Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حقیقت سیدصادق

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    5-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    471
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

جماعت گرایی به عنوان یکی از مکاتب مهم فلسفه سیاسی شناخته می شود. در واقع، این عنوانی است که اساسا مخالفان ایشان به آن ها عطا کرده اند. در عین حال، مفاهیمی همچون «جماعت»، «سنت» و «خود» بین ایشان اشتراک دارد. علاوه بر آن، جماعت گرایان در نقد لیبرالیسم نیز هم داستان هستند، هرچند اختلافاتی بین خود ایشان نیز دیده می شود. از آن جا که جماعت گرایی به جهان فلسفه تحلیلی، که بر زبان و منطق تاکید دارد، متعلق است، انتظار می رود بر متن بیش از زمینه نظر داشته باشد. از سویی دیگر، تاکید بر «سنت» و «این جا و اکنون» نشان می دهد که به نوعی محلی گرا هستند و به زمینه بی وجه نیستند. همان گونه که جهانمشول گرایی به اشتراک ملاک ها و ارزش ها بین فرهنگ های مختلف نظر دارد، جماعت گرایی و زمینه گرایی به اقتضایات تاریخی و بومی توجه دارند. این مقاله درصدد نشان دادن این مطلب است که مطلب فوق در اندیشه جماعت گرایان به ابهام برگزار شده و از نظر روش شناختی، باید راه سومی بین متن و زمینه برگزیده شود. از دیدگاه نویسنده، نه تنها غنی سازی مفاهیم لیبرالی، از جمله حقوق بشر جهانشمول، ممکن است، بلکه این مسیله با تنوع فرهنگی و نوعی نسبی گرایی نیز پیوند می خورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسلامی رضا

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    19-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    272
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

در این مقاله چارچوبی برای ارزیابی شریعت در قانون اسلامی به توجه به حقوق بشر بین المللی ارایه می شود. در این مقاله چنین استدلال می شود که برخی از معیارهای جهانی حقوق بشر و آزادی ها، بر اساس آنچه که در اسناد بین المللی حقوق بشر درک و تدوین شده است، فاقد معادل دقیق در قوانین اسلامی هستند و برخی از اصول پذیرفته شده شریعت با اصول متناظر در حقوق بشر بین المللی مغایرت دارد. پاسخ شریعت به ایده حقوق بشر و تفسیر سنتی قانون اسلامی به سختی با هنجارها و موازین بین المللی حقوق بشر سازگار است. همچنین ادعا می شود که اجرای شریعت و به طور خاص قوانین عمومی و کیفری، مشکل ساز است و منجر به ناکارایی و سختی در جوامع اسلامی می شود. این مقاله به بحث در مورد اصلاح طلبی اسلامی و حقوق بشر کمک می کند تا بتواند از تناقض شریعت با موازین بین المللی حقوق بشر جلوگیری کند و چنین بیان می کند که سازوکارهای سنتی اصلاحات در چارچوب شریعت برای دستیابی به درجه لازم اصلاحات کافی نیست. پیشنهاد می شود که برای یک گفتگوی بین فرهنگی و یک بحث فکری، یک اصلاح اولیه و اساسی باید مبانی عینی حقوق بشر در عقل و کرامت انسانی را تعریف کند و نه بر اساس معیارها و مدارک شرعی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملکی علیرضا

