Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    204
  • دانلود: 

    464
چکیده: 

مقدمه: پرستاران به علت موقعیت استثناییخود در بخش مراقبت ویژه تاثیر زیادی در کاهش استرس والدین دارند. برقراری ارتباط مناسب می تواند ناراحتی مادران را کمتر کرده و رضایت آنها را فراهم آورد. هدف مطالعه حاضر بررسی عملکرد ارتباطی پرستاران و رضایت از نحوه ارائه مراقبت از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش های ان ای سی یو دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر سال1394بود. روش کار: این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه مورد پژوهش شامل 220 نفر از مادران نوزادان بستری در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان سه بیمارستان نمازی، حافظ و حضرت زینب(س) بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک مادران، پرسشنامه عملکرد ارتباطی و رضایت از نحوه ارائه مراقبت بود. یافته ها: دراین پژوهش میانگین سن مادران27 سال بوده است و متوسط مدت زمان بستری نوزادان ده روز و. میانگین سن حاملگی 36 هفته بود. نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین عملکرد ارتباطی پرستاران نسبت به میانگین رضایتمندی مادران کمتر بوده است. با مقایسه ابعاد رضایتمندی نیز، رضایتمندی در بعد مراقبت و درمان نسبت به ابعاد دیگر دارای میانگین کمتری است. همچنین عملکرد ارتباطی با هیچ یک از ابعاد رضایت ارتباط معنی داری ندارد 0/05< p 0است اما با رضایتمندی کل ارتباط معنی دار دارد (0/001=p). نتیجه گیری: با توجه به اهمیت جایگاه پرستاران، لزوم تقویت بیشتر مهارت های آموزشی، ارتباطی و مراقبتی جهت افزایش رضایت مادران توصیه می شود. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می رسد مادران با توجه به علت بستری فرزندشان نیازمند ارتباط بهتری با پرستاران هستند. و نیز پرستاران در کنار حساس بودن نسبت به نیازهای مراقبتی نوزاد لازم است تا تعامل مناسبی با والدین داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    8-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    440
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

مقدمه: ساکشن لوله تراشه به عنوان یکی از رویه های تهاجمی رایج و دردناک که به طور مکرر بر روی نوزادان بستری انجام می شود یکی از مهمترین چالش های مراقبتی به حساب می آید. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر لالایی با صدای مادر بر پاسخهای فیزیولوژیک، بدنبال ساکشن لوله تراشه در نوزادان نارس طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد. روش کار: مطالعه حاضر مطالعه کارازمایی بالینی از نوع متقاطع بود که روی 40 نوزاد نارس بستری در بخش ویژه نوزادان بیمارستان افضلی پور، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مدت پنج ماه در سال 1395 انجام گردید. پس از نمونه گیری به روش در دسترس و به طور تصادفی (با استفاده از قرعه کشی) در دو گروه مراقبت روتین / لالایی و لالایی / مراقبت روتین مورد بررسی قرار گرفتند. در زمان مداخله، برای نوزادان لالایی مادر پنج دقیقه قبل از ساکشن پخش و تا ده دقیقه بعد از ساکشن ادامه یافت. پاسخ های فیزیولوژیک نوزادان(درصد اشباع اکسیژن خون شریانی، تنفس و ضربان قلب) یک دقیقه قبل از ساکشن لوله تراشه به عنوان اطلاعات پایه و بعد از ساکشن هر پنج دقیقه تا سی دقیقه، مورد سنجش قرار گرفت. در نهایت آنالیز آماری داده ها با استفاده ار نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که لالایی با صدای مادر در نوزادان نارس اینتوبه ای که ساکشن می شدند، در کاهش تعداد تنفس(0/007> p) و ضربان قلب(0. 05 < P)، موثر می باشد. این تغییرات در میزان اکسیژن خون(spo2) این نوزادان که اکسیژن رسانی آنها توسط دستگاه انجام می شد در دو گروه اختلاف معنی داری نشان نداد. نتیجه گیری: لالایی با صدای مادر در مراقبت از نوزاد نارس می تواند تاثیر قابل توجهی در پاسخ های فیزیولوریک نوزادان داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 440

