Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اکانی فریده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    37-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    154
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

این مقاله که بر پایه پرگمتیکیا همان زبان کاربردی است، موضوع ارجاع به شخص و ابزار ارجاع را در فرهنگ عامیانه گونه زبانی سیستانی ایرانی بر اساس رویکرد دسترسی بررسی می کند. در کنار معرفی این گونه زبانی، شرایط اعمال ارجاع و به کارگیری انواع متفاوت ابزار ارجاع، مانند اسم ها، ضمایر و پیش ارجاعی صفر (ضمیر تهی) در داستان ها و افسانه های این گویش مطالعه شده است تا سرپیچی احتمالی ارجاع از قوانین عمومی آن را نشان دهد. سیستانی، گویشی از زبان فارسی است که ضمیرانداز است. داده های این مقاله از طریق مصاحبه و روایت داستان های عامیانه جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد که علاوه بر استفاده اسم های خاص برای تاکید، استفاده ابزار پیش ارجاعی صفر، بالاترین رخداد را داشته که با توجه به تیوری حاکمیت و مرجع گزینی چامسکی، دلیل نقض این قانون آن است که شرایط گسستگی، مانند پایان جمله واره ها که ضرورت وقوع اسم ها و ضمایر را در آغاز جمله بعدی می طلبد، نادیده گرفته می شود. تحلیل آماری نیز تفاوتی معنادار را در بسامد انواع ابزار ارجاع نشان می دهد. در فرایند بازیابی مرجع، هنگامی که پیش ارجاعی صفر استفاده می شود، هیچ گونه نشانه دیگری برای تعیین هویت مرجع به کار نمی رود، حتی اگر فاصله بین عنصر های ارجاعی، یعنی مرجع و ضمیر متقابل، زیاد باشد و کار پیگیری داستان را مشکل سازد. فاصله زیاد بین مرجع و ضمیر تهی در این داده ها خلاف نظر گیوون در رابطه مستقیم بین فاصلهه اندک و وقوع پیش ارجاعی صفرو اصل استفاده از عبارت اسمی است. هنگام روایت داستان، اگرچه در بعضی مواقع شناسه های شخص در فعل های مربوط دسترسی به این گونه مرجع ها را میسر می سازد، توجه و تمرکز شنونده ها برای بازیابی و شناسایی مراجع، بسیار ضرور و کارآمد به نظر می آید که این خود می تواند حاکی از وجود علاقه و فر هنگ داستان سرایی و فراگیری آن ها در جامعه سیستانی از دیرباز بوده باشد که توانسته داستان ها و افسانه ها را سینه به سینه به نسل های بعدی انتقال دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

OKATI FARIDEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    7-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    70
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

This paper is based on pragmatics and studies the person reference and referring devices in the Iranian Sistani folklore regarding the Accessibility approach. The study shows what the condition of applying reference is in the stories, and whether the employments of the different kinds of referring devices such as proper noun, pronoun, and zero anaphora is violating the general rules. Sistani is genetically related to the pro-drop language of Persian. The material was gathered from Sistan region in Iran by interviewing the consultants to narrate folktales and stories. The result shows that, apart from the frequent usage of proper noun for emphasis, the anaphoric zero has the highest range of occurrence and is the highest accessible marker in the context, and this violation, relating the ‘ government and binding’ theory of Chomsky (1981), occurs because the discontinuity conditions, such as end of the clause-chain, does not force the anaphoric pronoun or proper noun to be used where they are expected to be. This is also shown by the statistical analysis, using Chi2 (P < 0. 05). In the retrieval process, it is appeared that where zero anaphors are used, no matter how long is the distance between the anaphoric elements, there are no specific classifiers available to identify the referents more easily, and they are more or less accessible via the person markers in the verbs. And this is against Givon’ s views (1983) of direct relation between little distance and the occurrence of a zero anaphors, and the principle of the usage of an NP. Concentration on the story by the listeners is crucial to cope with many zero anaphors to retrieve the referents, and this can show the long interest and concern of people in Sistani society with folktales and storytelling that has helped them to transfer this culture from generation to generation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 70

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    7-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    515
چکیده: 

