هدف این پژوهش، ارزیابی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نانوفناوری در شرکت کشت و صنعت گلستان است تا بتواند راهگشای طراحی الگوی تجاری سازی محصولات نانوفناوری در صنایع غذایی گردد. لذا پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و از نظر روش، از نوع توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش، از مدلی با 6 عامل و 48 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. همچنین برای اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی، از فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) و نرم افزار Super Desision بهره برده شده است و براساس نتایج ANP، عامل فناورانه، در اولویت اول و عوامل محیطی، منابع انسانی، مالی، ساختار و سازماندهی و مدیریتی به ترتیب در اولویت های بعدی از نظر خبرگان قرار دارند.