Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ایزدی تبار محمد

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    7-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8285
  • دانلود: 

    632
چکیده: 

چکیده فارسی:از مهم ترین و موثرترین اصول و ارکان استوار ادیان، نبوت و هدایت مستمر رسالت است. نبوت منصب و سمتی از سوی پروردگار است که هرگز با کوشش انسانی به دست نمی آید، بلکه تنها خداوند سبحان، آن را به هر که شایسته بداند عطا می کند. البته چون خاستگاه مشیت و اراده حق، حکمت اوست، طبیعی است که عهد الهی تنها به افراد شایسته و پاک می رسد.بحث نبوت در دوبخش نبوت عامه و خاصه مطرح می گردد. در نبوت عامه از مسائل کلی نبوت، مانند حقیقت نبوت، حقیقت وحی، امکان نبوت و اثبات ضرورت آن، راه های تشخیص صدق مدعی نبوت، حقیقت معجزه و دلالت آن بر صدق مدعی نبوت بحث می شود. پس از مباحث کلی، نوبت به مصداق می رسد که نبوت خاصه شمرده می شود؛ یعنی بحث از نبوت فردی خاص.با توجه به اهمیت و جایگاه نبوت، همواره دانشمندان بدان پرداخته و آن را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و البته متکلمان اسلامی نیز به پیروی از قرآن و احادیث ازآغاز مباحث اعتقادی بدین بحث پرداخته اند. هرچند فیلسوفان اسلامی، نبوت خاصه را از مباحث حکمی خارج دانسته و از آن بحث نکرده اند، با این حال در آثار خود، مباحث مربوط به نبوت عامه را از یاد نبرده اند. بحث از نبوت، وحی و اعجاز در آثار فلسفی اسلامی با گرایش های متفاوت فلسفی، اعم از فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه به روشنی دیده می شود.در این نوشتار برآنیم که ضرورت نبوت را از دیدگاه فیلسوفان بررسی کرده و به بازخوانی مشهورترین استدلال آن در این زمینه که مبتنی بر نیازمندی انسان به اجتماع است بپردازیم. فیلسوفان در این استدلال با تکیه بر مدنی بالطبع بودن انسان و این که زندگی او بدون اجتماع ناممکن است، بحث نیازمندی به قانونی که بتواند مسیر عدالت را برای انسان ها هموار کند مطرح ساخته اند؛ سپس اثبات کرده اند که دست یابی به قانون جامع و کاملی که بتواند جامعه انسانی را به عدالت و تکامل راهنمایی کند جز از سوی خداوند که آفریننده و مدبر انسان است، امکان پذیر نیست. آنان از این راه، نیازمندی انسان به دین و شریعت را تبیین نموده اند. هر چند پاره ای از این مقدمات روشن است ولی برخی هم نیازمند بررسی و پژوهش است که در پی خواهد آمد.   چکیده عربی:من أهم الأصول والأرکان والأکثر تأثیرا فی الأدیان، النبوة والهدایة الدائمة للرسالة. النبوة منصب إلهی لایتم الحصول علیه بالسعی الإنسانی، بل الله سبحانه وحده یعطیه لمن یراه مستحقا له. نعم لأن أصل مشیئة وإرادة الحق حکمته فمن الطبیعی أن لایعطیها إلا للأفراد الجیدین والمطهرین.یطرح بحث النبوة فی قسمین النبوة العامة والخاصة. فی النبوة العامة تبحث المسائل الکلیة للنبوة من قبیل حقیقة النبوة، حقیقة الوحی، إمکان النبوة وإثبات ضرورتها، طرق تشخیص مدعی النبوة، حقیقة المعجزة ودلالتها علی صدق مدعی النبوة. بعد المباحث الکلیة یصل البحث إلی النبوة بالمصداق والذی هو النبوة الخاصة، یعنی البحث عن نبوة شخص خاص.بالتوجه لأهمیة ومکانة النبوة، فإن العلماء بحثوا هذه المسألة بشکل مستمر والمتکلمون الإسلامیون - متابعة للقرآن والأحادیث- بحثوا هذه المسألة أیضا فی بدایة ابحاثهم العقائدیة. مع أن الفلاسفة الإسلامیون اعتبروا بحث النبوة الخاصة خارج عن الأبحاث الحکمیة ولم یبحثوها، إلا أنه یمکن الملاحظة بوضوح للأبحاث المرتبطة بالنبوة العامة من قبیل النبوة، الوحی والإعجاز فی الآثار الفلسفیة الإسلامیة الأعم من فلسفة المشاء، الإشراق والحکمة المتعالیة.فی هذه المقالة نبحث ضرورة النبوة عند الفلاسفة و نبحث أشهر الأدلة فی هذا المجال والذی یعتمد علی حاجة الإنسان للإجتماع. الفلاسفة وبالإعتماد علی أن الإنسان مدنی بالطبع وأن حیاته بدون الإجتماع غیر ممکنة طرحوا بحث الحاجة إلی قانون من شأنه أن یمهد الطریق لتحقیق العدالة للبشر. بعد ذلک أثبتوا أنه لایمکن الحصول علی قانون جامع وکامل یکفل للمجتمع الإنسانی السیر والهدایة فی مسار العدالة والتکامل إلا من جانب الله الخالق والمدبر للإنسان. فی هذا المجال بین الفلاسفة حاجة الإنسان للدین والشریعة، وعلی الرغم أن بعض هذه المقدمات واضحة إلا أن البعض الآخر یحتاج إلی البحث والتحقیق.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حجت خواه حسین