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

حق قانونی و حق اخلاقی برای شکایت از یک طرف دعوا همواره با همدیگر منطبق نیستند. طبیعی است در مواردی که حقوق قانونی تعیین نشده، بتوان این حق اخلاقی را برای فرد معتبر دانست که نسبت به رفتاری که خارج از چهارچوب های اخلاقی صورت گرفته، مدعی شکایت باشد. در نظام های حقوقی معاصر «حق شکایت از دیگری» باید مبتنی بر قانون موضوعه باشد؛ اما مسایلی وجود دارد که هرچند در قوانین داخلی و نظام های حق محور بین المللی شناسایی نشده اند، اما از بعد نظری قابل توجه اند؛ چراکه برخی از این موارد از لحاظ اخلاقی، به راحتی قابل رد و انکار نیستند و شناسایی نشدن آنها، دلیلی بر نبود یا کم اهمیت بودن آنها نیست. به عبارت دیگر: شناخته نبودن حق اخلاقی به عنوان حق قانونی، نافی آن نیست. ازاین رو در این نوشتار کوشیده ایم تا حق اخلاقی فرزند به وجود آمده از تجاوز به مادر را بررسی کرده و اثبات کنیم که اگر مادر از روی اختیار، جنین را پرورش داده و به دنیا آورده، آیا فرزند می تواند مادر را در مضان اتهام قرار دهد؟ در پایان مقاله نشان خواهیم داد که فرزند با شرایطی که مطرح می شود، امکان و حق شکایت اخلاقی از مادر خود را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجاهدی محمدمهدی

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    53-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

این مقاله این پرسش اصلی را پی می گیرد که چگونه می توان از جهان شمولی حقوق بشر در عالم مقال چندفرهنگ گرایانه ی روزگار مدرن متاخر و پسامدرن سخن گفت. با بررسی این پرسش، این مقاله شرایط و حدود امکان اندیشیدن نقادانه به حقوق بشر و جهان شمولی آن را می کاود. مباحث این مقاله در دو تراز روان است. در تراز نظری، با مقابل نشاندن رویکرد های مونیستی و پلورالیستی به حقوق بشر، کوشش شده است که مساله ی جهان شمولی حقوق بشر چنان از نو صورت بندی شود که در عالم مقال چندفرهنگ گرایانه قابل بحث و بررسی باشد. در همین تراز، عناصر مقوم ایده ی حقوق بشر به مثابه ی انصاف معرفی می شود. در تراز کاربست و عمل، مباحث این مقاله بر چرایی و چیستی و چگونگی روند و روالی تمرکز می یابد که می تواند به جای گزین شدن فهم بسته از حقوق بشر با فهمی گشوده و کثرت گرایانه از آن در قالب حقوق بشر به مثابه ی انصاف بینجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اشنایدر ایرنه

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    67-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    406
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

