Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    301-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

مقدمه: اختلال خواب یکی از مشکلات رایج در جانبازان استرس پس از سانحه جنگی می باشد. معنویت به عنوان یکی از ابعاد بهداشت روان نقش مهمی در پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از این اختلال دارد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مراقبت معنوی مبتنی بر قلب سلیم بر کیفیت خواب جانبازان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از جانبازان مراجعه کننده به یک بیمارستان منتخب نظامی در شهر مشهد در سال 1398 انجام شده است. نمونه گیری به صورت غیر تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. گروه آزمون برنامه آموزشی مراقبت معنوی مبتنی بر قلب سلیم را در 5 جلسه 60-45 دقیقه ای در طول 5 هفته دریافت نمودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و مقیاس کیفیت خواب پترزبورگ (PSQI) جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل گردید، سپس با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی در سطح معنی داری 0/05>P تجزیه تحلیل شد. یافته ها: میزان کیفیت خواب جانبازان قبل از مداخله در گروه آزمون (3/27± 13/03) و کنترل (3/2± 12/83) بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت (0/8=P). ولی بعد از مداخله میانگین کیفیت خواب جانبازان در گروه آزمون (2/63± 11/13) و کنترل (3/51± 13) بود که از نظر آماری اختلاف آماری معنی داری داشت (0/023=P) به طوری که 6 درصد تغییرات پس آزمون به دلیل تاثیر مداخله بود (0/06=Eta، 0/02=P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، اختلال استرس پس از سانحه نقش معنی داری در کیفیت خواب جانبازان داشته است. لذا، لازم است اقدامات پیشگیرانه و درمانی به منظور بالا بردن کیفیت خواب جانبازان مورد توجه برنامه ریزان و مدیران بهداشتی و همچنین پزشکان مرتبط قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    351-359
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    107
چکیده: 

مقدمه: یکی از مسایل مهم در محیط های نظامی، زمان واکنش در حل مسایل خلاقانه و تصمیم گیری در مورد آن است. از عوامل تاثیرگذاری بر زمان واکنش، القای هیجان منفی و مثبت است. علاوه بر این، نقش تعدیل گر متغیرهای همگام حل مسیله می تواند اثر تعاملی هیجان بر زمان واکنش را تحت الشعاع خود قرار دهد. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر القای هیجان مثبت و منفی بر سرعت واکنش حل مسیله خلاقانه انجام شده است. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، از نوع مطالعات آزمایشی پیش-پس آزمون همراه با گروه کنترل است که در دو مرحله و با فاصله چهار روز در سال 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام کارکنان وظیفه یکی از دانشگاه های علوم پزشکی نظامی بود که از این بین 24 نفر برای انجام مطالعه آزمایشی به شکل در دسترس انتخاب شدند. واحدهای پژوهش پس از تکمیل سیاهه حل مسیله خصلتی و آزمون تداعی دور، در مرحله دوم آزمایش، به شکلی تصادفی در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل عاملی آمیخته درون-بین گروهی استفاده شد. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری 0/05 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این پژوهش، تنها فرضیه تفاوت زمان های پاسخ گویی به آزمون حل مسیله خلاقانه تداعی های دور در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی، در نمونه پژوهشی مورد تایید قرار گرفت (3/58 F=، 0/05 α < و 24n=). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین زمان پاسخگویی به آزمون حل مسیله خلاقانه تداعی های دور در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی تفاوتی معنادار وجود دارد. این نتیجه گیری نشان می دهد که با آموزش هیجانی می توان به سرعت واکنش در حل مسیله خلاقانه کمک کرد. پیشنهاد می شود به خصوص در نیروهای نظامی این آموزش در دستور کار قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 107 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    330-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    615
  • دانلود: 

    355
چکیده: 

