مفهوم توسعه دربردارنده ی پیشرفت و ترقّی جامعه در تمامی ابعاد زندگی است. توسعه زمانی محقّق می شود که کلیه تلاش ها برای انسان و تعالی او صورت پذیرد. در روند توسعه بر عوامل گوناگونی تأکید می شود؛ از جمله «انگیزه ی موفقیّت» افراد است که این متغیّر نیز تحت تأثیر عوامل دیگری شکل می گیرد. این مقاله بر اساس نظریه ی مک کله لند به تعیین میزان انگیزه ی موفقیّت در بین دانشجویان دختر و بررسی برخی عوامل مرتبط و مؤثر بر این انگیزه می-پردازد. جامعه ی آماریِ پژوهش، کلیه ی دانشجویانِ دختر دانشگاه تبریز است که 166 نفر به صورت طبقه ای، تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسش نامه استاندارد و همچنین محقّق ساخته است. نتایج نشان داد که رابطه ی مثبت و معنی داری (23/0) بین شیوه ی تربیتی دموکراتیک والدین و انگیزه ی پیشرفت دانشجویان وجود دارد. همچنین رابطه ی بین متغیّر علاقه به رشته ی تحصیلی و میزان انگیزه ی پیشرفت مثبت و معنی دار (34/0) بوده است. از طرفی رابطه ی بین سطح تحصیلات دانشجو با انگیزه ی پیشرفت رابطه ی معکوس و معنی دار (42/0) بوده است. نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بوده که انگیزه ی پیشرفت بیشتر از همه از بُعد شیوه ی تربیتی دموکراتیک متأثر است. نقش تربیتی والدین یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش خلاقیت و انگیزه ی موفقیت فرزندان می باشد. لذا باید سعی شود تا به نحوه ی تربیت آنان بویژه در محیط خانواده توجه شود و والدین را از این امر آگاه ساخت که آینده ی فرزندان آنها و آینده ی توسعه ی کشور بی تاثیر از شیوه تربیتی آنها نیست.