Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    816
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

مقدمه: با توجه به پیشرفت های قابل توجه در علم مراقبت های ویژه، امکان کمک به بیماران بسیار بدحال فراهم شده و این امر سبب افزایش طول عمر در مواردی با پیش آگهی بسیار ضعیف شده است. هدف از این مطالعه، تعیین خودکارامدی درک شده پرستاران با آموزش مراقبت تسکینی می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی می باشد که در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستان های میبد و اردکان تشکیل می دادند که 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل آموزش مفهوم مراقبت تسکینی، به مدت چهار جلسه 60 دقیقه ای بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و مقیاس خودکارامدی مراقبت تسکینی گردآوری شدند. پرسشنامه قبل و بعد از آموزش توسط نمونه ها تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی(تحلیل کواریانس تک متغیری) انجام شد. یافته ها: میانگین سنی مشارکت کنندگان در گروه مداخله 6/38 سال و سابقه کاری 25/14 سال بود که به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. در هر دو گروه، اکثریت مشارکت کنندگان زن (85%) و دارای تحصیلات کارشناسی (5/92%) بودند که همسان بودند. میانگین نمرات خودکارآمدی درک شده و ابعاد آن، در پیش آزمون، بین دو گروه تفاوت معنادار بوده و در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود. پس از کنترل تاثیر سن، سابقه کار و نمرات پیش آزمون، با استفاده از آزمون آنکووا، مشخص شد که میانگین نمره خودکارآمدی درک شده و ابعاد آن، در گروه مداخله، به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0>P) نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که آموزش مراقبت تسکینی بر ارتقاءمیزان خودکارآمدی درک شده موثر بوده است. بدین ترتیب مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد مراقبت تسکینی می تواند به عنوان یک مداخله ی موثر در ارتقای خودکارامدی درک شده و ابعاد آن در پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 816

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    10-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

مقدمه: آسم یک بیماری مهم و مزمن ریوی می باشد که علاوه بر تاثیر منفی بر ابعاد کیفیت زندگی بیماران موجب مرگ و میر بالای این بیماران می شود. امروزه یکی از روش های نوین آموزش در پرستاری، آموزش مجازی از طریق گوشی های هوشمند می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم در بیمارستان توحید شهر سنندج انجام گرفت. روش کار: این مطالعه در سال 1397بصورت نیمه تجربی بر روی 70 بیمار مبتلا به آسم انجام شد. نمونه ها به شکل هدفمند انتخاب شدند و سپس با روش بلوک بندی تصادفی چهار تایی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 35 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود که در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. گروه کنترل هم مراقبت های روتین را همزمان دریافت می کردند. اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از مداخله جمع آوری و وارد برنامه SPSS نسخه 21 شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکویر، تی مستقل و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه مداخله 2/21 و در گروه کنترل 2/17 بود که آزمون آنالیز کوواریانس اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/09=p)؛ اما میانگین نمره کیفیت زندگی بعد از مداخله در گروه مداخله2/05 و در گروه کنترل 2/17 بود که آزمون آنالیز کوواریانس اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد (0/001 >p). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مجازی می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم موثر باشد. بر همین اساس پیشنهاد می شود که آموزش مجازی در برنامه های مراقبتی پرستاران به عنوان یک روش آموزشی مفید، به روز و کاربردی مدنظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    19-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1772
  • دانلود: 

    1031
چکیده: 

مقدمه: بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به دلیل ماهیت مزمن و پیچیده بیماری، نیازمند اجرای یک برنامه مراقبت جامع پرستاری هستند. مدل های پرستاری چارچوب و اهدافی را جهت فرآیند پرستاری مهیا می کند تا مراقبت بالینی موثرتر و کامل تر ارایه شود. لذا این مطالعه با هدف تاثیر به کارگیری فرآیند پرستاری مبتنی بر مدل سیستم رفتاری جانسون در مددجو مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. روش کار: در این گزارش مورد، فرآیند پرستاری از یک مددجو مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس، مراجعه کننده به انجمن مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال 1398 ارایه گردید. گردآوری داده ها در مرحله بررسی براساس "فرم بررسی مدل سیستم رفتاری جانسون" با مشاهده، مصاحبه و معاینه فیزیکی انجام شد. تشخیص های پرستاری به صورت رفتارهای پایدار و ناپایدار تدوین شد و اهداف مراقبتی جهت افزایش حفظ رفتارهای پایدار و کاهش یا حذف رفتارهای ناپایدار تعیین و با مددجو به اشتراک گذاشته شد. اقدامات پرستاری جهت دستیابی به اهداف، انجام و ارزشیابی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از جدول ارایه شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد مددجو رفتارهای ناپایدار در چهار زیر سیستم رفتاری (ناکارآمدی در زیر سیستم های پرخاشگری و محافظت، دفعی، ذخیره ای و جنسی) داشت. پس از انجام اقدامات پرستاری طراحی شده، رفتارهای ناپایدار کاهش پیدا نمود. نتیجه گیری: استفاده از مدل رفتاری جانسون، بر تعدیل و اصلاح رفتارهای ناپایدار بسیار مفید و کمک کننده بود. بنابراین پیشنهاد می شود این مدل به عنوان چارچوبی برای انجام مراقبت پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1031 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    898
  • دانلود: 