مقدمه: نوع نگرش اساتید نظامی به حوادث زندگی و استرس های شغلی بر سلامت ایشان موثر است. چنان چه حوادث استرس زا، به عنوان تجربه معنوی در نظر گرفته شوند، آسیب کمتری به سلامت معنوی افراد وارد می کنند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی تجربه معنوی روزانه با سلامت معنوی در اساتید نظامی انجام شد. مواد و روش ها: در مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) در سال 1398، 150 نفر از اساتید نظامی بر اساس معیارهای ورود و روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 22 و با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. سطح 0/05α : در سطح معنی داری در نظر گرفته شد. یافته ها: بین نمره سلامت معنوی و تجربه معنوی اساتید، همبستگی مثبت و معنی داری بین دو شاخص در اساتید وجود داشت (0/01P: ، 0/18r: ). میزان همبستگی سلامت معنوی و تجربه روزانه معنوی در زیر گروه اساتید دانشگاه منتخب الف (0/005P: ، 39/0: r)، دانشگاه منتخب ب (0/02P: ، 0/32: r) و دانشگاه منتخب ج (0/77P: ، 0/04: r) بود که از نظر آماری در دانشگاه منتخب الف و ب وابسته به نیروهای مسلح ج. ا. ایران معنی دار بودند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به همبستگی میان سلامت معنوی و تجربه روزانه معنوی، توصیه می شود که در برنامه توانمندسازی اساتید، روش های ارتقای سلامت معنوی، تغییر نگرش به حوادث زندگی و مقابله مذهبی با استرس های شغلی، مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 355 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نشریه: 

MILITARY CARING SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    301-309
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    145
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Sleep disorders are one of the most common problems in the postwar stress veterans facing. Spirituality, as one of the dimensions of mental health, plays an important role in the physical, psychological and social consequences of this disorder. Objective: The present study aimed to investigate the effect of pure heart-based spiritual care model on veterans’ sleep quality. Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 60 veterans referring to a selected military hospital in Mashhad in 2020. Samples were divided into test and control groups non-randomly. The test group received a pure heart-based spiritual care training in 60-45-minute 5 sessions lasting 5 weeks. Data were collected using the Demographic Questionnaire and the PSQI Sleep Quality Scale (PSQI)then analyzed by the statistical tests of independent t-test، paired t-test using SPSS 20 (Sig <0. 05). Results: The quality of sleep of the veterans before the intervention in the experimental group (13. 03± 3. 27) and control (12. 83± 3. 2) was not statistically significant (P= 0. 8). However, after the intervention, the mean quality of sleep of the veterans in the experimental group (11. 13± 2. 62) and control (13± 3. 51) was statistically significant (P=0. 023). Thus, 6% of postoperative changes are caused by the effect of the intervention (Eta = 0. 6, P= 0. 02) Discussion and Conclusion: According to the results, post-traumatic stress disorder has played a significant role in the quality of sleep of veterans. Therefore planners and health managers, as well as related physicians, are required to consider preventive and therapeutic measures to increase the quality of sleep of veterans.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    310-318
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    274
  • دانلود: 

    81
چکیده: 

مقدمه: لیشمانیازیس جلدی یکی از بیماری های مهم انگلی مشترک بین انسان و حیوان در جهان و کشور ایران است. این بیماری در یگان های نظامی دارای اهمیت است و پیشگیری از آن در زمان صلح و پیش بینی آن در زمان جنگ ضرورت دارد. هدف: پژوهش حاضر جهت بررسی مولکولار لیشمانیازیس جلدی در سربازان دارای ضایعات مشکوک پوستی به روش پارازیتولوژی و مولکولی و تعیین حساسیت و ویژگی در پادگان شهر زاهدان در سال 1398، طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی، 145 نفر از سربازانی که دارای زخم پوستی مشکوک بودند، از نظر وجود عامل لیشمانیا مورد بررسی قرار گرفتند. از هرکدام از زخم ها، نمونه تهیه شد و مورد بررسی میکروسکوپی و مولکولی قرار گرفت. از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS جهت تحلیل بهره گرفته شد. سطح معنی داری کمتر از 5/0 معنی دار تلقی گردید. یافته ها: در این بررسی، 91 درصد ضایعات از نظر لیشمانیازیس جلدی مثبت بودند. حساسیت روش مولکولی و پارازیتولوژی به ترتیب 90 و 51 درصد، ارزش اخباری منفی روش مولکولی و پارازیتولوژی به ترتیب 50 و 17 درصد و کارایی روش مولکولی و پارازیتولوژی به ترتیب 91 و 55 درصد بود و فراوانی گونه لیشمانیا تروپیکا 57 درصد بود. بحث و نتیجه گیری: درصد فراوانی لیشمانیازیس جلدی در بین سربازان پادگان شهر زاهدان با زخم پوستی، بالا است. روش مولکولی در تشخیص انگل لیشمانیا دارای برتری نسبی و عملکرد احتمالی بیشتر بود و گونه ی غالب در منطقه ی مورد مطالعه لیشمانیا تروپیکا بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 81 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    319-329
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    444
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