هدف مقاله حاضر، تبیین پایه های شناخت فروغ فرخزاد از مفهوم مرگ است. این مقاله، بر مبنای نظریه طرح واره های تصویری جانسون، بر آن است تا به شیوه تحلیل مفهومی نشان دهد که استعاره ها، تشبیه ها، نمادها و تمثیل های فروغ، چه تصویری از مرگ ارایه می دهند. در این مقاله، با نشان دادن طرح واره های تصویری فروغ از مفهوم انتزاعی مرگ، به این نتیجه می رسیم که استعاره های شعر فروغ، شالوده تجربیات و نشانگر نظام شناختی او هستند. با شناسایی نگاشت های استعاری فروغ درباره مرگ، می توان زیرشاخه هایی را که از این بدنه اصلی در شعر او روییده اند، کاوید و گزارش کرد و بدین نکته پی برد که چگونه سمت وسوی زندگی و اندیشه فروغ، تابع تعداد محدودی نگاشت است که سبب وحدت نگرش او وکنش های پایدارش با محیط فرهنگی، فیزیکی، اجتماعی و. . . می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 515 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    71-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

یکی از نظریه های زبان شناسی که در عصر حاضر، در تحلیل متون ادبی به کار گرفته می شود، نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی است. در این رویکرد، زبان، اصلی ترین وسیله انتقال فرهنگی است و هر عنصری از آن، براساس نقش معین در نظام کلی زبان معرفی می شود. این رویکرد متن محور، دارای ابزارهای مختلفی برای نشان دادن انسجام در متن برای انتقال بهتر مفاهیم ذهنی گوینده است که در این مقاله به عنوان متغیر مستقل انتخاب شده است. از طرف دیگر، در متغیر وابسته، خاقانی از جمله شاعرانی است که در لفظ و معنا و نیز در ایجاد ساختار بیرونی و درونی شعر مغانه ای، بر حافظ تاثیر گذاشته است. خاقانی یکی از مهم ترین شاعرانی است که بعد از سنایی و عطار و قبل از مولوی و حافظ، به سرودن اشعار مغانه ای اهتمام ورزیده است. حافظ در این زمینه در بین متقدمان، از خاقانی الگوگیری و تاثیرپذیری بیشتری داشته است. جامعه آماری در این پژوهش، شصت بیت از ابیات مغانه ای خاقانی و حافظ، از هرکدام سی بیت است. براساس این رویکرد، با نشان دادن میزان انسجام و بررسی عوامل ایجادکننده انسجام در این ابیات و ترسیم توزیع فراوانی و درصد آن ها، این نتیجه حاصل شد که میزان حضور ابزارهای انسجام در ابیات مغانه ای خاقانی، بیشتر از ابیات مغانه ای حافظ است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    109-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    103
چکیده: 

وجود دیوان سالاری ایرانی-اسلامی قدرتمند و حضور پررنگ وزیران دانشمند ایرانی-که خود ایدیولوگ سیاسی-مذهبی عصر خود بوده اند-از ویژگی های برجسته دولت سلجوقیان، به ویژه در عهد سلاطین نخست این حکومت مقتدر بوده است. این امر، التزام به نگارش تاریخ های مستقل را در موضوع این جایگاه خطیر سبب شد که پیامد آن، تولید آثاری در ذکر عملکرد، مآثر و سیرت وزیران و دیوان سالاران این عصر است. تاریخ الوزراء نوشته ابوالرجاء قمی، از جمله این آثار مهم تاریخی است. مسیله اصلی این تحقیق، تحقیق در لایه های سبکی کتاب تاریخ الوزرا، به منظور بازنمایی و تحلیل ایدیولوژی پنهان در زیرساخت های زبانی و ادبی این متن، با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-استدلالی بوده است. نتایج تحقیق شامل این اطلاعات است: 1. در لایه ایدیوژلویکی، نویسنده ضمن بازگویی تاریخ، به صراحت و با تعصب از قضاوت های شخصی خود در باب مهارت های شغلی دیوانیان و خصایص اخلاقی آنان با بهره گیری از تعالیم دین اسلام و آموزه های اخلاقی سخن می گوید؛ 2. در لایه واژگانی، غلبه با شاخص های اسمی حکومتی، رمزگان مذهبی و اخلاقی و نیز واژگان ذهنی از حوزه اخلاق و دین است که بر گرایش و تعصب دینی و اخلاقی نویسنده تاکید دارد؛ 3. در لایه نحوی، نویسنده با استفاده از جملات ساده و گسسته، صدای دستوری فعال، وجهیت قاطع اخباری، با صراحت و قطعیت از گزاره های خبری خود جانب داری می کند؛ 4. در لایه بلاغی، کثرت کاربرد ابزارهای بلاغی، کمتر در خدمت ایدیولوژی و بیشتر در جهت تقویت زیب و زیور بیانی است؛ 5. در لایه کاربردشناسی، نویسنده با کنشگری بیانی-ترغیبی در پی اثبات و ترغیب نظام ارزشی خویش است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خانیان حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    137-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

صفت هنری، نوعی شگرد ادبی است که در نظم و نثر برای بیان هنرمندانه معانی و مفاهیم و نشان دادن عواطف و احساسات به کار گرفته می شود. صادق هدایت، از نویسندگان و پایه گذاران داستان مدرن فارسی است که در آثار خود، به خصوص بوف کور، از این شگرد ادبی استفاده کرده است. در این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این شگرد پرداخته شده تا ضمن نمایاندن یکی از زیبایی های این اثر، توانایی هنری و ذوق زیبای نویسنده آن نیز مشخص شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیشترین صفات هنری به کاررفته در بوف کور، به ترتیب صفات هنری مرکب و ساده هستند که در قالب های تشبیه، استعاره، کنایه، تشخیص، بزرگ نمایی و تنسیق الصفات آمده اند و بیشترین بسامد، متعلق به صفت هنری تشخیص وکمترین، متعلق به استعاره است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    161-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

امروزه نشانه شناسی به عنوان علمی که به بررسی نشانه های موجود در یک متن می پردازد، اهمیتی خاص در بررسی متون، به ویژه متون ادبی دارد و رهیافتی موثر برای ورود به لایه های تودرتوی متون محسوب می شود. از آنجایی که نشانه شناسی به بررسی نشانه ها در قالب یک نظام می پردازد، در واکاوی متون ادبی نیز رهیافت نشانه شناسی، با نظام هایی مختلف روبه روست که از زوایایی متفاوت مورد بررسی قرار می گیرند. این پژوهش نیز با اتخاذ دو رویکرد اسطوره شناسی و نشانه شناسی، سعی در بازخوانی شخصیت رستم در شاهنامه دارد و برای رسیدن به این مهم، وجود این قهرمان را در قالب نظامی نشانه ای بررسی می کند. ریشه نام رستم، ارتباطش با سایر شخصیت های شاهنامه، رنگ درفش و سراپرده او، جنگاوری او، اسب او، ابزار کارزار او و. . . از جمله مهم ترین مواردی محسوب می شوند که در نظام نشانه ای مربوط به رستم قرار می گیرند. این پژوهش بر آن است به تبیین این نکته بپردازد که آنچه در متن شاهنامه به شخصیت رستم ارتباط پیدا می کند، در قالب یک نظام نشانه ای قرار می گیرد؛ نظامی که از طریق بررسی روابط جانشینی و همنشینی موجود در آن، می توان به تناسب خویشکاری رستم با هر آنچه به وی مربوط می شود، پی برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    191-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    383
  • دانلود: 

    122
چکیده: 

نقد بلاغی یکی از انواع نقد است که به چگونگی استفاده آگاهانه فرستنده از زبان یا هر نماد دیگر، پاسخ گیرنده و موقعیت یا بافتی که ارتباط در آن برقرار می شود، می پردازد. اثر ادبی یا غیرادبی هنگامی به پروردگی می رسد که خاصیت اقناعی داشته باشد و اثری موفق است که در زمینه خاص مورد نظر، بیشترین تاثیر را بگذارد. فرزندنامه نویسی، یکی از گونه های ادبیات تعلیمی است که پیشینه ای کهن دارد. آموزش اصول بهتر زیستن، اخلاق، پزشکی، سیاست، نجوم، دین و. . . به فرزندان از گذشته های دور تاکنون دغدغه پدران و مادران بوده است و به صورت کتبی (نامه، کتاب) و شفاهی صورت می گرفته است. هدایه المتعلمین فی الطب، نخستین فرزندنامه پزشکی به زبان فارسی است که نویسنده، آن را به خواهش پسرش نگاشته است. اخوینی در مقدمه کتاب با صراحت بیان می کند که این اثر را برای تعلیم علم پزشکی به روشی آسان به مبتدیان نوشته است. با توجه به قدمت این اثر و نیز غرض نویسنده که تاثیر گذاری (بلاغت) بر مخاطب خاص است، به نظر می رسد این کتاب می تواند نمونه ای مناسب برای تحلیل بلاغی باشد. روش تحقیق این جستار، توصیفی-تحلیلی است که با رویکرد نقد بلاغی انجام شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که نویسنده این اثر با بهره گیری از شگردهای بلاغی، تشبیه های محسوس، ذکر مثال، آوردن اشکال، بیان تجربه های شخصی، توجه به مقتضای حال و مقام، پرهیز از درازگویی های بی فایده، به کارگیری وجه خطابی و امری، داشتن لحن انتقادی و صادقانه و. . . توانسته است به هدف خود برسد و از انجام تعهد نگارش کتابی آسان و سبک به اندازه توان مبتدیان، برآید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 122 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    219-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    347
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