    1145
چکیده: 

مقدمه: مادران کودکان کم توان ذهنی دارای مشکلات روانشناختی بسیاری هستند و آموزش بهزیستی روانشناختی یکی از روش های آموزشی نسبتا جدید برای بهبود ویژگی های روانشناختی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دانش آموزان کم توان ذهنی منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 30 مادر پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (15 مادر در هر گروه) تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) با روش بهزیستی روانشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با مقیاس تحمل آشفتگی Simons and Gaher و پرسشنامه های سرگردانی ذهنی Merazek و همکاران و افسردگی Beck و همکاران جمع آوری و با روش های خی دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر تحمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P>)، اما گروه ها در مرحله پس آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی داری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر، آموزش بهزیستی روانشناختی باعث افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی شد (001/0P<). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی در بهبود ویژگی های روانشناختی در مادران کودکان کم توان ذهنی توصیه می شود که درمانگران و متخصصان سلامت از روش آموزش بهزیستی روانشناختی برای افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 898

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1145 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 23
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    384
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مقدمه: در جهان رقابتی امروز توسعه اقتصادی بدون برخورداری از منابع انسانی کارآفرین محقق نخواهد شد. در این میان نظام آموزش وپرورش نقش مهمی در پرورش چنین نیروهایی برای کشور دارد، زیرا تربیت نیروی انسانی کارآفرین با معلم غیر کارآفرین غیرممکن است و دانشگاه فرهنگیان هسته اصلی نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور به شمار می آید. از این رو هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی توسعه منابع انسانی کارآفرین محور و اعتبارسنجی آن بود. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه روش شناسی است که با رویکرد کیفی-کمی اجرا شد. در بخش کیفی 19 نفر از خبرگان و فعالان بخش کارآفرینی و سیاست گذران حوزه منابع انسانی دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور در شش ماه نخست سال 1398 به روش نمونه گیری هدفمند در مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان شرکت نمودند. جهت تحلیل مصاحبه های نیمه ساختاریافته از استراتژی داده بنیاد و طرح سیستماتیک اشتراوس و کوربین(2014) به منظور طراحی الگوی نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان استفاده شد. سپس، با نرم افزار MAXQDA نسخه 12 مفاهیم از مصاحبه ها استخراج و متغیرهای اصلی و فرعی مشخص و الگوی طراحی شده به دست آمد. در بخش کمی به منظور اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی یک پرسشنامه محقق ساخته تنظیم و پس از حصول اطمینان از روایی صوری و محتوایی در بین 74 نفر از اعضاء هییت علمی دانشگاه فرهنگیان با روش نمونه گیری تصادفی ساده داده های آماری با نرم افزار PLS نسخه دوم تحلیل شد. یافته ها: در بخش کیفی 14 مقوله محوری شامل عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل نهادی، راهبردها، مدیریت، منابع مادی و غیرمادی، تامین توسعه، انگیزش، جامعه دانشگاهی توسعه اجتماعی اکوسیستم کارآفرینی مطلوب، سطح دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت در ارتقای نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان شناسایی شد. ند. در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی تاییدی(09/2= χ 2/df، 1/0=RMR، 9/0=GFI، 9/0= NFI، 9/0=CFI، 9/0=IFI، 8/0= TLI) نشان داد که الگوی طراحی شده برای نظام توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش استفاده از این الگو در راستای فراهم نمودن زیرساخت های لازم جهت توسعه منابع انسانی کارآفرین محور در دانشجویان پیشنهاد می شود، همچنین با درنظرگرفتن نقش مثبت کارآفرینی و اهمیت این مقوله پیشنهاد می شود واحد درسی منابع انسانی کارآفرین محور در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    54-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

