گرافیک محیطی ب هعنوان مه مترین ابزار ارتباط تصویری در فضاهای شهری امروزی کاربرد دارد و رفتار و بسیاری ضع فهای موجود در بطن جامعه را ب هصورت لای ههای پنهانی پوشش م یدهد. گرافیک محیطی ب هعنوان پایه و اساس نظ مبخشی در محی طهای شهری مطرح م یشود؛ بنابراین توجه به آن یعنی موفقیت در ایجاد فضای مطلوب شهری. از ای نرو، هدف این پژوهش بررسی وضعیت سیستم علائم و نشان ههای مترو شهر تهران است که نقش عمد های در انتظام و شک لگیری آرما نشهر ایفا م یکند و قرار دادن امکانات بصری مطلوب در آن به تلطیف روان و اذهان و برقراری ارتباط بصری مخاطب کمک م ینماید. جامعه ی مورد مطالعه، مسافران حاضر در مترو شهر تهران است و نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داد هها، روش تحقیق ترکیبی )کیفی و کمی( است، اما اولویت با پژوهش کمی است. بدی نجهت برای گردآوری داد ههای کیفی از منابع کتابخان های استفاد هشده و ابتدا اهمیت و چیستی علائم و نشان هها در زندگی امروز مورد بحث قرارگرفته است. یافت ههای مورد نظر بخش کمی تحقیق نیز از روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان مسافران حاضر در مترو جم عآوری و جهت تجزی هوتحلیل داد هها نیز از بسته استفاد هشده است. نتایج کلی تحقیق کیفی نشان م یدهد که سیستم علائم و نشان هها دارای اصول و مبانی SPSS V نر مافزار ی 22 م یباشد که توجه به آن از ضرور تهای طراحی برای محیط عمومی است و ب یتوجهی به آن موجب ضعف و اغتشاش ذهنی و بصری م یشود. برآیند مطالعات میدانی نیز بیانگر عدم موفقیت علائم موجود در مترو شهر تهران م یباشد و علائم نتوانسته ب هخوبی انتظارات مورد توجه مسافران را برآورده سازد و عد م رضایت مخاطبان موجب ب یتوجهی مسافران نسبت به علائم گردیده و این مسئله ب هعنوان یک عامل اساسی در ایجاد و تشدید ب ینظمی در محیط پر رف توآمد مترو تأثیر گذاشته است.