Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    5-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    512
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

گرافیک محیطی ب هعنوان مه مترین ابزار ارتباط تصویری در فضاهای شهری امروزی کاربرد دارد و رفتار و بسیاری ضع فهای موجود در بطن جامعه را ب هصورت لای ههای پنهانی پوشش م یدهد. گرافیک محیطی ب هعنوان پایه و اساس نظ مبخشی در محی طهای شهری مطرح م یشود؛ بنابراین توجه به آن یعنی موفقیت در ایجاد فضای مطلوب شهری. از ای نرو، هدف این پژوهش بررسی وضعیت سیستم علائم و نشان ههای مترو شهر تهران است که نقش عمد های در انتظام و شک لگیری آرما نشهر ایفا م یکند و قرار دادن امکانات بصری مطلوب در آن به تلطیف روان و اذهان و برقراری ارتباط بصری مخاطب کمک م ینماید. جامعه ی مورد مطالعه، مسافران حاضر در مترو شهر تهران است و نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داد هها، روش تحقیق ترکیبی )کیفی و کمی( است، اما اولویت با پژوهش کمی است. بدی نجهت برای گردآوری داد ههای کیفی از منابع کتابخان های استفاد هشده و ابتدا اهمیت و چیستی علائم و نشان هها در زندگی امروز مورد بحث قرارگرفته است. یافت ههای مورد نظر بخش کمی تحقیق نیز از روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان مسافران حاضر در مترو جم عآوری و جهت تجزی هوتحلیل داد هها نیز از بسته استفاد هشده است. نتایج کلی تحقیق کیفی نشان م یدهد که سیستم علائم و نشان هها دارای اصول و مبانی SPSS V نر مافزار ی 22 م یباشد که توجه به آن از ضرور تهای طراحی برای محیط عمومی است و ب یتوجهی به آن موجب ضعف و اغتشاش ذهنی و بصری م یشود. برآیند مطالعات میدانی نیز بیانگر عدم موفقیت علائم موجود در مترو شهر تهران م یباشد و علائم نتوانسته ب هخوبی انتظارات مورد توجه مسافران را برآورده سازد و عد م رضایت مخاطبان موجب ب یتوجهی مسافران نسبت به علائم گردیده و این مسئله ب هعنوان یک عامل اساسی در ایجاد و تشدید ب ینظمی در محیط پر رف توآمد مترو تأثیر گذاشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    25-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    331
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

داستانِ جریان سیال ذهن و نقاشی کنشی آمریکا دو جریانِ مهم ادبی و هنری ب هشمار می روند که هر دو با اندکی تقدم و تأخر در اوج دوره ی مدرن رقم خورده اند. هدف این پژوهش، بررسی شباهت های روساختی این دو جریان و کشف یک رابطه ی ژر فساختی )بینامتنی( میان آن ها است. مه مترین پرسش هایی که در این بین وجود دارد عبارت اند از اینکه شباهت های ساختاری میان این دو جریان کدام است، این شبا هت ها در چه چهارچوبی قابل مقایسه و جایگاه ذهن و کنش های ذهنی در این مقایسه کجاست؟ فرض اصلیِ این مقاله که از روش تحلیلی-تفسیری استفاده می کند، وجود نوعی ارتباط بینامتنی میان نوعِ داستان و نقاشی یا دشده است که هر دو در مرتبه ی نخست ریشه در رهیافت های روان شناختی مدرن دارند و در مرتبه ی بعد، پیامد رویدادهایی چون ظهور سینما و باور های نوین درباره ی ساختار ذهن ب هشمار می روند. آنچه در نهایت از کنکاش در رابطه ی این دو جریان ب ه دست می آید، شباهت هایی بنیادین در کاربستِ مفاهیمی چون زبان، زمان و موضوع و مواردی این چنینی است که با تأکید فراوان بر ذهن، رجوع به منازل مشترک روان شناختی، جابجایی سوژه و اُبژه، ادبیات توصیفی مشترک و نقشِ مشابه نویسنده و نقاش در مقام یک میانجیِ بی مداخله برای ظهور ذهنیت، خود را نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 331

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    697
چکیده: 

