Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

267
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

433
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تحلیلی بر رویکرد شناسی مکتب سلفی برآمده از ابن تیمیه درباره صفات خبری (عنوان عربی: منهجیة المدرسة السلفیة لابن تیمیة حول الصفات الخبریة)

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 96

کلیدواژه

تفویض (کلید واژه عربی: الصفات الخبریةQ1
التفویض)Q1

چکیده

 چکیده فارسی: ازجمله اسباب تفرقه در جامعه اسلامی چگونگی تبیین صفات خبری خداوند در قرآن است. جریان سلفی از فرقه هایی است که تفسیر آنان متفاوت تر از دیگر فرق می باشد. این جریان در طیفی از افراط و تفریط به گروها و زیرشاخه های متعددی تقسیم می شود. وجه مشترک گروهای سلفی تأثیرپذیری آنان از باورهای ابن تیمیه است. تحلیل اندیشه های ایشان از روش های فهم مکتب عام سلفی است. نظر به ضرورت شناختن مبانی فکری این فرقه و اهمیت شناخت اسباب تفرقه در جهان اسلام, این پژوهش با روشی اسنادی و تحلیلی به این سؤال پاسخ می دهد که کیفیت دیدگاه مکتب سلفی ابن تیمیه در تبیین صفات خبری خداوند چگونه است؟ دیدگاه آنها از چه میزان استحکام برخوردار است؟ از یافته های مقاله حاضر این است که جریان فوق نگاه واحدی در تبیین صفات خبری ندارند. آنان به انکار حجیت عقل در فهم این صفات, و مخالفت با تأویل و مجاز در این صفات می پردازند. گاهی فهم این صفات را به خداوند تفویض و گاهی با حجیت دانستن ظواهر آیات سر از تشبیه درمیاورند. چکیده عربی: من جملة أسباب الفرقة فی المجتمع الإسلامی ما یتعلق بکیفیة تبیین صفات الله الخبریة التی وردت فی القرآن. التیار السلفی من الفرق التی تنتهج تفسیراً متفاوتاً عن الفرق الاخرى . یُقسم هذا التیار الى طوائف وتفریعات متعددة تتجاذبها نزعات شتّى من الافراط والتفریط. الوجه المشترک بین الجماعات السلفیة تأثّرها بمعتقدات ابن تیمیة. أما الاسلوب الذی یُتّبع فی دراسة أفکارهم فهو ذات الاسلوب الذی یُعتمد فی فهم المدرسة السلفیة عموماً. ونظراً الى ضرورة التعرّف على الأُسس الفکریة لهذه الفرقة وأهمیّة معرفة أسباب التفرّق فی العالم الإسلامی, ینطلق هذا البحث من رؤیة توثیقیة وتحلیلیة للإجابة عن هذا السؤال: ما هی رؤیة المدرسة السلفیة لابن تیمیة فی تبیین الصفات الخبریة لله تعالى ؟ وما مدى قوّة استدلالاتهم؟ تفید المُعطیات التی توصل الیها هذا البحث أن هذا التیار لیست له رؤیة موحّدة فی تبیین الصفات الخبریة. فهم ینکرون حجّیة العقل فی فهم هذه الصفات, ویخالفون توظیف أسالیب التأویل والمَجاز فی بیانها. ویقولون تارة بتفویض فهم هذه الصفات الى الله, وتارة اخرى یقولون بالتشبیه من خلال القول بحجّیة ظواهر الآیات.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، حمزه علی. (1398). عنوان فارسی: تحلیلی بر رویکرد شناسی مکتب سلفی برآمده از ابن تیمیه درباره صفات خبری (عنوان عربی: منهجیة المدرسة السلفیة لابن تیمیة حول الصفات الخبریة). اندیشه نوین دینی، 15(56 )، 75-96. SID. https://sid.ir/paper/401983/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی حمزه علی. عنوان فارسی: تحلیلی بر رویکرد شناسی مکتب سلفی برآمده از ابن تیمیه درباره صفات خبری (عنوان عربی: منهجیة المدرسة السلفیة لابن تیمیة حول الصفات الخبریة). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1398؛15(56 ):75-96. Available from: https://sid.ir/paper/401983/fa

    IEEE: کپی

    حمزه علی بهرامی، “عنوان فارسی: تحلیلی بر رویکرد شناسی مکتب سلفی برآمده از ابن تیمیه درباره صفات خبری (عنوان عربی: منهجیة المدرسة السلفیة لابن تیمیة حول الصفات الخبریة)،” اندیشه نوین دینی، vol. 15، no. 56 ، pp. 75–96، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا