Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    84-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    519
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: به افزایش فاصله بین دو عضله راست شکمی در دوران بارداری و پس ازآن دیاستازیس رکتی می گویند. اختلالات اسکلتی عضلانی بسیاری برای زنان مبتلا به این عارضه پس از زایمان در ناحیه کمری-لگنی به وجود می آید. هدف از این پژوهش مقایسه تعادل ایستا، پویا و انحنای ستون فقرات در زنان با و بدون دیاستازیس رکتی شکمی در دوره پس از زایمان می باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه گذشته نگر از نوع مورد_شاهدی است. 40 زن 2 تا 5 ماه پس از زایمان در این مطالعه شرکت کردند و به دو گروه سالم (20n=) با میانگین سنی 88/4± 45/26 سال و مبتلا به دیاستازیس رکتی (20n=) با میانگین سنی 18/5± 35/29 سال تقسیم شدند. برای ارزیابی دو گروه در این مطالعه، از خط کش منعطف جهت ارزیابی انحنای ستون فقرات و به منظور سنجش تعادل ایستا و پویا، از دستگاه تعادل سنج بایودکس استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین دو گروه، زاویه لوردوز کمری معنی دار (0/05≤ p) و زاویه کایفوز سینه ای غیرمعنی دار می باشد (0/05≥ p). همچنین نتایج تعادل استاتیک در حالت ثبات کلی، قدامی-خلفی و جانبی تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد (0/05≤ p)، اما در تعادل داینامیک به جز در ثبات قدامی-خلفی (0/05≤ p)، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05≥ p). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که هایپرلوردوزیس کمری و عدم ثبات پوسچرال متعاقب با دیاستازیس رکتی شکمی به وجود می آید و زنان مبتلا به این عارضه پس از زایمان بدون مدالیته های درمانی، بهبودی اندکی دارند، زیرا پس از زایمان با توجه به کوچک شدن حجم رحمی، عضلات شکمی شل و آویزان می شود و عدم حمایت عضلانی در این ناحیه به وجود می آید که می تواند موجب افزایش نوسانات پوسچرال زنان بیمار نسبت به زنان سالم و کند شدن روند بهبودی هایپرلوردوزیس گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    95-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عملکرد پرستاری در افزایش کیفیت مراقبت و درمان بیماران و اهمیت توجه به عوامل موثر در آن این پژوهش باهدف بررسی رابطه استرس شغلی، ترس از ارزیابی منفی و مسیولیت پذیری با عملکرد شغلی پرستاران بیمارستان های شهرستان بهبهان به مرحله اجرا درآمد. مواد و روش کار: به همین منظور از بین کلیه پرستاران بیمارستان های شهرستان بهبهان (434)، تعداد208 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند ابزارهای پژوهش شامل: مقیاس استرس پرستاری گری تافت و اندرسون (1981)، مقیاس ترس از ارزیابی منفی لیری (1983)، پرسشنامه مسیولیت پذیری گاف (1987) و پرسشنامه های عملکرد شغلی پاتر سون (1970)، بوده است. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها علاوه بر روش آمار توصیفی نظیر بیشترین و کم ترین نمره، میانگین، انحراف استاندارد از همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز استفاده شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد که ضرایب همبستگی به دست آمده از رابطه متغیرهای استرس شغلی، ترس از ارزیابی منفی با عملکرد شغلی معنی دار هستند. بدین معنی که بین استرس شغلی با عملکرد شغلی (354/0-= r، 01/0 p <) رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین ترس از ارزیابی منفی با عملکرد شغلی(251/0-= r، 01/0 p <)، رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین مسیولیت پذیری با عملکرد شغلی(285/0 = r، 01/0 p <) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. . نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهد که از بین متغیرهای پیش بین، استرس شغلی (152/0-= β ، 01/0≥ P) و پس ازآن متغیر ترس از ارزیابی منفی (184/0-= β ، 01/0≥ P) پیش بین های عملکرد شغلی محسوب می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    107-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: فشارخون بالا به عنوان اصلی ترین ریسک فاکتور بروز ناتوانی و مرگ در سراسر جهان شناخته شده است. . هدف این پژوهش تعیین تاثیر اجرای مدل مراقبت پیگیر بر میزان سدیم دریافتی از رژیم غذایی و فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون می باشد. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با طرح دوگروهی (مداخله و کنترل) به صورت پیش آزمون و پس آزمون مجموعا بر روی 50 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به درمانگاه قلب مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه انجام شد. مدل مراقبت پیگیر به مدت 3 ماه برای گروه مداخله اجرا شد و در پایان فشارخون و میزان سدیم دریافتی از رژیم غذایی بیماران در دو گروه مجددا مورد مقایسه قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری پارامتریک (تی مستقل و تی زوجی) استفاده گردید. یافته ها: میانگین میزان سدیم مصرفی و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بیماران در گروه مداخله پس از مداخله به صورت معنی داری کاهش یافت (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    118-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    344
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری از دغدغه های مدرسین پرستاری است. این مطالعه توصیفی با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری جیرفت انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابتدا طبق اولویت بندی 10 مهارت پرستاری انتخاب و چک لیست های آن ها تدوین شد. 27 دانشجوی پرستاری ترم آخر در یک روز در آزمون شرکت کردند. جهت ارزیابی آزمون از دو مرحله اول مدل کریک پاتریک، تعیین روایی ملاکی و پایایی آزمون استفاده شد. برای بررسی واکنش دانشجویان در مدل کرک پاتریک از پرسشنامه ای با 16 سوال سه گزینه ای و یک سوال باز استفاده شد. یافته ها: نشان داد که 50 درصد (14 نفر) دانشجویان از آزمون کاملا راضی و 6/34 درصد (10 نفر) نسبتا راضی بودند. 7/57 درصد (16 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون نقاط ضعف یادگیری دانشجویان را مشخص کرد. 9/76 درصد (21 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون فرصتی برای یادگیری بود. 2/96 درصد (27 نفر) نیز معتقد بودند که آزمون استرس آور بود. از تحلیل داده های کیفی نیز دو طبقه نقاط قوت آزمون و نقاط ضعف آزمون به دست آمد. همبستگی بین نمره آزمون با نمره ملاک 43/0 و معنی دار بود. در همسانی درونی همبستگی بین نمره کلی با نمرات ایستگاه ها به جزء ایستگاه احیاء پایه، برقراری ارتباط با بیمار و اخلاق حرفه ای معنی دار و مثبت بود. الفای کرونباخ محاسبه شده بین نمرات ایستگاه ها 55/0 به دست آمد. نتیجه گیری: استفاده از آسکی به عنوان روشی مورد قبول دانشجویان و معتبر و پایا برای سنجش مهارت های پرستاری توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 344 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    129-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    733
  • دانلود: 

    235
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: داشتن شایستگی توانایی اصلی برای انجام دادن مسیولیت های پرستاری است و تاثیر مستقیمی بر سلامت و ایمنی بیماران دارد. در همین راستا ارزیابی، حفظ و توسعه شایستگی پرستاران به یکی از وظایف اصلی و مهم مدیران حرفه تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران در ایران به صورت مرور یکپارچه و واکاوی چالش های مربوطه می باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع مروری یکپارچه بود که در پنج مرحله شامل شناسایی و تعیین هدف، جستجوی منابع، ارزشیابی داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و ارایه نتایج که توسط Knafl & Whittemore پیشنهاد شده است انجام شد. جستجو با استفاده از کلیدواژه های شایستگی، صلاحیت، ارزیابی/ ارزشیابی/ بررسی شایستگی و ارتقای شایستگی در پایگاه های اطلاعاتی SID، Iran DOC، Scopus، CINAHL، PubMed، Google Scholar و Science Direct انجام شد. نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 488 مقاله بود. پس از اعمال معیارهای ورود به مطالعه و ارزیابی مقالات با استفاده از ابزار انتقادی Bowling درنهایت 19 مقاله وارد پژوهش شد. یافته ها: پس از ارزیابی جامع مقالات نتایج تحت عنوان: الف) فاکتورهای مربوط به پژوهش شامل سنجش مفهوم شایستگی، روش های ارزیابی، ابزار پژوهش، نوع پژوهش، نوع نمونه گیری، بخش های تحت مطالعه و مکان تحت مطالعه، ب) فاکتورهای مربوط به جمعیت موردمطالعه شامل ویژگی های پایه شرکت کنندگان، پ) نوع مداخله انجام شده برای ارتقاء شایستگی شامل مداخلات انجام شده بر روی پرستاران، سرپرستاران و مدیران و ت) همبستگی شایستگی با سایر مفاهیم طبقه بندی و چالش های مربوطه نیز شناسایی گردید. بحث و نتیجه گیری: شایستگی به عنوان یکی از ویژگی های حیاتی پرستاران باید در ارزشیابی های دوره ای گنجانده شده و به کارگیری پرستاران منوط به کسب شایستگی های لازم باشد. نتایج نشان داد این مفهوم نیاز به بررسی دقیق و عمیق تر داشته و مشکلات و چالش هایی در رابطه با برنامه ریزی و اجرای مطالعات مرتبط وجود دارد. امید است نتایج پژوهش بتواند در راستای ارتقاء کیفیت مطالعات مربوط به شایستگی پرستاران کشور موثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 733

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 235 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    141-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    729
  • دانلود: 

    314
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: عدم تبعیت از درمان مشکل شایعی در بیماران همودیالیزی است و به عنوان یکی از عوامل پیشرفت بیماری، افزایش عوارض حین دیالیز، افزایش شانس بستری شدن و مرگ و میر بیماران همودیالیز مطرح می باشد. عوامل متعدد محیطی و فرهنگی بر تبعیت از درمان بیماران موثر است ولیکن بامطالعات کمی به نمی توان این عوامل را بررسی نمود لذا این مطالعه به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد تا درک عمیق تری از موضوع حاصل گردد و اقدامات لازم جهت بهبود تبعیت از درمان این بیماران صورت گیرد. روش کار: این مطالعه به صورت کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف آغاز و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. روش اصلی جمع آوری دادها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مجموع با 29 مشارکت کننده مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای گرنهایم و لاندمن آنالیز شدند. یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها 600 کد اولیه و 64 زیر طبقه و 13 طبقه فرعی و در نهایت چهار طبقه اصلی عوامل مرتبط با بیمار، ، عوامل اجتماعی-اقتصادی، عوامل مرتبط با درمان، عوامل مرتبط با اعضای تیم سلامت پدیدار شد. نتیجه گیری: با ارتقا حمایت اجتماعی-اقتصادی، سازگاری بیمار با بیماری اش، خودمراقبتی، میزان کارآمدی، کاهش افسردگی و اضطراب بیماران، بهبود ارتباط اعضای تیم سلامت با بیمار، رعایت استانداردهای نیروی انسانی، می توان میزان تبعیت از درمان بیماران تحت درمان با همودیالیز را بهبود داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 314 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    157-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    363
  • دانلود: 

    136
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی به عنوان اولین منبع یادگیری و شکل دهی هویت حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی محسوب می شود. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت موجود، مورد انتظار و شکاف کیفیت آموزش بالینی در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بود. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 94-1393 انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که وارد بالین شده اند) بود. نمونه ها به تعداد 115 نفر از بین دانشجویان کارشناسی مامایی به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار بود که روایی و پایایی آن (بااستفاده از آزمون مجدد و ضریب همبستگی 87/0) مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS v. 17 و با کمک آزمون های توصیفی و تی تست تجزیه و تحلیل شد. 05/0p< معنادار تلقی گردید. یافته ها: میانگین سن واحدهای پژوهش 8/1± 4/21 سال بود. بیشترین میانگین نمره وضعیت موجود و مورد انتظار به ترتیب مربوط به توجه کردن دانشجویان به انچه که سایر پرسنل می گویند (98/0± 42/3) و کمک کردن مربی به دانشجویان در بالین (02/1± 82/4) می باشد. کمترین میانگین نمره شکاف کیفیت مربوط به توجه مربی به احساسات دانشجویان (01/1-) و همچنین بیشترین شکاف کیفیت مربوط به فراهم اوردن فعالیت های جدید و خلاقانه برای دانشجویان (25/3-) بود که از لحاظ آماری معنی دار بود (000/0=P). نتیجه گیری: براساس نتایج شکاف کیفیت در تمام ابعاد آموزش بالینی بین وضعیت موجود و مورد انتظار قابل توجه است. لذا برنامه ریزی های اساسی جهت بهبود کیفیت وضعیت آموزش بالینی توسط مسیولین امر لازم می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 136 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پی در پی 127)
  • صفحات: 

    166-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

مقدمه: با وجود پیشرفت های زیاد در حوزه سلامت، نظام های سلامت پاسخگوی همه نیازهای جوامع نمی باشند فلذا کشور های جهان در اجلاس آستانه 2018 توافق کردند تا در جهت رسیدن به پوشش جهانی سلامتUHC مراقبت های بهداشتی اولیه ی PHC را تقویت کنند. این مطالعه در راستای شناسایی چالش های نظام PHC ایران و ارایه راه کارهای عملی جهت رفع آنها انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه کیفی با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد انجام شد. مصاحبه با تصمیم گیران، خبرگان اجرایی وآکادمیک، مدیران و کارشناسان حوزه PHCصورت گرفت واسناد ملی وبین المللی درحوزه سلامت موردبررسی قرارگرفتند. چارچوب Building Blocks سازمان بهداشت جهانی برای کدگزاری داده ها استفاده شد تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای قیاسی با استفاده ازنرم افزار12MAXQDA انجام گردید. یافته ها: با توجه به تغییرنیازهای سلامتی مردم، امروزه نظامPHC درایران باچالش هایی مواجه شده است چراکه ساختارمتمرکزموجود درمواجهه با تغییرات انعطاف لازم را ندارد بخش خصوصی درارایه خدمات نقش کمرنگی داشته بین سطوح ارایه خدمات هماهنگی وجود ندارد وسیستم های موازی بوجودآورده است علیرغم کمبود منابع، دربرنامه ریزی و توزیع عادلانه منابع مشکلاتی وجود دارد سیستم های اطلاعاتی هنوزکامل نشده اند برنامه های درسی دانشگاهی با PHCهماهنگی ندارد درنتیجه نیروی انسانی توانایی پاسخگویی به نیازهای شغلی راندارند. بحث و نتیجه گیری: درراستای بهبود وضعیت سلامت کشور وبا توجه به تعهدات بین المللی همچنین لزوم دستیابی بهUHC، بایستی با اولویت بندی چالش ها و راهکارهای موجود، اصلاحات عملی و متناسب با شرایط جامعه را ضمن استفاده ازتجارب سایرکشورهای جهان درجهت تقویتPHC به اجرا گذاشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button