هدف پژوهش حاضر، بررسی برنامه درسی پنهان است. این تحقیق از نوع توصیفی و آمیخته است. روش اجرای این پژوهش بدین گونه بوده است که برای جمع آوری این اطلاعات، پایگاه های اطلاعاتی iranmedexT, sid, magiran, pubmed, science و مجلات و فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزشی عالی با کلید واژه های برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، آموزش عالی، مولفه های برنامه درسی پنهان و ترکیبی از آن ها در بازه زمانی بین سال های 2000 تا 2020 مورد جستجو قرارگرفت. مطالعاتی که نقش مولفه های برنامه درسی پنهان را در طول تحصیلات آموزش عالی مورد بررسی قرارداده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند، از میان 40مقاله مورد بررسی شده، و 15 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شدند. سپس با توجه به مولفه های برنامه درسی پنهان، مطالب مرتبط در زمینه مفهوم برنامه پنهان، نظریه های برنامه پنهان، مولفه های پدید آورنده برنامه درسی پنهان در آموزش عالی از مقاله های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد نتایج این پژوهش نشان می دهد که: در این پژوهش، مشخص گردید که برنامه درسی پنهان را باید از سرمایه های مفهومی رشته برنامه درسی به شمار آورد. طراحان و برنامه ریزان درسی نظام آموزش عالی آن چه را که برای رشد و تربیت دانشجویان، طراحی و برنامه ریزی می کنند، برنامه درسی رسمی است و به جنبه های برنامه درسی پنهان توجه نمی کنند. بنابراین ضروری است که توجه خاصی به این بعد از برنامه درسی صورت بگیرد تا تغییرات اساسی در زمینه آموزش دانشجویان، فراهم گردد.