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

مقدمه: وجود استرس بالای مادر پس از تولد نوزاد نارس و تاثیرات و عواقب منفی آن بر نوزاد و خانواده لزوم انجام مداخله برای آنان را نشان می دهد. در این راستا پرستاران موقعیت منحصر به فردی برای کمک به والدین دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه شهرکرد انجام شد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 62 نفر در سال 1394 از مادران مشارکت داشتند. نمونه ها به صورت تصادفی با سکه انداختن به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه مداخله برنامه آموزش آشناسازی با بخش را به صورت چهره به چهره به مدت 30 دقیقه در 3 جلسه فرا گرفتند. اطلاعات از طریق مقیاس سنجش استرس والدین جمع آوری و با استفاده نسخه آزمایشی نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های تی مستقل، تی زوج و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن مادران در گروه مداخله (7/56) 28/25 و در گروه کنترل (6/1) 28/12بود. علاوه بر این 37/5 درصد سن بارداری هنگام زایمان در هر دو گروه بیش از 32 هفته بود. میانگین استرس والدین قبل از آموزش در دو گروه کنترل و مداخله به ترتیب(0/18) 4/62و(0/37) 4/43 بود که تفاوت معناداری را نشان نداد (0/01P=) و بعد از آموزش به ترتیب (0/38)4/39 و(0/9) 3/41بود که بین دو گروه اختلاف آماری معنا دار بوده است (0/0001 =P)، علاوه بر این بین وزن نوزاد هنگام تولد و نوع تغذیه نوزاد و میزان استرس والدین ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش وزن نوزاد میزان استرس والدین کاهش می یافت (0/05 < P). نتیجه گیری: با توجه به کاهش استرس مادران با طراحی برنامه های آموزشی مناسب در زمینه آشنا سازی با محیط و دخالت دادن مادران در امر مراقبت از نوزاد علاوه بر برطرف کردن استرس والدین، خطر بستری شدن مجدد نوزاد در بخش را نیز کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    348
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

مقدمه: مهارت های اجتماعی پیوند اساسی با تمامی جنبه های زندگی کودکان دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مهارت های اجتماعی بر اساس نقش مولفه های رشد زبان دریافتی با میانجی گری نظریه ذهن در کودکان چهار تا شش سال شهر بابک شکل گرفته است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی های شهر بابک به تعداد 750 نفر بود و از طریق محاسبات فرمول کوکران حجم نمونه تعداد 104 نفر و بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل آزمون رشد زبان Told-3، مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی (ROSS) که شامل دو فرم معلم و والدین است و آزمون نظریه ذهن از مولفه شناخت اجتماعی آزمون Nepssy2 بوده است. یافته ها: بین مولفه های رشد زبان دریافتی و مولفه های مهارت های اجتماعی با میانجی گری نظریه ذهن ارتباط معنی داری وجود دارد و مولفه های زبان دریافتی باعث پیشرفت در مهارت های اجتماعی کودکان با میانجی گری نظریه ذهن می شوند. این موضوع بیانگر اولویت گوش کردن و درک و فهم زبان (زبان دریافتی) در این مقطع سنی می باشد. همچنین نتایج این پژوهش بیانگر این است که زبان دریافتی بیشترین تاثیر را بر مولفه ارتباط با همسالان (از مولفه های مهارت های اجتماعی) دارد. این یافته با توجه به ضرورت ارتباط با همسالان در این مرحله از رشد قابل اهمیت می باشد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده الگوی ارتقا سطح مهارت های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مولفه های زبان دریافتی با میانجی گری نظریه ذهن تدوین گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    34-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    652
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

مقدمه: نارساخوانی به ناتوانی های کودکان در خواندن اطلاق می شود. غالب روان شناسان بدون اینکه بخواهند علت خاصی را برای نارساخوانی تعیین نمایند، نارساخوانی را صرفا نشانه ای از وجود یک اختلال ویژه در فرآیند آموزش خواندن می دانند، که عامل مهمی در پایین آمدن اعتماد به نفس این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان عزت نفس کوکان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. روش کار: در پژوهش حاضر از طرح توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان نارساخوان که در سال تحصیلی 1397-1396 در مراکز اختلالات یادگیری شهر پرونده داشتند تشکیل می دادند. حجم نمونه از طریق فرمول Cramer و میزان خطای 5 درصد و با اطمینان 95 درصد 140 نفر به دست آمد که با توجه به در نظر گرفتن ریزش، تعداد 116 نفر مد نظر قرار داده شد که به صورت تصادفی خوشه ای از میان کودکان نارساخوان در مرکز اختلالات یادگیری شماره 2 شهر کرمانشاه که جمعا 300 نفر بودند انتخاب گردید. جهت بررسی میزان عزت نفس این کودکان از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین مقیاس عزت نفس کلی 10/40و انحراف استاندارد آن 1/47، مقیاس عزت نفس اجتماعی دارای میانگین 1/34 و انحراف استاندارد 0/74 و مقیاس عزت نفس خانوادگی دارای میانگین 2/24 و انحراف استاندارد 0/53 و مقیاس عزت نفس تحصیلی دارای میانگین 2/88 و انحراف استاندارد آن 0/48 می باشد. با توجه به تحلیل آماری مشخص گردید که بین عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس تحصیلی این کودکان تفاوت معناداری وجود داشت و تمامی مقیاس ها در سطح 0/001≥ P معنادار هستند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه عزت نفس این کودکان در حد پایین تر از نرمال بود، بنابراین با آموزش عزت نفس به این کودکان می توان این ظرفیت را در آنان ارتقا بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    41-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    438
چکیده: 

مقدمه: خانواده یک نظام اجتماعی ست که اختلال هر عضو، کل نظام را مختل می کند. وجود کودک استثنایی آسیب های جبران نا‍ پذیری را بر خانواده وارد می کند و به دلیل نقش محوری مادر در خانه و تعامل مستمر وی با کودک بیشترین آسیب را متحمل می شود. از این رو پژوهش حاضر به منظور شناسایی تیندگی های روان شناختی در مادران با فرزند اتیسم انجام شده است. روش کار: روش تحقیق بر اساس ماهیت داده ها کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی، بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی، از نوع مصاحبه ی نیمه ساختارمند بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را کلیه ی مادران دارای فرزند اتیسم شهر تهران تشکیل می داد که از بین آن ها 20 نفر به صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند. به دلیل انتخاب روش پدیدارشناسی توصیفی از روش تحلیل محتوا هفت مرحله ای Collaizzi بود. یافته ها: نتایج بررسی ها نشان داد تنیدگی های مادران شرکت کننده را می توان در قالب سه طبقه ی اصلی احساسات منفی مادران، زندگی با فشارهای ملالت بار و کمبودیابی و عدم کفایت منابع حمایتی در مقایسه با استرس دسته بندی کرد. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده و توجه روانشناسان و مشاوران خانواده به تنیدگی های مادران دارای فرزند اتیسم، به نظر می رسد برگزاری کلاس های آموزشی می تواند تاثیر به سزایی در رشد مهارت و خودکارآمدی وکاهش استرس در آن هاداشته باشد. همچنین پذیرش اختلال نقش مهمی در سلامت روان مادر خواهدداشت و حضور وحمایت پدر کمک می کند تا مادر ارزش های خود رابشناسد و در نقش های دیگرش نیز فعال بماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 438 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    50-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    365
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

مقدمه: جراحی کودکان یک رویه متداول است این پدیده یک عملکرد استرس زا برای مادران بوده و باعث ایجاد اضطراب و کاهش خودکارآمدی آنها در مراقبت از کودک می گردد. این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش های راهبردی شناختی برای کاهش عوامل استرس زا و اضطراب ناشی از جراحی کودک در مادران شد. روش کار: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی در مرکز آموزشی درمانی کودکان طالقانی گرگان، 60 مادر با کودک کاندید جراحی بطور تخصیص تصادفی و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند و برنامه آموزش های روانشناختی و مدیریت استرس برای گروه مداخله اجرا گردید ابزار گرد آوری اطلاعات مادران پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری نبود(0/68 p=). ولی بعد از مداخله میزان اضطراب در گروه مداخله نسبت به گروه کاهش معنی داری دارد(0/01 P <). آزمون آماری کواریانس اختلاف معنی داری را بین گروه مداخله و شاهد قبل و بعد از مداخله نشان داد(0/01 p<). لذا مادرانی که در گروه مداخله بودند نسبت به گروه شاهد، قبل عمل جراحی کودک اضطراب کمتری داشتند. نتیجه گیری: روش های ارائه آموزش مناسب برای مادران دارای کودکان تحت جراحی می تواند بعنوان شیوه ای موثر در کاهش اضطراب مادران در تمام بکار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 365

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    56-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    573
  • دانلود: 

    694
چکیده: 