آزادی دین به معنای آزادی عقیده و مظاهر دینی، در آموزش و تمرین و عبادت و رعایت آن یکی از حقوق اساسی بشر است که در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر مندرج شده است. آزادی دین به این معنا حقی مهم تلقی می شود که نقشی مهم در برقراری صلح اجتماعی در جامعه دارد. آلمان به عنوان یک کشور سکولار و دارای پیوند تاریخی با دین مسیحیت، این حق آزادی دینی را در ماده 4 قانون اساسی تثبیت کرده است. طبق ماده 3/7، آموزش دینی در مدارس دولتی مطابق با جوامع دینی و معمولا به وسیله کلیساهای کاتولیک و پروتستان و همچنین از سوی جامعه یهودیان انجام می شود. 3. 2 میلیون مسلمان از ترکیه، کشورهای عربی و ایران در آلمان زندگی می کنند. بیشتر این مسلمانان قصد بازگشت به کشورهای بومی خود را ندارند و در آلمان اقامت خواهند داشت. آن ها از آزادی دینی به معنای یادشده لذت می برند. در این نوشتار، به این پرسش می پردازم که چگونه مظاهر دینی مسلمانان در آلمان «در امر تعلیم، عمل، عبادت و رعایت آن» انجام می شود. من بر آموزش دینی آن ها تمرکز خواهم کرد و می کوشم تا به این پرسش ها پاسخ دهم: تعلیم و تربیت اسلامی در آلمان، در یک کشور سکولار به چه معناست؟ چه کسی و چگونه آن را فراهم می کند؟ تفاوت آن با آموزش دینی در کشورهای اسلامی چیست؟ توسط جامعه آلمانی چگونه دیده می شود؟ در دو سطح ملی و بین المللی به این پرسش ها پاسخ خواهم داد. در سطح ملی، تلاش آشکار دولت آلمان برای ادغام اقلیت مسلمان به عنوان یک گروه دینی در دولت آلمان دیده می شود. به همین دلیل، وزیر آلمان، ولفگانگ شویبل، در سال 2006 تشکیل جلسه داد و از حقوقدانان، محققان مطالعات اسلامی و نمایندگان جوامع مختلف مسلمان و همچنین اشخاص مستقل برای صحبت درباره وضعیت مسلمانان در آلمان دعوت کرد. پرسش باقی مانده این است که چگونه گروه های مختلف اسلامی متشکل از مسلمانان با زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و مذهبی و از کشورهای مختلف مانند ترکیه، کشورهای عربی، ایران و افغانستان با سنت های ملی اسلامی مختلف می توانند بستر مشترک اعتقادات مذهبی اسلامی را در یک کشور سکولار پیدا کنند. با تاسیس شورای هماهنگی (Koordinierungsrat) مسلمانان در آلمان، در آوریل 2007، برخی از سازمان های بزرگ اسلامی سعی در ایجاد ساختار مشترک برای نمایندگی همه مسلمانان داشتند. تاکنون این سازمان از سوی دولت آلمان به عنوان نماینده رسمی همه مسلمانان به رسمیت شناخته نشده، اما بحث ها در «Islamkonferenz» هنوز به پایان نرسیده است و همچنان ادامه دارد. یکی از اهداف اصلی تشکل های مسلمان، به دست آوردن حق برگزاری دوره های دینی اسلامی در مدارس دولتی آلمان است؛ درحالی که در سطح ملی، ادغام اسلام به عنوان یک دین در سیستم سکولار مورد بحث قرار گرفته است. در سطح محلی، هم اکنون آموزش دینی در پروژه های مختلف در بسیاری از مدارس دولتی منتخب در آلمان و همچنین در مساجد محلی در حال انجام است. آموزش مذهبی در مساجد با الگوبرداری از مساجد در «Goettin-gen»-یک شهر کوچک دانشگاهی در آلمان مرکزی-مورد بحث قرار خواهد گرفت. در گوتینگن دو مسجد اصلی وجود دارد: یکی متعلق به جامعه ترک (دیتیب) و دیگری مسجد عرب. اگر من مفهوم تربیت دینی را که در مسجد اعراب ارایه شده است با توجه به محتوای آن و نحوه آموزش آن به کودکان، خواه متناسب با آموزش کلاسیک اسلامی و هم مفاهیم، اعتقادات، آیین ها و اعمال عبادی ترسیم کنم، آیا برای کودکانی که در یک زمینه کاملا سکولار بزرگ می شوند مهم تلقی می شود؟ سرانجام، من این روش را در سطح محلی با تلاش های انجام شده در سطح ملی مقایسه خواهم کرد و درباره چگونگی قضاوت این تلاش های مختلف به وسیله جامعه آلمان، بحث خواهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امرت سیمون

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    81-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    404
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