مقدمه: در فرآیند یادگیری عوامل شناختی نقش بسیاری دارند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل در سال 1398 بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی 384 دانشجو کارشناسی پرستاری دختر دانشکده پرستاری و مامایی شهر گرگان که اهمال کار بودند، تشکیل داد. شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه به پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند، تعداد 30 دانشجو که بیشترین نمره اهمال کاری را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی ساده با توجه به قرعه در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی استفاده شد. آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای اعمال شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف استاندارد درگیری تحصیلی در پیش آزمون گروه آزمایش (11/4± 30/51) و کنترل (78/4± 24/50) و در پس آزمون گروه آزمایش (01/4± 24/79) و کنترل (88/4± 19/50) بدست آمد. میانگین و انحراف استاندارد اهمال کاری تحصیلی در پیش آزمون گروه آزمایش (95/8± 14/60) و کنترل (22/8± 20/60) و در پس آزمون گروه آزمایش (58/5± 28/34) و کنترل (24/8± 96/61) بدست آمد. به طور کلی آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان در سطح0/001

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

مقدمه: بیماران مبتلا به سرطان دامنه ای از علایم شامل درد و انواع ناراحتی های جسمی و روانی را تجربه میکنند که بر کیفیت زندگی این بیماران تاثیر منفی میگذارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر شان درمانی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد. روش کار: در این کارآزمایی بالینی 76 بیمار مبتلا به سرطان به روش در دسترس از بین مراجعه کنندگان سرپایی به بیمارستان ایران مهر بیرجند در سال 1397-1398وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه شان درمانی و کنترل قرار گرفتند. کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان(QLQ-C30) قبل و 4 هفته بعد از مداخله شان درمانی مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های t زوجی، ویلکاکسون، t مستقل و من ویتنی و کای اسکویر انجام شد. یافته ها: میانگین نمرات کیفیت زندگی در ابعاد عملکردی، علایم و کیفیت زندگی عمومی قبل از مداخله بین گروه ها تفاوت معناداری نداشت (72/0=p)، (78/0=p) و (70/0=p)، در حالیکه این میزان بعد از مداخله در ابعاد عملکردی و کیفیت زندگی عمومی در میان دو گروه تفاوت معناداری داشت(04/0=p). قبل و بعد از شان درمانی میانگین نمره بعد عملکردی کیفیت زندگی (0/001>p) و میانگین نمره کیفیت زندگی عمومی در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری نشان داد(003/0=p). اما در بعد علایم تفاوت معنی داری مشاهده نشد(48/0=p). میانگین نمرات کیفیت زندگی در ابعاد عملکردی، علایم وکیفیت زندگی عمومی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت(0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    699
چکیده: 

مقدمه: بازنگری در برنامه آموزش پرستاری با استفاده از نتایج مطالعات و پژوهش های تطبیقی لازمه آماده سازی فارغ التحصیلان برای حضور در یک محیط بهداشتی-درمانی در حال تغییر می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه آموزشی پرستاری ایران با کره جنوبی در سطح کارشناسی انجام شده است. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی و با استفاده از رویکرد "Jorj F Berdy" طی چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه انجام شده، که طی آن عناصر اصلی و شاخص های مهم برنامه درسی در دانشکده های منتخب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از مقایسه شاخص های مورد نظر و استخراج نقاط قوت برنامه آموزشی پرستاری کره جنوبی پیشنهاد های کاربردی در جهت ارتقای نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ارایه گردید. یافته ها: استقرار واحدهای درسی روابط انسانی، مراقبت های بهداشتی برای جامعه چند فرهنگی، تحلیل و استدلال بالینی، پرستاری درک طب سنتی کلاسیک منطبق بر اهداف برنامه آموزشی، در کنار به کارگیری شیوه های نوین آموزشی، رویکرد ادغام عمودی دروس و همچنین به کار بستن آزمون های استاندارد بین المللی در سیستم ارزشیابی در برنامه آموزش پرستاری کره جنوبی مشهود است. نتیجه گیری: مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و کره جنوبی نشان می دهد که در کنار اشتراکات برخی تفاوت ها نیز وجود دارد که می توان جهت ارتقای سیستم آموزش پرستاری کشور از آن بهره گرفت. انجام مصاحبه در جهت بررسی توان ارتباطی و سطح علاقه افراد قبل از ورود به حیطه پرستاری، هماهنگی بین اهداف و محتوی آموزشی و همچنین توانمند ساختن دانشجویان در حیطه های تفکر انتقادی و خلاق و بهره گیری از رویکرد های جدید آموزشی از نقاط قوت برنامه آموزش پرستاری کره جنوبی محسوب می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 699 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button