یکی از وجوه برجستة شعر کودک، آمیختگی تنگاتنگمحتوای متن با موسیقی است. کاربرد موسیقی در شعرکودک، چنان ضروری است که می توان آن را مهم ترین راهبرد ارتباط ادبی با کودک و تأثیر در او دانست که اگر رعایت نشود، نه تنها از جذّابیت آن می کاهد، بلکه تناسب و انسجام شعر را نیز دچار مشکل می کند. این تحقیق، با رویکرد بلاغیِ «جادوی مجاورت» و بر مبنای دیدگاه های زبان شناسانه درباره ی مفهوم «نظم»، به تحلیل آثار چهار شاعر کودکانه سرا متعلق به گروه سنّی «الف» و «ب» پرداخته است. آنچه از این بررسی به دست آمد، نشان داد که: 1. از میان انواع توازن ها، توازن آوایی، بسامد بالا و بیشترین کارکرد القایی را دارد. در توازن واژگانی نیز قافیه و شرایط ویژة آن در این متون، زمینه ساز شکل گیری جادوی مجاورت شده و در توازن نحوی نیز تنها همنشین سازی نقشی، در ایجاد این تناسب نقش داشته است. 2. عناصر هیچانگی که نقشی در معنی مطرح در شعر ندارند، یکی از عوامل مؤثر موسیقی ساز در این متون هستند که شاعران در خلال آن ها معانی ومقاصد آموزشی خود را گنجانده، به مخاطب ارائه می کنند. 3. پیوند عمیق موسیقی ومضمون شعر کودک می تواند علاوه بر لذت آفرینی، محتوای آموزشی نیز داشته باشد. توازن های موجود در این اشعار، با تأثیر ناخودآگاه در تخیّل و عاطفة کودک، به تجربة حسّی او درآمده و انتقال معنی را به او تسهیل کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    251-272
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    364
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

موسیقی لفظی شعر که به جمال شناسی شعر اطلاق می شود، بزر گ ترین عامل سحرآمیز است که مخاطب را متحیر می سازد. قافیه و ردیف در این دامنه، مانند یک مرجع در موسیقی هر بیت، نقشی بسیار برجسته به عهده دارد. در این جستار، قافیه و ردیف در دیوان عراقی از زوایای گوناگون، به شیوه توصیفی-تحلیلی، مورد ارزیابی و پردازش قرار گرفته و نتیجه چنین شده است: غزل ها، دارای وزن های متداول و پرکاربرد هستند. فهمیدن کلام در غزل ها آسان و روان است. 63 درصد از قافیه ها، به هجای کشیده و به شکل قافیه مردف بوده، به ردف اصلی ختم شده اند و دارای کشش لازم در موسیقی کلمه هستند و 24 درصد قافیه ها به هجای ساده ختم شده، دارای حرف روی مصوت یا ردیف هستند و کشش و شرایط لازم برای روانی موسیقی را دارند. 64 درصد از غزل ها دارای ردیف هستند و بدین ترتیب، حرف ساکن پایان واژه قافیه در بیشتر غزل ها به خوبی تلفظ شده، موسیقی کامل برقرار گردیده است. ارتباط آوایی واحدهای زنجیری و زبرزنجیری در زنجیره گفتار، بین قافیه و ردیف و سایر واژه ها در هر بیت، دارای هارمونی دلپذیر و موسیقی فاخر و زیبایی است؛ ولی در غزل ها، تکرار قافیه، ردیف و مطلع، زیاد به چشم می خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    273-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

