Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک زندگی بر سلامت عمومی و هوش هیجانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و راهنمایی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 1394 بودند. کل جامعه مورد بررسی بر اساس آمار آموزش و پرورش شهرستان ساوه در سال 1394، 8759 دانش آموز در مدارس ابتدایی و راهنمایی بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و با توجه به جامعه ی آماری این پژوهش بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه 368 نفر (207 دانش آموز مقطع ابتدایی و 161 دانش آموز مقطع راهنمایی) انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسش نامه هوش هیجانی برادبری-گریوز بودند. متناسب با سطح سنجش داده ها و مفروضات آماری، از رگرسیون خطی چندگانه جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد عوامل کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماری ها، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی و سلامت محیطی با سلامت عمومی رابطه ی معنادار دارند (P<0. 05). همچنین نتایج تحلیل داده ها نشان داد عوامل سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر و پیشگیری از حوادث با هوش هیجانی رابطه ی معنادار دارند (P<0. 05). نتیجه گیری: به عنوان نتیجه گیری این پژوهش می توان گفت بدون شک سبک زندگی و انتخاب نوع زندگی در یک خانواده تاثیرات مهمی بر روی هوش هیجانی دانش آموزان دارد و این تاثیرات در بلند مدت نیز باقی خواهد ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

زمینه: ازدواج از قدیمی ترین پیوندهای انسانی است که نمو دهنده شخصیت آدمی بوده و در جهت گیری زندگی انسان نقش برجسته ای دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری در رابطه بین گرایش به طلاق با مهارت های ارتباطی و سلامت خانواده اصلی با نقش واسطه ای صمیمیت زناشویی و تعارضات زوجین شهر کرمانشاه انجام شد. روش: جامعه آماری این پژوهش، کلیه زوجین شهر کرمانشاه و روش نمونه گیری به صورت خوشه ای می باشد. از بین نواحی 8 گانه شهرداری، ناحیه 8 انتخاب و از بین زوجین 200 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مقیاس های تعارضات کنزاس (1985)، صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون(193)، سلامت خانواده اصلی هاوستات و همکاران (1985)، مهارت های ارتباطی کویین دام (2001)، گرایش به طلاق روزولت و همکاران(1986) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار IBM AMOS 24 استفاده شد. یافته ها: سلامت خانواده اصلی از طریق تعارضات زوجین و صمیمیت زناشویی با گرایش به طلاق رابطه دارد(05/0 > P). همچنین مهارت های ارتباطی از طریق تعارضات زوجین و صمیمیت زناشویی با گرایش به طلاق رابطه دارد(05/0 > P) و هر یک از متغیرهای تعارضات زوجین و صمیمیت زناشویی با گرایش به طلاق نیز به صورت مستقیم در ارتباط هستند(05/0 > P). نتیجه گیری: رابطه صمیمی و نزدیک زناشویی مبتنی بر در نظر گرفتن همسر در هر شرایطی است. هنگامی که زوجین مهارت های ارتباطی بالا، صمیمیت بالا و سطح تعارض را پایین آورند، مسلماً گرایش به طلاق پایین تری را تجربه خواهند کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    276
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

با عنایت به اهمیت سبک زندگی اسلامی از منظر اسلام در تمام شئونات زندگی، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین سرمایه های روان شناختی و رشد اعتقادی دانشجویان با نقش واسطه ای سبک زندگی اسلامی انجام شد. در یک طرح توصیفی-همبستگی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، از بین دانشکده های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 97-1396، 378 دانشجو (231 دختر و 147 پسر) انتخاب شدند و مقیاس «رشد اعتقادی»، پرسشنامه «سرمایه های روان شناختی» و پرسشنامه «سبک زندگی اسلامی» را تکمیل نمودند. داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط مثبتی بین خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی و سبک زندگی اسلامی با رشد اعتقادی وجود دارد (01/0 P>). نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که براساس شاخص های GFI، AGFI، CFI، NFI، PNFI، TLI مدل اولیه پژوهش داری برازش مناسبی بود و سبک زندگی اسلامی در رابطه بین سرمایه های روان شناختی و رشد اعتقادی نقش واسطه ای داشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان به اهمیت سرمایه های روان شناختی و سبک زندگی اسلامی در رشد اعتقادی پی برد؛ بنابراین باید با آموزش های مناسب به افزایش سبک زندگی اسلامی و سرمایه های روان شناختی در زندگی دانشجویان پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1360
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