مقدمه: پرستاران در طغیان های بیولوژیک، در خط مقدم پاسخگویی بوده و نیازمند آموزش می باشند. تریاژ در بلایای بیولوژیک از مهمترین نیازهای آموزشی است. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش سخنرانی و نرم افزار چند رسانه ای بر دانش پرستاران نظامی در تریاژ مصدومین حوادث بیولوژیک انجام شد. مواد و روش ها: این مقاله حاصل یک مطالعه کمی، نیمه تجربی و مداخله ای است. مشارکت کنندگان 50 پرستار شاغل در بخش های اورژانس و یا اعضای کمیته بحران در دو بیمارستان نظامی بودند که به روش تصادفی به دو گروه آموزش چند رسانه ای و سخنرانی با محتوای تریاژ در بلایای بیولوژیک تخصیص یافتند. پیش آزمون و پس آزمون قبل و بعد از مداخلات در هر دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، روا و پایا بود. یافته ها با نرم افزار SPSS نسخه 25 آنالیز شد. سطح معنی داری آزمون ها کمتر از پنج صدم در نظر گرفته شد. یافته ها: واحدهای پژوهش هر دو گروه از حیث متغیرهای سن، جنس، سطح تحصیلات، سابقه عضویت در تیم بحران، شیفت کاری، سابقه کار و شرکت در دوره های آموزشی همگن بودند. میانگین نمرات دانش بین دو گروه بعد از مداخله با آزمون تی مستقل اختلاف معناداری نشان نداد (05/0>p). آزمون تی زوجی، تفاوت معنادار آماری در میانگین دانش قبل و بعد در هر دو گروه را نشان داد (001/0=P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج یکسان در اثربخشی دو روش، می توان هر یک را اجرا کرد. ولی با توجه به انتشار سریع بیماری، زمان بر بودن آموزش کلاسیک، وابستگی به زمان، مکان و هماهنگی های مورد نیاز در تشکیل کلاس و کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از چالش های پیش روی بیمارستان در این گونه بلایا، به کارگیری روش های مجازی و غیرحضوری در آموزش های موارد کلیدی همانند تریاژ، ضرورت می یابد. ارزیابی اثربخشی و تولید حرفه ای نرم افزارهای آموزشی چند رسانه ای، انیمیشن و آموزش های تعاملی از راه دور در آموزش محتواهای مورد نیاز در بلایای بیولوژیک توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 444

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نویسندگان: 

Lotfian L. | ASADZANDI M. | JAVADI M. | SEPANDI M.

نشریه: 

MILITARY CARING SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    330-339
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: The attitude of military professors towards life events and job stresses affects their health. If stressful events are considered as spiritual experience, they cause less harm to people’ s spiritual health. Objective: The present study was conducted to investigate the correlation between daily spiritual experience and spiritual health in professors of military universities. Materials and Methods: In this descriptive-cross-sectional study conducted in 2019, 150 military professors were selected using convenience sampling based on the inclusion criteria. Data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation coefficient. Significance level was 0. 05. Results: There was a positive and significant correlation between the score of spiritual health and spiritual experience of professors (r = 0. 18, P = 0. 01). The correlation between spiritual health and daily spiritual experience in professors in subgroup of selected university A, Selected University B and selected university C was (r=0. 005, P=0. 39: ) (P=0. 02, r= 0. 32) and (r: 0. 04, P=04. 77), respectively, which were statistically significant in selected universities A and B affiliated to the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. Discussion and Conclusion: Considering the correlation between spiritual health and daily spiritual experience, it is recommended to implement methods to promote spiritual health, change attitudes toward life events, and religion-oriented struggling with job stress in Faculty Empowerment Program.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    340-350
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    309
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