مقدمه: نارساخوانی به ناتوانی های کودکان در خواندن اطلاق می شود. غالب روان شناسان بدون اینکه بخواهند علت خاصی را برای نارساخوانی تعیین نمایند، نارساخوانی را صرفا نشانه ای از وجود یک اختلال ویژه در فرآیند آموزش خواندن می دانند، که عامل مهمی در پایین بودن میزان اعتماد به نفس و حمایت اجتماعی و افزایش اضطراب اجتماعی در این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت نفس با حمایت و اضطراب اجتماعی درکودکان نارساخوان کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. روش کار: در پژوهش حاضر از طرح توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان نارساخوان که در سال تحصیلی 1397-1396 در مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه پرونده داشتند تشکیل می دادند. حجم نمونه از طریق فرمول Cramer و میزان خطای 5 درصد و با اطمینان 95 درصد 140 نفر به دست آمد که با توجه به در نظر گرفتن ریزش، تعداد 116 نفر مد نظر قرار داده شد که به صورت تصادفی خوشه ای از میان کودکان نارساخوان در مرکز اختلالات یادگیری شماره 2 شهر کرمانشاه که جمعا 300 نفر بودند انتخاب گردید. جهت بررسی میزان عزت نفس این کودکان از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه حمایت اجتماعی واضطراب اجتماعی لیبویتس(LSAS-SR) استفاده شد. یافته ها: بین حمایت و اضطراب اجتماعی با عزت نفس و مقیاس های آن رابطه معناداری وجود دارد و تمامی مقیاس ها در سطح 0/001<0 P معنادار هستند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه عزت نفس و میزان حمایت و اضطراب اجتماعی در این کودکان پایین تر از نرمال بود، بنابراین با آموزش ارتقای عزت نفس و بهبود حمایت و اضطراب اجتماعی به این کودکان می توان این ظرفیت ها را در آنان ارتقا بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 694 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    255
  • دانلود: 

    478
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اینکه مادران کودکان مبتلابه سرطان بار مراقبتی بالایی را بر دوش دارند این مطالعه باهدف بررسی اثربخشی روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان مبتلابه سرطان انجام شد روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش مادران مراجعه کننده به موسسه صبا در شهرستان بوکان، در سال 1396بودند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 30 نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده، دو پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف بود. مداخله در 8 جلسه و 1 ماه بعد پیگیری صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی مادران کودکان سرطانی موثر است. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خرده مقیاس های شادکامی(رضایت از زندگی، رضایت خاطر و حرمت خود) معنی داری بوده (0/05P<)که در پیگیری یک ماه پس از مداخله نیز پایدار باقی مانده است. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان شناختی مادران کودکان سرطانی موثر است. همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تمامی خرده مقیاس های بهزیستی روان شناختی معنی دار بوده (0/05P<) که در پیگیری یک ماه پس از مداخله نیز پایدار باقی مانده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که درمان اکت بر روی شادکامی و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان سرطانی موثر است و از این روش مداخله ای می توان به عنوان یک روش کارآمد و موثر در جهت ارتقای شادکامی و بهزیستی مادران در مراکز درمانی وابسته به بیماران سرطانی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 478 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حجازی مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    71-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    408
  • دانلود: 

    505
چکیده: 

مقدمه: عملکرد تحصیلی یک مفهوم چند بعدی است و به گونه ای به بهره هوشی، فراشناخت و تفکر نقادانه مربوط است. لذا پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر نقادانه انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع همبستگی می باشدو جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. از این میان 300 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از: ماتریس های پیش رونده ریون، پرسشنامه تفکر نقادانه و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss نسخه18 و Amos نسخه 20تحلیل شد. یافته ها: درالگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بودو تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. به عبارت بهتر همبستگی بهره هوشی با تفکرنقادانه، همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و همبستگی تفکر نقادانه باعملکرد تحصیلی مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری: بهره هوشی هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر نقادانه با عملکرد تحصیلی همبستگی دارد. یعنی با مهارت تفکر نقادانه می توان نتیجه مطلوبی از عملکرد تحصیلی گرفت، زیرا استفاده از تفکر نقادانه، موجب رشد معنادار یادگیری در دانش آموزان می شود. لذا پیشنهاد می شود، مهارت تفکر نقادانه، بعنوان یک واحد درسی تعریف شود تا ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان، زمینه پذیرش همراه با نقد آراء و نظرات دیگران برای آنها فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 505 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0