Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    7-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3504
  • دانلود: 

    2174
چکیده: 

به نظر «کانت» زیبایی امری عینی و متکی بر مفاهیم نیست، بلکه ذهن واضع حکم زیباشناختی در ابژه هنر است. احساس رضایتمندی در حکم ذوقی را ناشی از قضاوت تاملی به واسطه ذهن قضاوت کننده می داند. او هنر را از طبیعت، علم و پیشه وری متمایز دانسته و هنرها را به مکانیکی، مطبوع و زیبا تقسیم می کند. به زعم کانت هنرمطبوع هنری است که غایت آن صرفا لذت است، در حالی که معیار قضاوت در هنر زیبا قوه حاکمه تاملی بوده و اثر محصول نبوغ خالق به مدد صورت یا فرم است. کانت هنرهای زیبا را از منظر بیان ایده ها به سه قسم تقسیم می کند: هنرهای سخنوری، هنرهای تجسمی (شامل هنرپلاستیک و هنر نقاشی) و هنر زیبای تاثرات حسی. کانت به طور واضح صنایع دستی را در طبقه بندی خود جای نداده است اما با توضیحاتی که در مورد استفاده معین از شیء به مثابه شرط محدودکننده ایده های زیباشناختی ارائه می دهد، بنظر می رسد که می توان صنایع دستی را اگر تابع معیارهای زیبایی شناسی باشد، زیر مجموعه معماری و در گروه هنر پلاستیک قرار دارد. اما با توجه به طیف گسترده تولیدات صنایع دستی از تولید انبوه گرفته تا اشیا منحصر به فرد با ویژگی های زیبایی شناختی، و از کاربردی گرفته تا تزیینی، نمی توان همه آثار صنایع دستی را به طور یکسان مورد قضاوت قرار داد. پژوهش حاضر می کوشد تا طیف صنایع دستی را از جنبه زیبایی شناختی تحلیل کند. بدین وسیله حیطه «نقد قوه حکم» بر اساس مفاهیم ذکر شده در کتاب هنر و غیرهنر را در صنایع دستی متمایز کرده، مرزهای هنر مطبوع و هنر زیبا در آن را معرفی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آفرین فریده

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    19-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1707
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

واژه استتیک نزد ملدینه به دو معنا به کار می رود. یکی به معنای احساس و دیگری به معنای زیباشناسی هنری کهدرباره هنر و زیبایی بحث می کند. در هر دو شق نقطه مشترک حول محور مفهوم ریتم می گردد. با این محور به بررسیهر دو معنای استتیک خواهیم پرداخت. مساله مورد بررسی چگونگی گذر از محدودیت ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم دراستتیک با توسل به ریتم نزد آنری ملدینه است. اهم مفاهیم استتیک آنری ملدینه را ریتم، یک زمان - فضای درون – تا -خورده در ریتم، بحران، آشوب و تکوین بعد ریتمیک یعنی موتیف به عنوان شرط تجربه زیباشناختی شکل می دهد. به علاوه دو معنای استتیک یکی به معنای حسیات و دیگری تامل در امر زیبا و تئوری هنر، در نقطه تشکیل درک زیباشناسییا بعد ریتمیک در اثر هنری کنار هم می آیند. همانگونه که ریتم تنظیم کننده موقعیت هستنده است، فعالیتی است کهکثرت داده ها را در سطح اثر هنری گرد هم می آورد، با کنار گذاشتن تعدادی، پاره ای از آن ها را درهم می تند و منجر بهشکل گیری موتیف به عنوان شاکله ای می شود که اثر نقاشانه را تولید می کند. ریتم بر بنیاد بعد ریتمیک و د رک زیباشناسی شکل می گیرد. استتیک ملدینه با شرح تکوین بعد ریتمیک یا موتیف به عنوان واکنش اول به آشوب داده ها ویا ماده و ریتم به عنوان دومین واکنش به آن، رویکردی پساکانتی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    33-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2207
  • دانلود: 

    1279
چکیده: 