مقدمه: تزریق ایمن به عنوان بخشی از مراقبت با کیفیت و امن، یکی از روش های رایج در تجویز داروها می باشد که در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی، خطرات زیادی را متوجه گیرندگان و ارایه دهندگان خدمت می نماید. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی اثر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارایه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس بیمارستان های منتخب آجا در مورد تزریقات ایمن انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی پیش-پس آزمون در سال 98-1399 بر روی 46 پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب آجا واقع در تهران انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه کارگاه و آموزش غیر حضوری قرار گرفتند. تاثیر آموزش به این دو روش، قبل، بعد و یک ماه بعد از انجام مداخله بررسی شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه آگاهی، نگرش و چک لیست مشاهده ای عملکرد، محقق ساخته بود. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 23 با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی در سطح معناداری کمتر از 0/05 تحلیل شدند. یافته ها: بین میزان آگاهی و نگرش دو گروه، قبل از انجام مداخله و بعد از آن، تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05>p). بین میزان عملکرد دو گروه، قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (0/05>p) ولی پس از مداخله، نمره عملکرد در گروه آموزش کارگاهی به طور معنادار کمتر از نمره گروه دیگر بود (0/05p). بحث و نتیجه گیری: نتیجه حاصل از این مطالعه نشان داد پرستاران گروه آموزش از طریق ارایه محتوای آموزشی غیرحضوری، عملکرد بالاتری نسبت به گروه دیگر داشته اند. در نتیجه از این روش می توان به منظور ارتقاء عملکرد پرستاران و در نهایت بهبود کیفیت عملکرد ایشان در ارایه خدمات مراقبتی-بهداشتی استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

MILITARY CARING SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (26)
  • صفحات: 

    351-360
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: One of the most critical issues in military environments is the reaction time (RT) to creative problems solving (CPS) and making decisions in this regard. One of the factors influencing the reaction time is inducing negative and positive effects. Besides, the moderating role of problem-solving synchronous variables can overshadow the interactive effect on RT. Objective: The present study aimed to to evaluate the effect of positive and negative affect priming on the RT of CPS. Material and Method: The method used for the study incsluded a pre-test, posttest experimental study on a control group; which was conducted in two stages within a four-day interval in 2019-20. All personnel working at military-medical universities participated in the study, from which 24 people were selected for an experimental study by convenience sampling method. After completing the feature’ s problem-solving checklist and Remote Associates Test (RAT), in the second stage of the experiment, the research units were randomly divided into three groups of positive, negative, and neutral emotion induction. For data analysis, the mixed intraintergroup factor analysis was used. Finally, the data were analyzed using SPSS-26 at a significance level of 0. 05. Results: In the present study, only the hypothesis of the difference between Reaction times to the CPS test of RAT in the pre-test and post-test stages was confirmed in the three groups of positive, negative and neutral induction (F = 3. 58, α <0. 05 and n =24). Discussion and Conclusion: The results showed a significant difference between the RT to the CPS test of RAT in the pre and post-test stages in three groups of positive, negative, and neutral induction. Conclusions showed that emotional training could help RT to CPS. Thus, it is suggested that this training be placed on the agenda, especially in the military.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    361-372
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

مقدمه: مهارت روابط بین فردی یکی از مهارت های اساسی زندگی انسان ها می باشد و روابط زوجین از مهمترین روابط بین فردی است. نداشتن و به کار نبردن مهارت های ارتباطی عامل مهم مشکلات زناشویی و تهدید جدی برای بقاء خانواده به شمار می آید. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان متاهل زن دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 97-96 می باشد که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله در آموزش روابط بین فردی بر اساس سازه های مدل بزنف طی 2 کارگاه 4 ساعته شرکت کردند و در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های دموگرافیک، مهارت ارتباطی کویین دام و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل بزنف بود. اطلاعات در دو مرحله قبل و 4 هفته پس از اجرای آموزش جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های آماری تی مستقل و تی زوجی، آنالیز و تحلیل شد سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: آزمون های آماری نشان داد سن بانوان دانشجوی مورد مطالعه در گروه مداخله 5/2 ± 28/2 و در گروه کنترل 4/3 ± 29/3 سال بود که همگن بودند. تفاوت میانگین نمره کل مهارت های ارتباطی بعد نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 12/8± 0/13 افزایش و در گروه کنترل 4/1 ± 1/7 افزایش داشت و آزمون تی مستقل این تفاوت را معنی دار نشان داد (0/001