از آنجا که تصور می شود حقوق بشر برای همه انسان ها برابر است و هرگونه اختلاف اجتماعی را کنار می گذارد، باید راه هایی برای آموزش جمعیت در امور حقوق بشر یافت. یکی از راه های آموزش حقوق بشر دین است. دین پیوند بین افراد یک جامعه است که به تفاوت های اجتماعی و آموزشی اهمیت نمی دهد. برای اعتقاد و اعتراف به یک دین نیازی به تحصیلات عالی نیست. اما در زمان ناامنی، به عنوان مثال در جنگ ها یا فجایع، مردم بیشتر از زمان صلح، مذهبی هستند و از رهبران مذهبی خود درخواست کمک و مشاوره اخلاقی دارند. با شرکت در مراسم مذهبی، مردم نه تنها در مورد امور مذهبی بلکه در مورد موارد سیاسی نیز مطلع می شوند زیرا نهادهای مذهبی مکانی برای تبادل دانش نیز هستند. رهبر مذهبی نقش مهمی را ایفا می کند زیرا او می تواند تاثیر زیادی بر روی توده هایی با تحصیلات پایین بگذارد. رهبر مذهبی با استفاده از روش های موثر می تواند به اجرای حقوق بشر در جامعه کمک کند. از آنجا که روش های مختلفی برای آموزش بین فرهنگی در امور حقوق بشر وجود دارد، می خواهم توضیح دهم که چگونه آموزش بین دینی در امور حقوق بشراز فعالیت های ضد تعصبی حمایت می کند. پایه و مبنای این مفهوم ضد تعصب در اصل در آفریقای جنوبی ایجاد شده و هدف آن رفع کلی تبعیض از قبیل تبعیض جنسی، نژادپرستی، سلسله مراتب شمال-جنوب و غیره است. تمرکز این نوشتار بر روی حساسیت بخشیدن به خود و شروع یک فرایند یادگیری مادام العمر برای زندگی با آگاهی از تعصبات موجود و ایجاد تحمل در جامعه است. مفهوم ضد تعصب مستقیما با مکانیسم تبعیض در ارتباط است و بنابراین برای زمینه های آموزشی که شامل نهادهای مذهبی است، مفید و مناسب است. رهبر مذهبی توسط این آموزش قادر به کار با تمام گروه های کودکان و بزرگسالان یا مردان و زنان است و می تواند این افراد را به سمت تجربه احساسی خودشان سوق دهد. با توسعه این روش، رفتارهای غیر تبعیض آمیز در زندگی شخصی و کار ایجاد می شود. دینی که با روش ضد تعصب همراه باشد، نشان می دهد که جامعه چه فرصت هایی برای مبارزه با تبعیض کمتر برای همه افراد جامعه است و در نهایت به اجرای حقوق بشر کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آبید لیزلوت

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    285
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

دموکراسی واژه ای است که بسیار مورد استفاده و سوءاستفاده قرار گرفته است. به عنوان ساختار احتمالی سازمان سیاسی، مفاهیم دموکراتیک در کشورهای اسلامی بسیار مورد بحث و بررسی است. دموکراسی در معنای غربی با «دموکراتیزه کردن» خاورمیانه همراه شده است که در واقع جنگ و اشکال مختلف سلطه خارجی را به مناطق مهم این منطقه حساس وارد کرده است. بااین حال، تاکنون ساختارهای دموکراتیک در کشورهای مسلمان یک استثنا بوده است. به دلیل تحولات تاریخی در طول قرون گذشته، به نظر می رسد برای دموکراسی در فرهنگ خاورمیانه، پشتوانه نظری وجود ندارد. این تعجب آور است؛ زیرا اسلام از آغاز، الگوی شورا (مشورت) را ارایه داده است که می تواند و باید برای خدمت به حاکمیت مدرن توسعه یابد. به ویژه، تشیع می تواند از طریق تفاسیر و توضیحاتی که برای شکل گیری و اجرای دموکراسی اسلامی مناسب است، پشتوانه دینی ارایه دهد. در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، طرح کلی و زیبایی ازآنچه امروز «حکمرانی خوب» نامیده می شود، می یابیم. افزون بر این، تشیع امامت مهدی(ع) را به عنوان یک قاعده عادلانه فرض می کند. در غیاب امام زمان مردم سالاری اسلامی باید با مشارکت کامل مسلمانان اجرا شود، اما چگونه می توان یک کشور مسلمان مدرن را به صورت دموکراتیک سازمان دهی کرد؟ افزون بر دولت و کارگر و مجلس یا پارلمانی که بر اساس انتخابات تشکیل شده باشد، تخصص علمای دینی نیز لازم است؛ علمای دانشمندی که توانایی اجتهاد داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای زندگی امروز و در پی آن، تغییرات اجتماعی مداوم باشند. در یک حکومت اسلامی، دوره انتظار حضرت مهدی(ع) نیازمند مشارکت فعال مردم است؛ زیرا تا آمادگی گسترده ای برای حمایت از هدف خیر وجود نداشته باشد، ایشان ظهور نمی کنند. این مشارکت یکی از حقوق اساسی بشر و همچنین وظیفه زن و مرد است. بنابراین، هر فردی باید این فرصت را داشته باشد که آگاهی اخلاقی، دینی و فرهنگی و آگاهی اجتماعی و سیاسی خود را از طریق آموزش و خودآموزی توسعه دهد تا شهروندان در چهارچوب اسلام، مسیولیت های اجتماعی و دموکراتیک خود را انجام دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کاوانا کیتلین

