مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی، امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 65

چکیده

 اهداف: امنیت و هستی شناسی به عنوان دو مفهوم اساسی در اکثر ادیان به ویژه دین اسلام و نظریات علمی حوزه علوم انسانی محسوب می گردند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی, امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان بود. ابزار و روشها: در این پژوهش شبه آزمایشی که با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه کنترل انجام شد, تعداد 30 نفر از معلمان زن مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهر یاسوج به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند و از طریق پرسشنامه های هویت دینی, امنیت روانشناختی و ناامنی شغلی ادراک شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسه 75 دقیقه ای آموزش امنیت هستی شناختی شرکت کردند ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: میانگین نمرات هویت دینی و امنیت روانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری افزایش نشان دادند و این افزایش در میانگین نمرات امنیت شغلی در مرحله پس آزمون نیز مشاهده شد اما در مرحله پیگیری, کاهش وجود داشت. در مرحله پس آزمون, میزان تأثیر آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی (P<0. 05), امنیت روانی (P<0. 01) و امنیت شغلی (P<0. 01) معنادار بود. در مرحله پیگیری نیز میزان تأثیر این روش بر هویت دینی (P<0. 01) و امنیت روانی (P<0. 01) تداوم داشت اما این تداوم اثربخشی بر امنیت شغلی مشاهده نشد (P>0. 05). نتیجه گیری: آموزش امنیت هستی شناختی در بهبود هویت دینی, امنیت روانی و امنیت شغلی مؤثر است؛ لیکن تداوم اثربخشی آن بر امنیت شغلی به عوامل دیگری مانند مؤلفه های اجتماعی وابسته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یاریان، سجاد، و دین پرور، زهرا. (1399). اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی, امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(1 )، 58-65. SID. https://sid.ir/paper/412941/fa

    Vancouver: کپی

    یاریان سجاد، دین پرور زهرا. اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی, امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1399؛4(1 ):58-65. Available from: https://sid.ir/paper/412941/fa

    IEEE: کپی

    سجاد یاریان، و زهرا دین پرور، “اثربخشی آموزش امنیت هستی شناختی بر هویت دینی, امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 4، no. 1 ، pp. 58–65، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button