داستان درخت آسوریگ بر مبنای تعامل بز و درخت شکل گرفته و این دو عنصر به عنوان نمایندگان اقوام ایران قبل از اسلام )ماد( و آشور، اندیشه و بنیان فکری آن ها را به تصویر کشیده است. چگونگی شک لگیری و جایگاه این دو عنصر به عنوان نماد در هنر و مذهب این دو دولت مرادپژوهش است. بنابراینبز در تمدن ایران قبل از اسلامودرخت آسوریگ در تمدن آشور دارای چه معنا و مفهومی است؟ و نیز تعامل بز و درخت آسوریگ به عنوان نمایندگان دو تمدن فرهنگی در قبل از اسلام بر آثار هنری به چه صورتی تبلور یافته است؟ مطالعه و تحلیل داده ها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب شمایل نگاری صورت پذیرفته است. بر اساس یافت هها چنین استنباط می شود که اساس و ریشه داستان آسوریگ در مذهب این دو قوم یعنی ماد و آشور گنجانده شده و شاید بز به دلیل چالاک و بی باکی در قالب نماد مزداپرستی و درخت نخل به علت داشتن جایگاهی والا در بین النهرین و آشور، مورد پرستش بوده و بر روی آثار نقش بسته است؛ اگرچه نقش درخت )اشکال مختلف( و همچنین بز در دوران ما قبل ماد و آشور به عنوان نماد کاربرد فراوان داشته و تأثیرپذیری اقوام ماد و آشور از نمادهای گذشتگان به عنوان باورها و عقاید دینی و آ یینی انکارناپذیر است. باید اذعان داشت که داستان آسوریگ در این دوران با توجه به اسناد مکشوفه باستانی، به صورت کلی نمایان و مطرح بوده است. پس از جمع بندی مطالب و تصاویر، نتایج ذیل از تعامل دو عنصر بز و درخت در قالب داستان درخت آسوریک قبل از اسلام به دست آمده است: برتری جویی قوم ماد بر آشور، تقدم و برتری دین زرتشت بر خدایان آشوری، اتحاد میان دامپروری و کشاورزی، اتحاد نوع بشر در قالب جنس نر و ماده و برتری جویی جنس مذکر، کنایه از زایش و باروری و اتحاد زمین و آسمان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 697 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    67-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    200
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

طراحی یک محیط مصنوع، فعالیتی فرهنگی است که طراحان غالبا چارچو بهایی از ادراک و منابع الها مبخش خود را با نیز از این قاعده ER24Pc محوریت درک فرهنگی با طراحی محصولات و فضاها م یآمیزند. کابین لکوموتیوران کشنده ی مستثنا نیست. ناهمخوان یها، درست عمل نکردن سیستم، ناراحتی لکوموتیورا نها، نوع امکانات ارائ هشده و بسیاری موارد دیگر، ریشه در نادیده گرفتن فرهنگ ایرانی در طراحی لکوموتیو دارند. برآوردن نیازهای فرهنگی لکوموتیورا نها در افزایش میزان راحتی، رضایت شغلی، عملکرد مناسب آ نها و بالطبع در کاهش بار کاری لکوموتیورا ن و احتمال کاهش خطر نقش دارد. در این پژوهش، چال شها و ابعاد فرهنگی تعاملات لکوموتیوران با فضای داخلی کابین مطالعه و تحلیل شد. در این مطالعه، ابتدا ب هوسیله فیل مبرداری نحوه تعامل چهار گروه لکوموتیوران با فضای کابین، طی یک سفر 12 ساعته از تهران تحلیل گردید. سپس، بر اساس داد ههای ب هدس تآمده از تحلیل NVIVO به مشهد بررسی شد. فیل مها توسط نر مافزار 8 فیل مها، پرسشنامه طراحی شد. نظرات 30 لکوموتیوران از طریق تکمیل پرسشنامه، در دریافت اطلاعات استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که رابط های بین مشکلات لکوموتیورا نها در تعامل با فضای کابین و نیازهای فیزیکی و فرهنگی آ نها وجود دارد. تفاو تهای فرهنگی م یتوانند در نحوه ی تعامل افراد از فرهن گهای مختلف با محیط یکسان مؤثر باشند. عواملی چون چیدمان نامناسب عناصر در فضای کار، خرابی تجهیزات و ناخوشایندی فضای کاربر، افزایش بارکاری لکوموتیوران و درنهایت بروز سوانح ریلی اثر گذارند. لازم است در طراحی کابین لکوموتیوران ب هعنوان مرکز و بایدهای ارگونومیک طراحی فضای کار، شرایط UIC کنترل کشنده، علاوه بر لحاظ نمودن استانداردهای ریلی چون اثرگذار بر عملکرد لکوموتیوران از منظر ارگونومی فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد م یگردد برای حصول نتایج مطلوب، با طراحی تجهیزات کاری و رفاهی داخل کابین بر پایه فرهنگ و شرایط کار و زندگی لکوموتیوران ایرانی، فضای کاری برای کاربر ایرانی خوشایند گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    83-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    840
چکیده: 