ارسطو بلاغت را هنر کشف و کاربرد عواملی می دانست که برای اقناع و ترغیب مخاطب مفید واقع شود و برای فن خطابه و فرایند اقناع(رتوریک)، قایل به رعایت سه اصل اتوس(وجاهت متکلم) و پاتوس(شورانگیزی در مخاطب) و لوگوس(استدلال منطقی) در جنب التزام به مناسبت و اقتضای حال مخاطب بود. بنا به اصل اتوس، کلام سخنور می باید بیانگر شخصیت و مکانت و علم او باشد تا مخاطب را وادار به استماع و توجه نماید. بنا براصل دوم، سخنور با بهره گیری از انواع شگردهای بیانی احساسات و عواطف شنونده را هدف قرار می دهد و او را متاثر می کند. ضلع سوم بلاغت ارسطویی یعنی لوگوس، به ارایه برهان و استدلال (استقرایی یا استنتاجی) مربوط می شود. بر این اساس، خطابه و کلامی به هدف اصلی خود؛ یعنی اقناع شنونده نایل می شود که بهره گیری مناسبی از این سه اصل در اثنای کلام داشته باشد. اصول بلاغت ارسطویی جهان شمول است و می توان در شاهکارهای ادبی فارسی به ویژه شاهنامه فردوسی، مصادیق آن را شناسایی و تبیین کرد. دقت نظر در مجادلات کلامی داستان های شاهنامه به ویژه در داستان زال و رودابه که یکی از عالی ترین بخش های این کتاب به لحاظ بلاغی است؛ حاکی از آن است که اصول بلاغت ارسطویی در شاهنامه قابل بررسی و واکاوی است ومصادیق آن را می توان در بخش های مختلف داستان های شاهنامه مشخص وتبیین کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    297-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    343
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

در این پژوهش، بافتارهای گفتمان مدار روایت حضرت نوح در چهارچوب الگوی جامعه شناختی-معنایی ون لیوون در زمینه میزان کارایی این الگو و مولفه های آن در تحلیل این روایت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین چگونگی بازنمایی کارگزاران اجتماعی روایت حضرت نوح و قوم ایشان با توجه به مولفه های جامعه شناختی-معنایی در جهت تولید و انتقال ایدیولوژی خاص در لایه های زیرین متن در موقعیت عصر نزول در دو سوره هود و نوح، تحلیل شده است. این جستار با رویکرد توصیفی-تحلیلی در پی آن است که ضمن واکاوی تطبیقی مولفه های گفتمان مدار روایت حضرت نوح در دو سوره هود و نوح بر اساس نظریه تحلیل انتقادی گفتمان ون لیوون، ارتباط چگونگی بازنمایی این مولفه ها را در رویکرد درزمانی با عصر نزول و موقعیت اجتماعی مسلمانان روشن سازد. نتایج نشان می دهد میزان بازنمایی کارگزاران اجتماعی روایت در سوره هود، حاکی از آن است که مولفه های نام دهی با 22 مورد استفاده، حذف با 17 و نامشخص سازی با 11 مورد، بسامدی بالاتر نسبت به سایر مولفه ها دارند که این امر، متناسب با شرایط مسلمانان در عصر نزول روایت، حاکی از فرایند پوشیدگی در گفتمان است؛ اما در بیان روایت در سوره نوح، بسامد پایین مولفه هایی همچون نامشخص سازی با شش و حذف با دو مورد، حکایت از وجود صراحت در گفتمان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    323-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    311
  • دانلود: 

    145
چکیده: 

ساختار جمله، در زیبایی متن ادبی و نیز در القای مفاهیم و مضامین آن، کارکردی اساسی دارد. جمله باید به گونه ای ترکیب یابد که موقعیت حال و مقام در آن رعایت شود و واژگان باید به نحوی در کنار هم قرار بگیرند که از همنشینی و جانشینی شان آوایی هماهنگ و گوش نواز به سمع برسد و چینش آن ها نمایانگر مقصود و محتوای متن باشد. خطبه اشباح، از جمله خطبه های غرا و باعظمت مولای متقیان، حضرت علی (ع) است که افزون بر معانی و محتوای ژرف، سرشار از زیبایی های ساختاری است. یکی از این زیبایی های مشهود در خطبه مذکور، ایقاع توازی است که برخاسته از بسامد بالای همسان های ساختاری در سطح بافت های صرفی و نحوی متن خطبه است که در نهایت، به شکل گیری موسیقی کلی آن متن کمک می کند. این جستار در پی آن است تا با رویکرد توصیفی-تحلیلی ایقاع توازی، ارتباط آن با معانی و محتوای دینی و نیز میزان بسامد آن را در خطبه اشباح بررسی کرده، گوشه ای از بلاغت بی نظیر نهج البلاغه را به نمایش بگذارد و گامی هرچند کوچک به سوی فهم زیبایی های ساختار و محتوای این کتاب ارزشمند بردارد. نتایج این پژوهش، حاکی از آن است که هر دو نوع ایقاع توازی (توازی مزدوج و توازی مفرد) در این خطبه به چشم می خورد؛ هرچند بسامد ایقاع توازی مزدوج نسبت به ایقاع توازی مفرد، بیشتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 145 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    345-368
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    211
چکیده: 

