مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

390
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

95
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اقسام قافیه و ردیف در غزل های عراقی و نقش موسیقایی آن

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 272

چکیده

 موسیقی لفظی شعر که به جمال شناسی شعر اطلاق می شود, بزر گ ترین عامل سحرآمیز است که مخاطب را متحیر می سازد. قافیه و ردیف در این دامنه, مانند یک مرجع در موسیقی هر بیت, نقشی بسیار برجسته به عهده دارد. در این جستار, قافیه و ردیف در دیوان عراقی از زوایای گوناگون, به شیوه توصیفی-تحلیلی, مورد ارزیابی و پردازش قرار گرفته و نتیجه چنین شده است: غزل ها, دارای وزن های متداول و پرکاربرد هستند. فهمیدن کلام در غزل ها آسان و روان است. 63 درصد از قافیه ها, به هجای کشیده و به شکل قافیه مردف بوده, به ردف اصلی ختم شده اند و دارای کشش لازم در موسیقی کلمه هستند و 24 درصد قافیه ها به هجای ساده ختم شده, دارای حرف روی مصوت یا ردیف هستند و کشش و شرایط لازم برای روانی موسیقی را دارند. 64 درصد از غزل ها دارای ردیف هستند و بدین ترتیب, حرف ساکن پایان واژه قافیه در بیشتر غزل ها به خوبی تلفظ شده, موسیقی کامل برقرار گردیده است. ارتباط آوایی واحدهای زنجیری و زبرزنجیری در زنجیره گفتار, بین قافیه و ردیف و سایر واژه ها در هر بیت, دارای هارمونی دلپذیر و موسیقی فاخر و زیبایی است؛ ولی در غزل ها, تکرار قافیه, ردیف و مطلع, زیاد به چشم می خورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیف، عبدالرضا، موذنی، علی محمد، و فراز، علی اصغر. (1399). اقسام قافیه و ردیف در غزل های عراقی و نقش موسیقایی آن. مطالعات زبانی و بلاغی، 11(22 )، 251-272. SID. https://sid.ir/paper/385376/fa

    Vancouver: کپی

    سیف عبدالرضا، موذنی علی محمد، فراز علی اصغر. اقسام قافیه و ردیف در غزل های عراقی و نقش موسیقایی آن. مطالعات زبانی و بلاغی[Internet]. 1399؛11(22 ):251-272. Available from: https://sid.ir/paper/385376/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا سیف، علی محمد موذنی، و علی اصغر فراز، “اقسام قافیه و ردیف در غزل های عراقی و نقش موسیقایی آن،” مطالعات زبانی و بلاغی، vol. 11، no. 22 ، pp. 251–272، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385376/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button