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    117-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

حق نو ظهور دموکراسی (به عنوان مثال فرانک، تی) در حقوق بین الملل از یک ترکیب لیبرال و دموکراتیک طرفداری می کند. با این وجود، همانطور که عبدالکریم سروش استدلال می کند، لیبرالیسم و دموکراسی با هم آمیخته اند اما باید جدا شوند. در این مرحله جدایی است که این مقاله قانونی بودن دموکراسی ستیزه جویانه را در سطح بین المللی مورد بررسی قرار می دهد و همچنین در این مقاله نشان داده می شود که یک دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی چگونه و در چه زمانی می تواند به صورت قانونی برای مبارزه با تهدیدات اعمال دموکراسی به روشی ضد دموکراتیک عمل کند. دموکراسی ستیزه جویانه اصطلاحی است که در سال 1937 توسط کارل لوونشتاین معرفی شد. این به نوعی دموکراسی مشروطه ای اشاره دارد که مجاز است از آزادی مدنی و سیاسی با محدودیت پیشگیرانه اعمال آن محافظت کند. در آن زمان، نوشته های لونشتاین مربوط به محدودیت های نهادهای دموکراتیک در مهار فاشیسم بود. دموکراسی های مبارزه با اصول کثرت گرایی حقوقی در تضاد هستند، اما حد و مرز اختیارات مجاز حقوق بین الملل در دستورکارهای سیاسی تحول آفرین که به دنبال اجرای اشکال خودمختاری مذهبی، فرهنگی یا ملی هستند، مشخص نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بریسکمن لیندا

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    125-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    327
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

همزیستی مسالمت آمیز یک آرمان جهانی، اما دست نیافتنی است. به رغم جستجوی ابزار برای ایجاد جهانی صلح آمیز، درگیری میان ملت ها و درون ملت ها همچنان ادامه دارد. پرورش صلح موضوعی است که علما، رهبران مذهبی و سیاستمداران ذهن خود را به آن معطوف می کنند، اما با وجود این توجه، این پارادوکس باقی می ماند که شواهد کمی درباره کاهش درگیری های محلی و جهانی وجود دارد. در حالت ایده آل، کلید ارایه راه حل را می توان در اصول اصلی ادیان و سنت های فرهنگی جهان و در ذهن برخی از صداهای بزرگ فلسفه دوران گذشته و مدرن یافت. متاسفانه این اصول اغلب در سیستم های آموزشی که تلاش های محدودی برای تشویق جوانان به تفکر محلی و جهانی درباره عدالت اجتماعی، صلح و حقوق بشر انجام می شود، وجود ندارد. بسیاری از روش های فعلی انتقال دانش حقوق بشر و صلح محدود است و تنها بر جنبه حقوقی و اسناد بین المللی، مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) تاکید شده است. «UDHR» سندی الهام بخش است؛ زیرا مبنای آن برآمده از تعهد به بشریت است، اما پذیرش غیر انتقادی آن، انتقادات درباره سلطه غرب را نفی می کند. قطعا جستجوی صلح و عدالت اجتماعی محدودیت هایی خواهد داشت، مگر اینکه بشر راهی پیدا کند که بتواند با تنش میان رویکردهای جهانی و نسبی گرایی به حقوق بشر، دست وپنجه نرم کند. این نوشتار ایجاد مفاهیم حقوق بشری فراتر از چهارچوب های قانونی برای کشف چگونگی استناد به مفاهیم حقوق بشر از طریق آموزش برای کاهش جهل، تعصب، عدم تحمل مذهبی و ترس را که از اهداف همزیستی مسالمت آمیز هستند، بررسی می کند. همچنین، مسیولیت در قبال دیگران را بررسی می کند؛ نوعی مسیولیت که در برخورد فرهنگ ها و درگیری میان ملت ها مشهود نیست. این نوشتار طرح و برنامه ای را برای درک حقوق بشر بر اساس رویکردهای فلسفی، سیاسی، تاریخی، انسان شناسی، حقوقی و عملی حقوق بشر پیشنهاد می کند. که شامل ایجاد ارتباط بین نظریه و عمل است و عبارت است از: مشارکت در آموزش انتقادی از طریق فرایند گفتگو و تحقیق مشترک، آشنایی با ریشه های تاریخی حقوق بشر و کاربرد آن ها و درک اینکه مفاهیم حقوق بشر در هر سنت فرهنگی و مذهبی یافت می شودبرای دفاع از این الگو، نمونه هایی را ارایه می دهد که موانع و چشم اندازهای موجود را نشان می دهد. در این راستا، اقداماتی را که در برنامه کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه کرتین در استرالیا انجام می شود به عنوان مدلی که ممکن است با دیگر زمینه ها سازگار باشد، معرفی می کند. در پایان، پیشنهادهایی برای روش های عملی که با آن می توان این طرح را به اجرا گذاشت، ارایه می گردد؛ ازجمله: تعهد آموزشی مادام العمر به حقوق بشر از طریق درک تاریخی و فلسفی، گفتگوی میان ادیان و تبادلات فرهنگی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کونکا مارتا