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    49-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1279
  • دانلود: 

    380
چکیده: 

چکیده فارسی:آشنایی با ساختار علوم می تواند ما را در تعیین دقیق مرزهای هر یک از علوم و نیز شناخت روابط منطقی اجزای یک علم یاری رساند و نقش مهمی در جنبش علمی و نهضت نرم افزاری ایفا کند. در این راستا لازم است درک درستی از موضوع، مسائل و مبادی علوم داشته باشیم، تا بتوانیم تعریف جامعی از هر یک از آنها به دست آوریم. علم کلام به عنوان شریف ترین علوم، که مقصد آن شناخت خداوند، صفات و افعال او، نبوت، امامت و معاد است، راه درست رسیدن به سعادت ابدی و قرب الهی را به انسان نشان می دهد. از این رو، آشنایی با ساختار کلی علم کلام و مباحث مطرح شده در آن، می تواند ما را در دست یابی به این مقصود یاری رساند. افزون بر این که هدف جنبش علمی و پیشرفت فرهنگی جامعه را نیز برآورده می کند.شناخت ساختار کلی علم کلام، مبتنی بر شناخت موضوع، مسائل و مبادی آن است. گستره مسائل کلامی، مبتنی بر عام یا خاص بودن موضوع آن است که در این زمینه، دو دیدگاه کلی میان متکلمان وجود دارد.این مقاله، ضمن بررسی پاره ای از دیدگاه های متکلمان در دوره های مختلف تاریخی، به ویژه متکلمان اشاعره و امامیه، درباره موضوع علم کلام و گستره مباحث آن، با تاکید بر خاص بودن موضوع این علم، مسائل آن را محدود به الهیات به معنی اخص و عقاید دینی، یعنی مباحث توحید، عدل و افعال الهی، نبوت، امامت و معاد می داند و مباحث منطقی، معرفت شناختی، طبیعی و فلسفی را که مقدمه ای برای اثبات مسائل کلامی هستند، فقط از مبادی علم کلام می داند، نه از مسائل آن.   چکیده عربی:یمکن من خلال التعرف علی هیکلیة العلوم، التعیین الدقیق لحدود کل علم وکذلک معرفة الروابط المنطقیة لأجزاء أی علم کما تلعب دورا هاما من الناحیة العلمیة وتطویر البرامج. فی هذا المجال لابد من الإدراک الصحیح لموضوع و مسائل ومبادئ العلوم حتی نستطیع الحصول علی تعریف جامع لکل منها.علم الکلام بعنوان أنه اشرف العلوم والذی یهدف معرفة الله، صفاته وأفعاله، النبوة، الإمامة والمعاد، یبین الطریق الصحیح للوصول إلی السعادة الأبدیة والقرب الإلهی للإنسان. من هذه الجهة معرفة الهیکلیة الکلیة لعلم الکلام والمباحث المطروحة فیه تستطیع أن تساعدنا فی تحقیق المقصود. مضافا إلی الجانب العلمی والتقدم الثقافی للمجمتع.معرفة الهیکلیة الکلیة لعلم الکلام یتوقف علی معرفة موضوعه، مسائله ومبادئه. نطاق مسائل علم الکلام یتوقف علی عمومیة أو خصوصیة موضوعه وفی هذا المجال یوجد نظران کلیان بین المتکلمین. من خلال البحث فی جزء من نظریات المتکلمین فی مختلف الفترات التاریخیة وبالأخص متکلمی الأشاعرة والإمامیة، حول موضوع علم الکلام ونطاق مباحثه، مع التاکید علی خصوصیة موضوع هذا العلم، تبین هذه المقالة انحصار مسائل هذا العلم فی الإلهیات بالمعنی الأخص والعقائد الدینیة، یعنی مباحث التوحید، العدل والأفعال الإلهیة، النبوة، الإمامة والمعاد، أما المباحث المنطقیة والمعرفیة، والطبیعیة والفلسفیة والتی هی مقدمة لإثبات المسائل الکلامیة هی من مبادئ هذا العلم و لیست من مسائله.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 380 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی سید معصوم