فرشتگان در تصاویر نگارگری به سبب کارکردشان در اباغ وحی با پیامبران، به خصوص پیامبر اکرم)ص( ترسیم شده اند، به ویژه فرشته ای چون جبرئیل که به خاطر اوصاف و نقش ون � ن مضم � � د. روایت قرآنی مع ر� اج پیامبر)ص( رایج تری � � مهمش بارها در نگاره ها حضور پیدا می کن ت هنرمندان � � رای خلاقی � � ب ب � � تری مناس � � واره بس � � ه هم � � ت ک � � ری ایرانی-اس ال� می اس � � وزه ی نگارگ � � یعی در ح � � ش گاره ی � وری و ن � � ور شده در دوره ی تیم � � در، مص � � وده است. معراج نام ه ی� � میرحی � � م نم � � ی را فراه � � ر ایران � � نگارگ ر در عرصه ی� هنرهای دینی � ی بی نظی � وش در دوره ی صفوی، رقعه های � � لطان محم د� منق � � ر س � مع ر� اج، اث ن � خ دادن به ای � ر سعی در پاس � ش حاض � � ن پژوه � وند. بنابرای � � ی محسوب م یش � ون عرفان � ا مضم � � ب ه ویژگی مهمی است؟ در این راستا، � � ر دارای چ � � ورد نظ � � ه جبرئیل در نگاره های م � � مسئله را دارد ک ات کتابخان ه� ای، به بررسی جبرئیل و اوصافش و نیز تفسیر نقش این ملک مقرب � ق مطالع � � دا طب � ابت ر به � م. مقاله ی� حاض � � در منابع اسامی پرداخته و سپس بازتاب آن را در نگارگری مشاهده می کنی ی نقش جبرئیل با توجه به آموزه های دینی و عرفانی � ن ویژگ � � ی یافت � � ی در پ � روش توصیفی-تحلیل ه در این نگاره ها، جبرئیل � د ک � ان می ده � � ق نش � � ن تحقی � � ای ای � � ر است. یافته ه � � در رقعه های مورد نظ ب هعنوان هدایتگر رسول الله)ص( با توجه به اوصاف قرآنی اش و روایت های دینی و عرفانی به تصویر درآمده است و نسبت به سایر فرشتگان دارای وجوه خاصی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 840 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قربانی شعبانعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    103-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    253
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

دیزاین و معادل فارسی آن، طراحی، دارای مفاهیم گسترده ای در رشته های هنر و معماری است. طراحی در صنایع دستی را می توان در سه مقوله ی طراحی ترسیمی، طراحی سنتی و طراحی در مفهوم دیزاین تعریف نمود. طراحی در مفهوم دیزاین به دلیل ماهیت خلاقانه و نوآورانه ی آن از مباحث اساسی آموزش در رشته های هنری است. استفاده از عنوان کلی طراحی برای مفاهیم مختلف، اغفال و یا بروز تفاسیر شخصی از آن را به دنبال داشته و باوجود درج واژه ی طراحی در عنوان بسیاری از دروس، مفاهیم و انتظارات مورد نظر از طراحی در مفهوم دیزاین در برنامه و شرح دروس به خوبی تبیین نگردیده و بنابراین اخلال در آموزش آن را به دنبال دارد. هدف از این مقاله ضمن ارائه ی تعریف و جایگاه دیزاین، مطالعه میزان تطابق و ارتباط محتوای واحدهای درسی کارشناسی صنایع دستی با مفهوم دیزاین است. نتایج مبین آن می باشد که مقوله طراحی در مفهوم دیزاین در رشته صنای عدستی به خوبی تبیین نگردیده و از لحاظ کمی و کیفی نیازمند بازنگری است. در پایان پیشنهاد هایی جهت بهبود وضعیت موجود آموزش طراحی )دیزاین( ارائه شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با کمک ابزارهای کمی و کیفی صورت گرفته و از مطالعات تطبیقی نیز سود جسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button