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    137-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

فردی که قانونی را نقض می کند و وجدانش به او می گوید که این کار ناعادلانه است و کسی که مجازات حبس را می پذیرد تا وجدان جامعه درباره اقدام ناعادلانه خود را بیدار سازد، در واقع بالاترین درجه از ادای احترام به قانون را ابراز کرده است. مارثا لوتر کینگ، ج ر در این نوشتار، نظریه ها و عواملی بحث می شود که دلالت دارند هنگام اجرای تغییرات ضروری و لازم الاجرا برای بهبود حوزه سیاسی و حوزه عمومی اجتماعی، پدیده نافرمانی مدنی یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین ابزارهای جامعه دموکراتیک است. در نخستین بخش به تعریف دقیق، اما مرسوم و متعارف نافرمانی مدنی پرداخته می شود که از سوی جان رالز در تیوری عدالت مطرح شده است. با توجه به این تعریف و شرایط کلی که اقدامات انجام شده در چهارچوب نافرمانی مدنی قابل توجیه باشد، تجزیه و تحلیل خود را بر دو جنبه اصلی مفهوم مورد بحث متمرکز خواهم کرد. در آغاز، درباره نافرمانی مدنی بحث خواهم کرد که در اصل یک عمل غیرقانونی است، اما به گونه ای متناقض، بالاترین احترام را برای قانون مثبته توسط شخصی که اقدام به نافرمانی مدنی می کند، از طریق تسلیم شخص در برابر قضاوت قانون که مورد اعتراض فرد است، بیان می کند. به این ترتیب، نافرمانی مدنی خود را به عنوان پدیده ای نشان می دهد که عدم شناسایی به وسیله قانون (قانونی نبودن)، دارای قدرت فوق قانونی لازم برای اعمال تغییرات در سیستم حقوقی ناعادلانه یا مقررات خاص ناعادلانه است. در بخش دوم اشاره خواهم کرد که نافرمانی مدنی، به عنوان یک عمل عمومی که مردم انجام می دهند (مشمول قانون خاص)، بیانگر اراده آنان است و بنابراین، (به خودی خود) در مواردی که در تضاد با منافع شخصی آن ها باشد، نمی تواند به وسیله آن ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما همیشه از سوی «حس مشترک عدالت» (رالز) پشتیبانی می شود. از این فرض نتیجه می گیرم که حقوق بشر بین المللی، بر اساس ادعای طرفداران آن، یکی از اهداف اصلی فعالیت سیاسی در دهه اخیر است و باید از آن به روش نافرمانی مدنی حمایت شود. در بخش آخر، تعریف رالزین را به روشی بسیار گسترده تر و مرتبط تر، در مورد دنیای جهانی شده امروزه مقایسه خواهم کرد. در این جهان، دولت های ملی هنگامی که با حوزه عمومی فراملی مواجه می شوند، به عنوان تنها بازیگر سیاسی متوقف می شوند و بنابراین، درک نافرمانی مدنی به عنوان یک عرصه عرضی مخالفت عمومی ارایه شده از سوی رولان بلیکر (2000) مناسب تر است. در این تعریف، نافرمانی مدنی نه تنها به ابزاری سیاسی برای موضوعات خاص یک جامعه تبدیل می شود، بلکه به ابزاری تبدیل می شود که به نام ارایه و تحمیل احترام به حقوق بشر بین المللی، به رغم تمام پارادایم های سنتی اجتماعی و مرزهای ملی، برای بسیج کردن بین المللی ابزارها و افراد استفاده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آیهم ویلیام

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    153-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

در تاریخ آمریکا، «بدن سیاه» هم در دوران برده داری و هم در دوره معاصر کالایی بوده است که مدیریت خصوصی زندان ها تا حدی موجب حبس گسترده سیاه پوستان شده است. لغو برده داری در حدود 150 سال پیش در مقایسه با 400 سالی که مورد استفاده قرار گرفته هنوز نسبتا جدید است. بنابراین، برخی از رفتارهای شنیع صاحبان برده به سیستم عدالت کیفری منتقل شده و باعث شده است پلیس، هییت منصفه، قضات و غیره در رفتار با همتایان سفیدپوست خود و مردم سیاه پوست نابرابر و غیرعادلانه رفتار کنند. از «اقدامات شیاطین عصیانگر» در دوران برده داری گرفته تا پوشش رسانه ای نژادپرستانه وحشیگری پلیس علیه سیاه پوستان، اعتراضات سیاه پوستان، رفتار با مظنونان جنایی و غیره، مشخص شده است که رسانه های جمعی آمریکا نقش مهمی در حفظ ساختارهای نژادپرستانه عمیقی دارند که موجب حبس گسترده سیاه پوستان شده است. این نوشتار برخی از اقدامات تاریخی علیه سیاه پوستان را با شیوه های نژادپرستانه معاصر پیوند می زند تا نشان دهد که برده داری همچنان در آمریکا زنده است و به طور مشخص از طریق سیستم عدالت آشکار می شود. هدف این نوشتار، تقویت بحث های جاری درباره نابودی بقایای برده داری در آمریکاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهندری فاطمه کی

نشریه: 

حقوق بشر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    175-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    897
چکیده: 

پس از جنایت های انجام شده در دوران جنگ جهانی دوم، شهروندان جهان یک صدا خواستار یک سری اصول اخلاقی جهانی بودند. در تاریخ 10 دسامبر 1948 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد و بدین ترتیب، استانداردی جدید از اصول اخلاقی را برای پیروی کشورها تعیین کرد. بر اساس ماده 18 اعلامیه حقوق بشر «هر کس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و نیز متضمن اظهار عقیده و ایمان و همچنین شامل تعلیمات و اجرای مراسم دینی است. هر کس می تواند از این حقوق منفردا یا اجتماعا و به طورکلی، خصوصی یا عمومی برخوردار شود». مردم و به ویژه زنانی که در مناطق مختلف دنیا متولد می شوند دارای هویت فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند. زمان آن فرا رسیده است که آموزش و درک جهانی از تفاوت های هویتی زنان مسلمان، به طور جهانی قابل دسترس و درک شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 897 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button