عارف در بیان اشعار خود، ابزارهایی به کار می برد تا تجربه های روحانی خود را آسان تر به مخاطب القا کند. یکی از این ابزارها، اسطوره است. بر این اساس، می توان تصور کرد که ابزارهای تصویرساز-به ویژه پسااستعاره ها از جمله اسطوره-در شعر عرفانی سهمی مهم دارند. در عرفان، گفته های شاعر درباره امور معنوی و فراپدیداری است. اسطوره نیز از جهانی متفاوت است و می تواند وسیله ای مناسب برای بیان امور معنوی-عرفانی باشد. عطار نیشابوری در منطق الطیر با ترکیب خلاقانه اسطوره و تلمیح با ژرف ساخت تشبیه، تصویرهای زیبا آفریده و با صنایع بلاغی تلمیحی، تصویرسازی کرده است. در این پژوهش، ضمن معرفی این صنعت تلفیقی، یعنی تلمیح اسطوره ای نشان خواهیم داد که عطار در توصیف تجارب عرفانی، از این صنعت چگونه بهره برده و چگونه اسطوره و عرفان را با یکدیگر پیوند زده است. به عبارتی دیگر، هدف از این مقاله، توجه به اسطوره و تلمیح در قالب رمزها و نمادهایی است که در پرتو نوعی احساسات و شهودات زیسته عرفانی و باطنی، فهم و تفسیر می شوند و همچنین دگرگونی اسطوره به عرفان و گذر عناصر و نشانه های آن ها از حماسه تاریخی و ملی به حماسه عرفانی و معنوی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 211 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    369-394
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    658
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

این مقاله بر آن است تا ویژگی های بلاغی و سبکی رباعیات سعدی را بررسی کند. این قالب شعری، نسبت به سایر آثار شاعر، از بسامد چشمگیری برخوردار نیست؛ اما از آن جهت که وی بخشی از آرمان ها، آرزوها و احساسات خود را در این قالب بیان کرده، بررسی و شناخت آن، حایز اهمیت است. به منظور دستیابی به این امر، رباعیات این شاعر در سه سطح زبانی، ادبی و فکری بررسی گردید و سعی شد عناصر برجسته و سبک ساز وی مشخص و اندیشه محوری و روح حاکم بر تار و پود رباعیات وی نشان داده شود. نکته جالب اینکه، بخش عمده ای از رباعیات وی، گویی غزل های کوتاهی است که همان اندیشه های حاکم بر غزلیاتش را در ظرفی کوچک تر بیان می کند و بخش دیگر نیز در بردارنده اندیشه های پند و اندرز او در بوستان و گلستان است. زبان سعدی در این اشعار، همان زبان غزل است؛ یعنی سهل ممتنع. وی در سرودن این قالب شعری، برخلاف سایر آثار خود، توانمند نبوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 658

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    395-414
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

همواره میان خلاقیت های هنری شعر از یک طرف و معانی و مفاهیم مورد نظر شاعر از سوی دیگر، نوعی پیوند آگاهانه یا ناخودآگاه به وجود می آید. یکی از عناصر مهم شعر که این خلاقیت هنری می تواند در آن ظهور و بروز پیدا کند، موسیقی چهار گانه بیرونی، کناری، درونی و معنوی شعر است. در اجزا و عناصر این موسیقی چهارگانه، قابلیت های فراوانی در خدمت به معنا وجود دارد که در آثار پژوهشگران به طور جداگانه به برخی از آن ها اشاراتی شده است؛ اما هنوز در این باب، جای تامل بسیار هست؛ مثلا در موسیقی بیرونی شعر و در یک وزن ثابت عروضی، قابلیت هایی برای انعطاف و تنوع موسیقایی وجود داردکه به آن توجه کافی نشده است. نکاتی نویافته در انواع دیگر موسیقی شعر نیز وجود دارد که وقتی همه آن ها در یک متن و در ارتباط با احساس و اندیشه خاص شاعر، مورد نظر قرار می گیرد، نتایج جالب توجهی به دست می آید. نگاه به حکایت نسبتا بلند شیخ صنعان از منطق الطیر عطار نیشابوری، به دلیل تغییر و تنوع زیاد عاطفی در صحنه های مختلف آن، از این جهت می تواند مبنایی برای نشان دادن تغییر و تنوع موسیقی چهارگانه شعر در خدمت به مضامین مختلف باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    415-442
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    420
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