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    101-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4902
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

چکیده فارسی:امامت پس از پیامبر (ص) همان تصدی وظایف مقام رسالت است و امام دارای تمام وظایفی است که رسول و پیامبر (ص) بر عهده دارد؛ تنها تفاوت رسول و امام این است که پیامبر (ص) پایه گذار دین، مخاطب وحی الهی و دارای کتاب است ولی امام بدون این ویژگی هاست، با این حال امام نیز همانند پیامبر (ص) مبین اصول و فروع و پاسدار دین از تحریف است.از این دیدگاه، امام باید دارای دو شرط اساسی باشد: 1. دارای علم فراگیر نسبت به اصول و فروع اسلام؛ 2. مصونیت از گناه و پیراستگی از خطا؛ زیرا بدون عصمت، نمی تواند اعتماد مردم را به گفتار و رفتار خود جلب کند و الگوی آنان باشد. برای اثبات عصمت امام، هم به دلایل نقلی استناد شده است و هم به دلایل عقلی. نگارنده در این مقاله چند دلیل عقلی بر وجوب عصمت امام آورده است که عبارتاند از: 1. برهان امتناع تسلسل؛ 2. برهان حفظ شریعت؛ 3. پی آمدهای معصوم نبودن امام.   چکیده عربی:الإمامة بعد النبی هی التصدی لوظائف مقام الرسالة وللإمام کل الوظائف التی للرسول والنبی، الفرق الوحید بین الرسول والإمام هو أن الرسول مؤسس الدین، و مخاطب الوحی وله کتاب بینما الإمام لیس له ذلک، و علی هذا فالإمام مثل الرسول هو مبین للأصول والفروع و حامی الدین من التحریف.من هذه الجهة، فللإمام شرطان اساسیان:علم شامل بالنسبة لأصول و فروع الدینالعصمة عن الذنب و الخطأ، لأنه بدون العصمة لایستطیع أن یکون قدوة للناس قولا و فعلا و لاینجذبون إلیه.لأجل إثبات عصمة الإمام تم الإستناد إلی الأدلة النقلیة والعقلیة أیضا.الکاتب فی هذه المقالة ذکر عددا من الأدلة العقلیة علی وجوب عصمة الإمام والتی هی:1. برهان امتناع التسلسل، 2. برهان حفظ الشریعة، 3. عواقب عدم عصمة الإمام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدرپور احمد

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    129-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1077
  • دانلود: 

    217
چکیده: 

چکیده فارسی:نوشتار پیش رو، نگاهی کوتاه و گذرا به واکاوی شبهه های تفتازانی در کتاب شرح مقاصد درباره وجود نصوص جلی بر امامت بلافصل امیرالمومنین (ع) و نشان دادن ناتوانی شبهه های او در انکار این نصوص است. مهم ترین این شبهه ها، عدم شهرت و تواتر این نصوص از سویی و عمل نکردن اصحاب به آنها از سوی دیگر است. چون یکی از پیش فرض های شبهه اخیر، اعتقاد به عدالت صحابه است، این مساله نیز به صورت کوتاه بررسی شده است. البته در بیان منابع احادیث، بیشترین توجه به منابع اهل سنت بوده است.   چکیده عربی:الحاضرة هی نظرة قصیرة و سریعة علی تحلیل شبهات التفتازانی فی کتاب شرح المقاصد حول وجود النصوص الواضحة علی إمامة أمیرالمؤمنین بلافصل، و تبیین ضعف شبهاته فی إنکار هذه النصوص. أهم هذه الشبه، عدم شهرة و تواتر هذه النصوص من جهة و عدم عمل الأصحاب بها من جهة اخری. ولأن أحد فرضیات الشبهة الأخیرة هی عدالة الصحابة، فقد تم بحث هذه المسالة بصورة مختصرة. نعم فی بیان مصادر الأحادیث کان التوجه الأکبر لمصادر اهل السنة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1077

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علوی سیدمحمدحسن

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    163-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    765
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