ساختارشکنی و سورئالیسم، علی رغم خاستگاه های متفاوتشان، در انتقادی که به نگرش های قطعیت گرا وارد می کنند، اشتراک نظر دارند، برای آن ها قابل پذیرش نیست که گستره نامحدود معانی و تفاسیر را بتوان به رابطه معین و تقابلی «مفاهیم دوگانی» تقلیل داد. ساختارشکنی، در رویکرد به متن و ساختارهای زبانی و سورئالیسم در اهتمام به تغییرتجربه های ادراکی و ارتقاءدادن واقعیت دریافتی، تقابل گرایی ساختاری را به چالش می کشند. با مفروض داشتن تشابهنگرش مذکور، این پژوهش با هدف بهره گیری از نظریه برای خوانش اثر هنری، با روشی تحلیلی، به رویکردهای هنرسورئالیستی قرن 20 (تصویر دوبعدی) منظر ساختارشکنی می پردازد. مبنای تحلیل ساختارشکنانه در این تحقیق، مدنظر قرار دادن رابطه معکوس و مختل شده دو جزء تقابلی و همچنین «تعین ناپذیری» جایگاه نهایی آن ها است. نتیجهآنکه تصاویر سورئالیستی، به واسطه گسستی که در رابطه معمول مفاهیم متقابل پدید می آورند، قطعیت هایی کهمتزلزل می سازند و اطمینان خاطرهایی که به پرسش می گیرند، علاوه بر واسازی نظام تصویری مورداستفاده) هنرانتزاعی و هنر بازنما ( نگرش ساختارشکن را نسبت به پندارهای معمول ما از واقعیت، تجسم «عینی» می بخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقری فارس

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1949
  • دانلود: 

    868
چکیده: 

در این مقاله پرسش بر سر شکل های مواجهه -آگاهانه یا ناآگاهانه- کاراکتر ایرانی از «خود» و «دیگری» در نمایشنامه جعفرخان از فرنگ برگشته نوشته حسن مقدم است. «خود» و «دیگری» استعاره و اشاره ای به مهم ترین سوژه ادبیات مدرن ایرانی است. این نسبت، متضمن یک رابطه است. رابطه ای که فضایی ایجاد می کند تا فرم های اجتماعی و ارتباطی هر بار در قالب شخصیت های اجتماعی و انواع مواجهه هایشان –«خود» و «دیگری»- نمودار و بازتولید می شوند.در این جا، آن چیزی که مورد توجه واقع می شود، بر اساس منظر نظریه پردازان معاصر حوزه بازنمایی، مفاهیمی چون زبان و پوشش و نظام استعاری و نشانه ای «خود» و«دیگری» درون روابط متقابل کاراکترها مورد بررسی قرار می گیرد که گفتمان مورد نظر را می سازند. در اینجا منظور از گفتمان، نگرش و زاویه دید خاص در هر دوره تاریخی است که از راه آن «خود» ایرانی دست به تجربه می زند و نیز تجربه «دیگری» است که در نمایشنامه برساخته شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شودکه شخصیت های این نمایشنامه چگونه به عنوان نوعی سوبژکتیوییه و «خود»، در برابر سوبژکتیویته «دیگری» قرار می گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 868 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    61-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1497
  • دانلود: 

    1061
چکیده: 

احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی (iconograph) و آیکونولوژی (iconology) در نظام مطالعاتی اندیشه و فرهنگ غرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایه های تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و زمینه ای که اثر در آن پدید آمده، بررسی می شود. جهت نیل به این مقصود پس از پرداختن به ادبیات داستانی لیلی و مجنون، پارچه هایی منقوش به این روایت را دردوره صفوی با تکیه بر مراحل: توصیف، تحلیل و تفسیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دردوره های تاریخی نساجی ایران خصوصا در دوره صفوی موضوعات نگارگری در نقوش پارچه ها به کرات بکار گرفته شده است که در این مورد روایت تصویری از خمسه نظامی مورد توجه بافنده بوده که غیاث الدین با این انتخاب نقش بر پارچه زده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1061 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2273
  • دانلود: 

    1177
چکیده: 

مساجد سنتی در معماری اسلامی به گونه ای طراحی شده اند که به واسطه ویژگی سیالیت خود، مرحله به مرحله ناظر را دعوت به تجربه حرکت از درجات پایین تا به درجات عالی تر می نماید. بطوریکه مراتب تکاملی انسان در حکمت صدرایی، قابل انطباق با مراحل حرکت در معماری می باشد. هدف این مقاله شناسایی چگونگی اثربخشی حرکت در فضای معماری در به کمال رسیدن ناظر آن است.روش تحقیق منتخب از نوع تفسیری است که ارتباط محرکهای فضای سیال را با حرکت جوهری نفس آدمی در متن یک تجربه ادارکی ناظر ازفضا بازگو می کند. یافته های تحقیق اشاره به این نکته دارد که موفقیت یک اثر معماری زمانی است که فضا حالت خنثی نداشته و ناظر خود را متاثر سازد. چنین فضایی که ناظر را ترغیب به حرکت کرده و عنان چشم، پا و ذهن مخاطب را از دستش خارج کرده و در مسجد کبود تبریز این امر به خوبی قابل مشاهده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1177 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button