Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

262
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

472
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 24

چکیده

 مقدمه: وجود استرس بالای مادر پس از تولد نوزاد نارس و تاثیرات و عواقب منفی آن بر نوزاد و خانواده لزوم انجام مداخله برای آنان را نشان می دهد. در این راستا پرستاران موقعیت منحصر به فردی برای کمک به والدین دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه شهرکرد انجام شد. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 62 نفر در سال 1394 از مادران مشارکت داشتند. نمونه ها به صورت تصادفی با سکه انداختن به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه مداخله برنامه آموزش آشناسازی با بخش را به صورت چهره به چهره به مدت 30 دقیقه در 3 جلسه فرا گرفتند. اطلاعات از طریق مقیاس سنجش استرس والدین جمع آوری و با استفاده نسخه آزمایشی نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های تی مستقل, تی زوج و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن مادران در گروه مداخله (7/56) 28/25 و در گروه کنترل (6/1) 28/12بود. علاوه بر این 37/5 درصد سن بارداری هنگام زایمان در هر دو گروه بیش از 32 هفته بود. میانگین استرس والدین قبل از آموزش در دو گروه کنترل و مداخله به ترتیب(0/18) 4/62و(0/37) 4/43 بود که تفاوت معناداری را نشان نداد (0/01P=) و بعد از آموزش به ترتیب (0/38)4/39 و(0/9) 3/41بود که بین دو گروه اختلاف آماری معنا دار بوده است (0/0001 =P), علاوه بر این بین وزن نوزاد هنگام تولد و نوع تغذیه نوزاد و میزان استرس والدین ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش وزن نوزاد میزان استرس والدین کاهش می یافت (0/05 < P). نتیجه گیری: با توجه به کاهش استرس مادران با طراحی برنامه های آموزشی مناسب در زمینه آشنا سازی با محیط و دخالت دادن مادران در امر مراقبت از نوزاد علاوه بر برطرف کردن استرس والدین, خطر بستری شدن مجدد نوزاد در بخش را نیز کاهش داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدرزاده، اعظم، عزیززاده فروزی، منصوره، طاهری، زینب، و دهقان، مه لقا. (1398). بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی. پرستاری کودکان، 5(4 )، 17-24. SID. https://sid.ir/paper/415005/fa

    Vancouver: کپی

    حیدرزاده اعظم، عزیززاده فروزی منصوره، طاهری زینب، دهقان مه لقا. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی. پرستاری کودکان[Internet]. 1398؛5(4 ):17-24. Available from: https://sid.ir/paper/415005/fa

    IEEE: کپی

    اعظم حیدرزاده، منصوره عزیززاده فروزی، زینب طاهری، و مه لقا دهقان، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” پرستاری کودکان، vol. 5، no. 4 ، pp. 17–24، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا