مقدمه: اعتباربخشی بیمارستانی "فرایند ارزشیابی نظام مند و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان مستقل حرفه ای با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرایندی و پیامدی" است. برنامه اعتباربخشی بیمارستانی ایران با چالش هایی مواجه است. این پژوهش با هدف شناسایی چالش های روش ارزشیابی اعتباربخشی بیمارستانی ایران و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود آن انجام شده است. مواد و روش کار: این پژوهش کیفی پدیدارشناسی تفسیری با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته در نیمه اول سال 1398 انجام شد. تعداد 151 نفر از سیاستگذاران، مدیران و کارکنان وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان های بیمه سلامت و بیمارستان ها با رویکرد ارزشیابی چندگانه و به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: تعداد 27 چالش و 17 راهکار در قالب پنج بخش شامل زمان اعتباربخشی، روش اعتباربخشی، طول مدت اعتباربخشی، بازخورد و گواهینامه اعتباربخشی شناسایی شدند. نامناسب بودن زمان شروع اعتباربخشی، نداشتن رویکرد یکسان در ارزشیابی، اعمال روش های سلیقه ای، ناکارامد بودن خود ارزیابی و ارزیابی ادواری، عدم ارائه بازخورد مشروح به بیمارستان ها، عدم حمایت از بیمارستان ها، مدت اعتبار غیر منطقی گواهینامه اعتباربخشی و عدم اعلان عمومی نتایج از برخی چالش های مورد نظر بود. برخی راهکارهای حل چالش های مذکور شامل تعیین بازه زمانی مشخص برای اعتباربخشی، اتخاذ رویکرد علمی و بیمار محور ارزشیابی، توسعه دانش و مهارت ارزیابان، استقلال ارزیابان، ارائه بازخورد مشروح، تعیین اعتبار دوساله برای گواهی اعتباربخشی و اعلان عمومی نتایج بود. نتیجه گیری: روش اعتباربخشی بیمارستانی ایران با چالش های متعددی مواجه است. اصلاح روش ارزشیابی اعتباربخشی می تواند اعتبار و قابلیت اعتماد به نتایج اعتباربخشی بیمارستانی ایران را افزایش دهد.