اختلال اضطراب فراگیر از شایعترین اختلالات اضطرابی مشاهده شده در مراکز بالینی و جمعیت عمومی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش درمانی(رفتار درمانی با تاکید بر باورهای معنوی اسلام محور و پذیرش و تعهد) بر تنظیم شناختی هیجان و کاهش نشخوار فکری مبتنی بر سبک زندگی سالم در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. برای این منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل 45 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر تهران در سال 1398 به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره (15نفر گروه تحت درمان تعهد و پذیرش؛ 15 نفر گروه تحت درمان رفتار درمانی دیالکتیکی؛ و 15 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. برنامه های آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک(DBT) و پذیرش و تعهد(ACT) در طی 14 جلسه بر روی گروه های آزمایش اجرا شد. گروه ها در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از اتمام پژوهش از نظر تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج کواریانس نشان داد که میانگین پس آزمون متغیر نشخوار در گروه درمان دیالکتیکی کمتر از گروه درمان تعهد و پذیرش می باشد. متغیر نشخوار در هر دو گروه درمان از گروه کنترل کمتر می باشد. میانگین مولفه های تنظیم هیجانی در گروه درمان دیالکتیکی کمتر از گروه درمان تعهد و پذیرش می باشد. این پژوهش از لزوم کنترل تنظیم هیجانی و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اضطراب فراگیر حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    402
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش خانواده با رویکرد واقعیت درمانی گلسر و رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری الیس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی به واسطه ارتقای عملکرد خانواده بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه پنجم و ششم نواحی سه گانه شهر کرمانشاه بودند که از بین آن ها به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای 75 دانش آموز همراه با اولیاء آن ها انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین گردیدند. گروه اول با روش مبتنی بر واقعیت درمانی گلسر و گروه دوم با روش مبتنی بر رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری الیس به مدت دو ماه و نیم، آموزش های لازم را دریافت نموده و گروه سوم (گروه گواه) در این مدت مداخله ای دریافت ننمودند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری و آزمون تعقیبی LSD مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مداخلات بر عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی کودکان مؤثرند. اما، میانگین تفاوت نمره عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی کودکان بین گروه های اول و دوم معنادار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    449
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای سازشی و ناهماهنگی شناختی نوجوانان دختر دچار اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی گروههای ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول است که به اختلال نافرمانی مقابله ای مبتلا می باشند. تعداد 40 نوجوان که بر اساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، ابتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در آنها تایید شده بود به روش در دسترس انتخاب شده و دو گروه آزمایش و کنترل جی گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس DARQ (برانگیختگی ناهماهنگی و کاهش ناهماهنگی شناختی) هارمون-جونز و مقیاس رفتار سازشی لمبرت و همکاران استفاده شده است. گروه آزمایش به صورت گروهی و طی 10 جلسه 90 دقیقه ای در برنامه ی آموزشی شرکت کردند و برنامه آموزشی توسط محقق اجرا شد. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شده است. یافته های به دست مده نشان می دهد آموزش ذهن آگاهی موجب بهبود رفتارهای سازشی افراد نمونه شده و برانگیختگی آنها را کاهش می دهد. اما تاثیر معناداری بر ناهماهنگی شناختی نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 449

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    48-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2049
  • دانلود: 

    802
چکیده: 

رشد فضائل اخلاقی و زدودن رذائل از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی در آموزه های دینی است؛ از این روی آیات و روایات معصومان(ع) آکنده از اصول و روش های تربیت اخلاقی است و یکی از تفاسیر معاصر که به این مهم توجه شایانی داشته است، تفسیر نمونه می باشد.، لذا این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که اصول و روش های تربیت اخلاقی درآیات و روایات با تکیه بر تفسیر نمونه کدام هستند؟ در این پژوهش، در مجموع 14 اصل و 33 روش به عنوان اصول و روش های تربیت اخلاقی از تفسیر نمونه استخراج شد؛ اصول تربیت اخلاقی عبارت اند از: تغییر ظاهر، تحوّل باطن، مداومت و محافظت بر عمل، اصلاح شرایط، مسئولیّت، آراستگی، فضل، عدل، عزّت، تعقّل، تذّکر، مسامحت، ابراز یا منع محبّت و سبقت می باشد وبرای تحقّق این اصول، روش های ذیل به دست آمد: تلقین به نفس، تحمیل به نفس، اعطای بینش، دعوت به ایمان، فریضه سازی، محاسبه ی نفس، زمینه سازی، تغییر موقعیت، اسوه سازی، مواجهه با نتایج اعمال، تحریک ایمان، ابتلا، آراستن ظاهر، تزیین کلام، مبالغه در عفو، توبه، تبشیر، مبالغه در پاداش، تکلیف به قدر وسع، انذار، مجازات به قدر خطا، ابراز توانایی، تغافل، تزکیه، تعلیم حکمت، موعظه ی حسنه، یادآوری نعمت ها، عبرت آموزی، مرحله ای کردن تکالیف، تجدید نظر در تکالیف، بیان مهر و قهر، عطا و حرمان و تکلیف در غایت وسع به عنوان روش های تربیت اخلاقی شناسایی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 802 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    58-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    475
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

اهداف: امنیت و هستی شناسی به عنوان دو مفهوم اساسی در اکثر ادیان به ویژه دین اسلام و نظریات علمی حوزه علوم انسانی محسوب می گردند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی، امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان بود. ابزار و روشها: در این پژوهش شبه آزمایشی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه کنترل انجام شد، تعداد 30 نفر از معلمان زن مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهر یاسوج به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند و از طریق پرسشنامه های هویت دینی، امنیت روانشناختی و ناامنی شغلی ادراک شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسه 75 دقیقه ای آموزش امنیت هستی شناختی شرکت کردند ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: میانگین نمرات هویت دینی و امنیت روانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری افزایش نشان دادند و این افزایش در میانگین نمرات امنیت شغلی در مرحله پس آزمون نیز مشاهده شد اما در مرحله پیگیری، کاهش وجود داشت. در مرحله پس آزمون، میزان تأثیر آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی (P<0. 05)، امنیت روانی (P<0. 01) و امنیت شغلی (P<0. 01) معنادار بود. در مرحله پیگیری نیز میزان تأثیر این روش بر هویت دینی (P<0. 01) و امنیت روانی (P<0. 01) تداوم داشت اما این تداوم اثربخشی بر امنیت شغلی مشاهده نشد (P>0. 05). نتیجه گیری: آموزش امنیت هستی شناختی در بهبود هویت دینی، امنیت روانی و امنیت شغلی مؤثر است؛ لیکن تداوم اثربخشی آن بر امنیت شغلی به عوامل دیگری مانند مؤلفه های اجتماعی وابسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button