میراث دینی، از مهم ترین عناصر شعری شاعران برای بیان احساسات درونی و اندیشه هایشان محسوب می شود؛ به گونه ای که در شعر خویش با کلام وحی، رابطه بینامتنی برقرارکرده اند. یکی از شاعرانی که عبارات و معانی قرآنی، از اصلی ترین دستمایه های هنری او محسوب می شود، حافظ است. در جستار پیش رو، با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی تطبیقی وجوه بینامتنی ژنت با نظریه بلاغت اسلامی در دیوان حافظ می پردازیم. بر این اساس، انواع بینامتنی آشکار تعمدی، پنهان تعمدی و ضمنی و وجوه تطبیقی آن ها در بلاغت اسلامی، ازجمله تضمین، اشاره، حل و انتحال، تمثیل، ارسال المثل، اقتباس، عقد و تلمیح، در این اثر بررسی می شود. بررسی میزان استفاده از متون پیشین براساس نظریه ژنت و تطبیق آن ها با نظریه بلاغت اسلامی، از اهداف این پژوهش به شمار می رود. براساس پژوهش حاضر، بیشترین گونه بینامتنی، بینامتنیت ضمنی و در تطبیق با بلاغت اسلامی، از گونه تلمیح است. پس از آن، به ترتیب بینامتنیت پنهان تعمدی، بیشترین فراوانی را دارد. خلاقیت شاعر در چگونگی به کار بردن متون پیشین و استفاده از عنصر بینامتنی و ایجاد پیوند بدیع و مبتکرانه بین متون پیشین و متن حاضر به شکل هنرمندانه، باعث جذب و اقناع مخاطب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    443-470
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    479
  • دانلود: 

    512
چکیده: 

«وند» و «آوند» از پسوندهای مادر و تکواژهای وابسته در زبان فارسی هستند که در زبان اوستایی به صورت ونت و آونت وجود داشته اند. این دو پسوند، کارکردهای معنایی گوناگونی در تاریخ تحول خاص خویش دارند. در این تحقیق، کوشش بر آن است تا این صورت اشتقاقی از زبان، با استدلالات و استنادات تاریخی، تحلیل و بررسی شود. فرم اصیل واژگان برساخته از این دو پسوند را می توان در نام ها و صفت های به جا مانده از متون اوستایی و پهلوی و بیشتر در دل جغرافیای ایران زمین و گونه های مختلف گویش های محلی یافت. البته باید اذعان کرد که این شواهد در متون، بسیار اندک، سخت یاب و پراکنده اند. دگرگونی هایی که در کارکرد معنایی و ساختمان ترکیبی این وندها به وجود آمد، از یک طرف، تابع نظام طبیعی زبان و از سویی دیگر، متاثر از تحولات تاریخی بود. بازه زمانی این تحول را می توان به شکلی جسته وگریخته، از زبان باستانی، پهلوی و تا فارسی کنونی دنبال کرد. در قرون میانه اسلامی، کاربرد این پسوندها کم شد و عمدتا به زبان گفتاری و نام های طوایف، به ویژه در میان اقوام لر، لک و بختیاری محدود گردید. خاندان های کرد، گیل و دیلمی نیز تا حدودی از این پسوندها استفاده کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 479

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 512 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    471-496
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    457
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

