مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ایجاد تفاهماتی برای صلح، عدالت و حقوق بشر

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 136

کلیدواژه

چکیده

 همزیستی مسالمت آمیز یک آرمان جهانی, اما دست نیافتنی است. به رغم جستجوی ابزار برای ایجاد جهانی صلح آمیز, درگیری میان ملت ها و درون ملت ها همچنان ادامه دارد. پرورش صلح موضوعی است که علما, رهبران مذهبی و سیاستمداران ذهن خود را به آن معطوف می کنند, اما با وجود این توجه, این پارادوکس باقی می ماند که شواهد کمی درباره کاهش درگیری های محلی و جهانی وجود دارد. در حالت ایده آل, کلید ارایه راه حل را می توان در اصول اصلی ادیان و سنت های فرهنگی جهان و در ذهن برخی از صداهای بزرگ فلسفه دوران گذشته و مدرن یافت. متاسفانه این اصول اغلب در سیستم های آموزشی که تلاش های محدودی برای تشویق جوانان به تفکر محلی و جهانی درباره عدالت اجتماعی, صلح و حقوق بشر انجام می شود, وجود ندارد. بسیاری از روش های فعلی انتقال دانش حقوق بشر و صلح محدود است و تنها بر جنبه حقوقی و اسناد بین المللی, مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) تاکید شده است. «UDHR» سندی الهام بخش است؛ زیرا مبنای آن برآمده از تعهد به بشریت است, اما پذیرش غیر انتقادی آن, انتقادات درباره سلطه غرب را نفی می کند. قطعا جستجوی صلح و عدالت اجتماعی محدودیت هایی خواهد داشت, مگر اینکه بشر راهی پیدا کند که بتواند با تنش میان رویکردهای جهانی و نسبی گرایی به حقوق بشر, دست وپنجه نرم کند. این نوشتار ایجاد مفاهیم حقوق بشری فراتر از چهارچوب های قانونی برای کشف چگونگی استناد به مفاهیم حقوق بشر از طریق آموزش برای کاهش جهل, تعصب, عدم تحمل مذهبی و ترس را که از اهداف همزیستی مسالمت آمیز هستند, بررسی می کند. همچنین, مسیولیت در قبال دیگران را بررسی می کند؛ نوعی مسیولیت که در برخورد فرهنگ ها و درگیری میان ملت ها مشهود نیست. این نوشتار طرح و برنامه ای را برای درک حقوق بشر بر اساس رویکردهای فلسفی, سیاسی, تاریخی, انسان شناسی, حقوقی و عملی حقوق بشر پیشنهاد می کند. که شامل ایجاد ارتباط بین نظریه و عمل است و عبارت است از: مشارکت در آموزش انتقادی از طریق فرایند گفتگو و تحقیق مشترک, آشنایی با ریشه های تاریخی حقوق بشر و کاربرد آن ها و درک اینکه مفاهیم حقوق بشر در هر سنت فرهنگی و مذهبی یافت می شودبرای دفاع از این الگو, نمونه هایی را ارایه می دهد که موانع و چشم اندازهای موجود را نشان می دهد. در این راستا, اقداماتی را که در برنامه کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه کرتین در استرالیا انجام می شود به عنوان مدلی که ممکن است با دیگر زمینه ها سازگار باشد, معرفی می کند. در پایان, پیشنهادهایی برای روش های عملی که با آن می توان این طرح را به اجرا گذاشت, ارایه می گردد؛ ازجمله: تعهد آموزشی مادام العمر به حقوق بشر از طریق درک تاریخی و فلسفی, گفتگوی میان ادیان و تبادلات فرهنگی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بریسکمن، لیندا. (1399). ایجاد تفاهماتی برای صلح, عدالت و حقوق بشر. حقوق بشر، 15(2 (پیاپی 30) )، 125-136. SID. https://sid.ir/paper/408743/fa

    Vancouver: کپی

    بریسکمن لیندا. ایجاد تفاهماتی برای صلح, عدالت و حقوق بشر. حقوق بشر[Internet]. 1399؛15(2 (پیاپی 30) ):125-136. Available from: https://sid.ir/paper/408743/fa

    IEEE: کپی

    لیندا بریسکمن، “ایجاد تفاهماتی برای صلح, عدالت و حقوق بشر،” حقوق بشر، vol. 15، no. 2 (پیاپی 30) ، pp. 125–136، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408743/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button