چکیده فارسی:اهل بیت و ائمه (ع) نزد مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه خاصی برخوردارند؛ از این رو، شناخت ائمه وصفات آنان همواره از مباحث مهم متکلمان و محدثان بوده است. گروهی در این راه با انگیزه های گوناگون، ائمه‰ را از جایگاه خود فراتر بردند و در تاریخ به عنوان غالیان شناخته شدند، در مقابل، گروهی دیگر کوتاهی نموده و آنان را در حد عالمان پرهیزگار (نه امامان معصوم) پایین آوردند و مدعی شدند که هر فضیلت و صفت ویژه ای که برای ائمه (ع) گفته شده است، دستاورد غالیان بوده است.در این نوشتار به واکاوی این مساله پرداختیم. در این راه، نخست معناشناسی امامت از دیدگاه شیعه و سنی را بررسی نموده، سپس نظریه «علمای ابرار» و نظریه مقابل (امامان معصوم) را تبیین کرده ایم و در پایان با بررسی آیاتی مثل آیه امامت، عصمت، ولایت و روایاتی مثل حدیث ثقلین، حدیث سفینه و استشهاد به سخن ائمه (ع) به این امر دست یافته ایم که حتی اگر به فرض، برخی روایات مربوط به صفات فرابشری ائمه (ع) را ساخته و پرداخته غلات بدانیم، آیات، روایات و شواهد خدشه ناپذیری نیز وجود دارد که چنین صفاتی را ثابت می کند.   چکیده عربی:لأهل البیت والأئمة عند المسلمین وبالأخص الشیعة مکان خاص، ولهذا، کانت معرفة الأئمة وصفاتهم من المباحث المهمة عند المتکلمین والمحدثین. البعض منهم وبدواعی مختلفة جعل للأئمة مکانة أعلی من مکانتهم وهؤلاء عرفوا فی التاریخ بالغلاة، بالمقابل فإن البعض الآخر نزل من مکانتهم إلی حد العلماء الأبرار لا الأئمة المعصومین وادعی أن کل فضیلة وصفة خاصة قیلت فی الأئمة (ع)‰ کانت بید الغلاة.هذه المقالة تبحث فی تحلیل هذه المسألة، بدایة تبحث فی معنی الإمامة من وجهة نظر الفریقین، ثم بعد ذلک تبین نظریة العلماء الأبرار والنظریة المقابلة (الأئمة المعصومین)، وفی الختام وبتحلیل الآیات مثل آیة الإمامة، العصمة، والولایة والروایات مثل حدیث الثقلین، حدیث السفینة والاستشهاد بکلام الأئمة ‰(ع) نصل إلی أنه حتی علی فرض أن الغلاة قد وضعوا بعض الروایات المرتبطة بهذا الأمر وهو وجود صفات فوق بشریة للائمة إلا ان وجود بعض الآیات والروایات والشواهد والتی لاتقبل الطعن تثبت مثل هذه الصفات للأئمة (ع).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 765

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوئی ابراهیم

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    203-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

چکیده فارسی:قرآن، پیشوایان دینی و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، بارها به استدلالی پرداخته اند که با برانگیختن خوی تجارت پیشگی، آدمیان را به سوی ایمان فرامی خواند. این پرداخت اقناعی یا جدلی، کفه ایمان را در ترازوی مصلحت سنجی آدمیان، سنگین تر از کفه کفر نشان می دهد؛ زیرا انسان ها به هنگام داوری میان گزاره ها، به گزینشی روی می آورند که دربردارنده بیشترین مصالح و کم ترین زیان برای آنان باشد. بر این اساس چون کافران به این سنجش می پردازند، ناگزیر از پذیرش گزاره های دینی خواهند بود؛ زیرا حتی احتمال صدق آنها نیز می تواند بیشترین و پایدارترین مصالح را برای آنان برآورد و دشوارترین خطرها را از آنان دور سازد. این استدلال می تواند کافران را با تردید روبه رو ساخته و زمینه مناسبی برای حاکمیت ایمان مبتنی بر برهان فراهم آورد.این شیوه استدلال، شخص جاهل و شکاک میان ایمان و بی ایمانی را در مقام عمل نیز از سرگردانی خارج می سازد؛ هم چنانکه در هنگامه های شک و آشفتگی فکری بر دلگرمی مومنان نیز خواهد افزود.   چکیده عربی:القرآن، زعماء الدین والعلماء المسلمون وغیر المسلمون، استفادوا مرارا من استدلال یحفز خصلة جلب المنفعة فی الأنسان کی یقبلون علی الإیمان. هذا الاستدلال إقناعی أو جدلی، یظهر کفة الإیمان فی میزان مصلحة الناس اثقل من کفة الکفر، لأن الإنسان عندما یقارن بین التعالیم فإنه ینتخب التعالیم التی تحتوی علی أکثر المنافع وأقل الأضرار له. علی هذا الأساس ولأن الکفار لایستثنون من هذا الإنتخاب فلابد لهم من انتخاب التعالیم الدینیة، لأنه حتی احتمال صدق هذه التعالیم یوجب جلب أکثر و أبقی المنافع لهم و یدفع عنهم أشد الأخطار. هذا الإستدلال یجعل الکفار یواجهون التردد ویمکن أن یکون هذا أرضیة مناسبة لهیمنة الإیمان الذی یعتمد علی البرهان.طریقة الإستدلال هذه، تجعل الشخص الجاهل والشاک بین الإیمان وعدمه فی مقام العمل یخرج عن تردده، کذلک تقوی معنویات المؤمنین عند الشک والإرتباک الفکری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0