سازوکار استعاری ذهن در معنابخشی به جهان، نقطه محوری این تحقیق است. نظریه معاصر استعاره که نقش استعاره را در معنابخشی به جهان اطراف مطرح می کند، یکی از دستاوردهای مهم زبان شناسی شناختی است. از میان انواع استعاره های مفهومی که این نظریه به تشریح آن ها می پردازد، استعاره های جهتی به آن نوع از استعاره اشاره دارد که پدیدارهای جهان را به واسطه جهات، برای ما معنادار می کند. آن چنان که در این تحقیق نشان داده ایم، شاید برای شمار بسیاری از اهالی زبان، آشکار نباشد که چگونه پدیده های طبیعی، به دلیل جایگاه قرارگیری شان در جهات، با مفاهیم انتزاعی مرتبط دانسته می شوند و به صفاتی متصف می شوند که هرچند در عمیق ترین لایه های دانش زبانی ما نهفته است، در حقیقت هیچ ارتباط ذاتی میان آن صفات و آن پدیده های طبیعی وجود ندارد. در تحقیق حاضر، با ارایه نمونه هایی از بزرگ ترین متون ادبی فارسی نشان داده ایم که چگونه بشر، مفاهیمی را از حوزه تجربه های دینی، معنوی، فیزیکی، عاطفی، جنسیتی و. . . به عاریه می گیرد و بر پدیده های جهان طبیعی فرامی افکند. همچنین کوشیده ایم تبیین کنیم که این فراافکنی بر مبانی مربوط به جهت و جهتمندی استوار است. این نمونه ها در عین حال که روند معنادار شدن جهان از طریق استعاره را بر ما روشن می سازند، نقش انکارناپذیر متن ها را در تثبیت استعاره ها، نهادینه شدن آن ها و ابلاغ آن ها به گویندگان اعصار بعد بازگو می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    497-520
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    76
چکیده: 

بخش عمده ای از زیبایی های نثر مرسل، بر دوش زبان نهاده شده است. زبان به عنوان یک عامل مهم در روایت خرق عادت های تاریخی، کارکردی پارادوکسی دارد؛ از سویی، با وسعت بخشیدن به تخیل، ادبیت متون تاریخی را ارتقا می بخشد و خواننده را از جهان واقعیت جدا می سازد و از سوی دیگر، با نگرش زبان شناسانه در ایجاد منطق و رابطه علت و معلولی زبان، مخاطب را به بستر واقعیت برمی گرداند تا در اوج التذاذ و حیرت انگیزی، خرق عادت های تاریخی را بپذیرد. این مقاله با تلفیق زبان شناسی ساختارگرا و زبان شناسی نقش گرا و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، عناصر زبانی و فرازبانی را در داستان «مولود مصطفی(ص)» از تاریخ سیستان بررسی کرده، نشان می دهد که نویسنده برای باور پذیر کردن خرق عادت ها، از کارکرد پارادوکسی زبان در ایجاد ادبیت و انتقال واقعیت، بیشترین بهره را برده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 76 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    521-542
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    86
چکیده: 

اشعار میخاییل لرمانتف شاعر سده نوزدهم روسیه، تا امروز در میان منتقدان و اهل ادب، از جایگاهی ارزنده برخوردار است. او در ادبیات روسی، به شاعر رمانتیک و عاصی محزون، معروف است. از ویژگی های برجسته شعری وی، تضاد و تقابل و ایجاد تردید عذاب دهنده در درک مفاهیم است. لرمانتف با اشعارش در خواننده، دوگانگی آزاردهنده ای را ایجاد می کند. در این مقاله به مضامین شورشی در اشعار شاعرو ویژگی های اشعار نیایشی او اشاره می شود. وی طی سال های 1829 تا 1839 چهار شعر با عنوان «نیایش» سروده است. از ویژگی بارز این اشعار این است که شاعر به شیوه منحصر به فرد خود (نیایش من) با خدا سخن می گوید. با بررسی اشعار نیایشی وی می بینیم که شاعر گاه حتی با نیش زبان و طبع سرکش خود در مقابل پروردگار می ایستد (اشعار سال های 1829 و 1833). این تصور ایجاد می شود که قهرمان اثر از پروردگار گله مند است و به مقابله با او برخاسته یا هیچ تمایلی به چشم پوشی از عطش شعرسرایی و امیال عالم خاکی ندارد؛ ولی دو شعر سال های 1837 و 1839 با اشعار قبلی او از منظر سخن گفتن با خالق هستی متفاوت است. در این مقاله به مقایسه اشعار مرتبط با دعا و نیایش و چهار شعر لرمانتف با عنوان «نیایش» پرداخته می شود. با بررسی اشعار نیایشی لرمانتف به این نتیجه می رسیم که دو شعر اول (با عنوان نیایش) دارای ویژگی تردید و در تضاد با خالق است؛ اما دو شعر بعدی (با عنوان نیایش)خضوع شاعر در مقابل پروردگار را نشان می دهند و بیانگر روح جست وجوگر، اعتقادات مذهبی و شکل واقعی عبادت یک فرد مذهبی است و روحیات عرفانی شاعر در آن ها تجلی یافته است. بررسی این اشعار نشان می دهند که شاعر مردد چگونه از طریق طبیعت به خودشناسی و سپس به خداشناسی می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 86 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0