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    373-380
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    389
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

مقدمه: تصویر ذهنی از بدن یکی از مسایل مهم در بهداشت روانی انسان ها بوده و محرک رفتار است. هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر برخی از متغیرهای جمعیت شناختی بر تصویر ذهنی از بدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان اجرا گردید. مواد و روش ها: تحقیق حاضر تحلیلی مقطعی بوده که در پاییز سال 1397 و در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفته است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای سه دانشکده انتخاب و 520 پرسشنامه به صورت تصادفی بین دانشجویان توزیع گردید. داده های تحقیق توسط پرسشنامه تصویر ذهنی از بدن یونسی و سلاجقه گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو (χ 2) و ANOVA در نرم افزار SPSS تحلیل گردید. (0/05=P) به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد. یافته ها: حدود یک سوم افراد شرکت کننده تصویر ذهنی از بدن نامناسبی داشتند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد تصویر ذهنی از بدن بین دانشجویان دختر پایین تر از پسران است. گروه سنی بالای 25 سال و افراد با درآمد بیشتر از 5/1 میلیون تصویر ذهنی بهتری نسبت به سایرین داشتند. بحث و نتیجه گیری: یافته ها به صورت کلی نشان داد که دانشجویان با جنس مونث، کمتر از 25 سال و با درآمد پایین، تصویر ذهنی نامطلوبی از خود داشتند. بر همین اساس لازم است که دانشگاه ها برنامه هایی اساسی برای بهبود تصویر ذهنی دانشجویان در معرض تصویر ذهنی نامناسب برنامه ریزی نمایند؛ از طرفی بهبود این متغیر خود سبب بهبود ابعاد مختلف زندگی دانشجو اعم از بعد تحصیلی وی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 389

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (مسلسل 26)
  • صفحات: 

    381-393
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    494
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

مقدمه: پیچیدگی و تنوع کار پرستاران در بیمارستان ها موجب شده تا تحقق یادگیری سازمانی با موانع متعددی مواجه گردد. از این رو مطالعه حاضر، با توجه به اهمیت مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران، به منظور ایجاد طرحی دقیق برای بهبود عملکرد و ارایه مدل مناسب جهت ساماندهی به یادگیری سازمانی پرستاران طراحی شده است. هدف: این مطالعه با هدف، طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران در دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام شد. مواد و روش ها: رویکرد این پژوهش، آمیخته اکتشافی از نوع مطالعات کیفی-کمی بود که در بازه زمانی سال 1398-1397 در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گردید. رویکرد ترجیحی بخش کیفی مطالعه، روش گراندد تیوری، بود که از تجربه زیسته افراد و تحلیل متون در زمینه های مدیریت، یادگیری و یادگیری سازمانی به عنوان منابع ساخت الگو استفاده گردید. به همین منظور بر مبنای نمونه گیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری 15 نفر از خبرگان و صاحب نظران در زمینه مدیریت پرستاری دعوت به مشارکت شد. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و بر مبنای تحلیل محتوا از نوع تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. سپس از طریق روش های آماری مدل سازی، معادلات ساختاری الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران، طراحی و برازش شد. یافته ها: نتایج پژوهش در قالب 142 کد باز، هشت کد محوری و سه کد گزینشی مقوله بندی و در نهایت منجر به استخراج و طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران گردید. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد در طراحی الگوی مدیریت یادگیری پرستاران، سه شاخص هسته ای (عوامل فردی، بافتاری و ساختاری) و هشت شاخص محوری (توسعه قابلیت های فردی فراگیران، تقویت انگیزه یادگیری کارکنان، توسعه فرهنگ مشارکت پذیری کارکنان، تحقق عدالت محوری، توسعه نگرش سیستمی مدیران، توسعه دانش اندوزی، تعهد مدیران به انجام پایش مستمر، توسعه کارآمدی برنامه ریزان دوره های آموزشی) نقش کلیدی دارند؛ بنابراین تحقق مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران منوط به آگاهی و شناسایی مدیران اجرایی نظام سلامت، نسبت به این عوامل می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 494

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button