میشویم، مطابقت میان روایات ابنعباس و ائمه بیشتر میشود. که البته این مسئله با محتوای سوره های پایانی که غالباً مکی بوده و مباحث اختلافبرانگیز همچون مباحث فقهی و. . . در آنها کمتر مطرح شده، بیارتباط نیست. در میان طرق تفسیری روایات ابنعباس در جامع البیان، بیشترین مطابقت به ترتیب مربوط به طریق سعید بنجبیر، علی بنابی طلحه، ضحاک، عطاء و مجاهد است. موضع مثبت این افراد نسبت به اهل بیت نیز، سندی محکم در تأیید این نتیجه است. از میان ائمه، روایات ابنعباس با روایات امام صادق مطابقت بیشتری دارد که این نتیجه باتوجه به کثرت شاگردان امام صادق و در نظرگرفتن شرایط زمان ایشان که در مقایسه با سایر ائمه از آزادی بیان بیشتری برخوردار بودند، امری بدیهی است.