چکیده فارسی: برهان حرکت یکی از براهین مهم و مؤثر در راستای اثبات خدا است. اندیشمندان اسلامی با پذیرش اصل حرکت در طبیعت، محرک نامتحرک اول را اثبات نموده اند؛ پژوهش حاضر با روش عقلی و نقلی به تحلیل و توصیف برهان حرکت پرداخته و به این نتیجه رسیده؛ علاوه بر اینکه حرکت در معنای قبض و حداقلی (خروج از قوّه به فعل) مطرح است در معنای بسط و حداکثری (هر نوع حرکت، تغییر، انفعال، استکمال و سیلان وجودی) نیز قابل اثبات است و عباراتی همچون «خَلق»، «حدوث»، «حرکت»، «تغییر»، «زوال»، «انتقال»، «سیر»، «نزول»، «عروج»، «ارسال»، «هبوط»، «افول»، «سجود»، «رکوع» و «تسبیح»، گُستره حرکت در ماسوای الله را تأیید می نماید؛ لذا در اثبات برهان حرکت گفته می شود؛ در نظام عالم هستی به عنوان عالَمِ حادث و ممکن، حرکت وجود دارد و این حرکت از سوی محرک نامتحرکِ اول و ثابت یعنی الله که موجود قدیم، ازلی، ابدی است، محقق می گردد در غیر این صورت موجب دور و تسلسل می شود.
چکیده عربی:
برهان الحرکة من البراهین المهمة والمؤثرة فی اثبات وجود الله. المفکرون المسلمون بقبولهم لأصل الحرکة فی الطبیعة، اثبتوا محرک اللامتحرک الأول. ینتهج هذا البحث منهجاً عقلیاً ونقلیاً من أجل تحلیل وتوصیف برهان الحرکة؛ لیتوصل من خلال ذلک الى نتیجة وهی أنه بالاضافة الى القول بوجود الحرکة بمعنى القبض والحد الأقل (الخروج من القوّة الى الفعل)، فهی أیضاً یمکن اثباتها بمعنى البسط والحد الأکثر (أی نوع من الحرکة، والتغییر، والانفعال، والاستکمال، والسیلان الوجودی)، کما أن عبارات مثل: الخَلق، والحدوث، والحرکة، والتغییر، والزوال، والانتقال، والسیر، والنزول، والعروج، والارسال، والهبوط، والافول، والسجود، والرکوع، والتسبیح، تؤید مجال الحرکة فی ما سوى الله. ولهذا یُقال فی اثبات برهان الحرکة إنه فی نظام عالم الوجود باعتباره عالَماً حادثاً وممکناً، هنالک حرکة، وهذه الحرکة تتحقق من قِبل محرک اللامتحرک الأول وثابت وهو الله الذی هو موجود قدیم، , أزلی، وأبدی، وإلا فالأمر یستدعی الدوْ ر والتسلسل.