Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    115-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    14
  • بازدید: 

    7061
  • دانلود: 

    3283
چکیده: 

مطالعه حاضر به بررسی نقش حمایت اجتماعی بر اساس تنهایی، سلامت عمومی و رضایتمندی از زندگی در بین سالمندان می پردازد. علاوه بر آن با توجه به تفکیکی که در پیشینه پژوهشی نسبت به انواع حمایت اجتماعی، در دو شکل حمایت عاطفی و حمایت ابزاری شده است، تاثیر این دو نوع حمایت اجتماعی بر زنان و مردان سالمند نیز بررسی می شود. برای اجرای این مطالعه 200 نفر از سالمندان شهر شهرکرد (افراد بالاتر از 60 سال)، بطور تصادفی انتخاب و با توجه به هدف و فرضیات ارائه شده مورد آزمون قرار گرفتند. آزمونها عبارت بودند از: مقیاس رضایتمندی از زندگی از دینر و پاوت و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و ویلیامز، الگوی ایتاردورک. نتایج به دست آمده که با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون چندگانه نشان داد، اولا حمایت اجتماعی تاثیر معنی داری بر احساس تنهایی، سلامت عمومی و رضایتمندی سالمندان از زندگی دارد. ثانیا حمایت عاطفی نقش با اهمیت تری نسبت به حمایت ابزاری داشته و به ویژه نقش حمایت عاطفی بر احساس تنهایی، سلامت عمومی و رضایتمندی از زندگی به طور معنی داری بیش از حمایت ابزاری بر زنان سالمند موثر است..

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7061

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3283 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    134-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1730
  • دانلود: 

    913
چکیده: 

این پژوهش به مقایسه عوامل تنیدگی زا و شیوه های مقابله ای در دانش آموزان پر تنش و کم تنش پرداخته است. سوالات و فرضیات مطرح شده به ارزیابی میزان تنش و نقش جنس در عوامل تنیدگی زا و شیوه های مقابله ای می پردازد. نمونه مورد بررسی شامل 124 آزمودنی می باشد که 62 پسر پرتنش و کم تنش و 62 دختر پرتنش و کم تنش را در بر می گیرد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه DASS برای سنجش میزان تنش، مقیاس رویدادهای زندگی نوجوانان و پرسشنامه روش رویارویی می باشند. روش تحقیق، از نوع علی – مقایسه ای است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای میانگینهای مستقل و آزمون t هتلینک استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر این است که عوامل تنیدگی زا در دو گروه پرتنش و کم تنش تفاوت دارد. نقش جنس در نوع عوامل تنیدگی زا تاثیر ندارد. شیوه های مقابله ای در دو گروه پرتنش و کم تنش متفاوت است و نقش جنس در انتخاب شیوه های مقابله ای تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1730

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 913 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لیاقت ریتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    149-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1442
  • دانلود: 

    964
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارائه خدمات مشاوره ای در تغییر گرایش به مولفه های نظام ارزشی یعنی ارزش های نو و سنتی در گروههای بزهکاران پرداخته است. در این پژوهش 120 نفر از بزهکاران مستقر در بازداشتگاه اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند. 90 نفر این افراد شامل 3 گروه آزمایشی (سارقین، معتادین و منحرفین جنسی) بودند و 30 نفر در گروه گواه به نسبت مساوی از بین کل افراد، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن به عنوان پیش آزمون «فهرست افتراقی ارزشهای پرینس» و «معیار ارزشهای راکیچ» را تکمیل کردند. سپس بمدت 3 ماه، هفته ای یک جلسه از خدمات مشاوره ای فردی و گروهی بهره مند شدند. پس از پایان 3 ماه، آزمودنیها مجددا به صورت گروهی توسط آزمون پرینس و راکیچ ارزیابی شدند. نتایج حاکی از آن بود که میانگین تفاوتهای پیش آزمون و پس آزمون در گروههای آزمایشی بنحو چشمگیری از گروه گواه بالاتر است. این امر تاکیدکننده این مطلب است که ارائه خدمات مشاوره ای در تغییر نظام ارزشی دختران بزهکار (سارق، معتاد و منحرفین جنسی) تاثیر داشته است. در مجموع یافته های پژوهش چشم انداز جدیدی در زمینه به کارگیری اقدامات خاص در برنامه های بازپروری جوانان بزهکار و همچنین تدبیر برنامه هایی را برای جلوگیری از بزهکاری جوانان نوید می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 964 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    164-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3301
  • دانلود: 

    1144
کلیدواژه: 
چکیده: 

در چند سال اخیر بسیاری از گروههای آموزشی دانشگاههای کشور اقدام به راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته ها و گرایشهای مختلف نموده اند. بر همین اساس هر روز بر تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در این مقاطع افزوده می شود. بخشی از برنامه آموزشی این گروه از دانشجویان انجام پژوهش و ارائه نتایج این پژوهشها در پایان نامه های تحصیلی است. به منظور ارتقا وضعیت پژوهشی کشور، از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خواسته می شود تا نتایج پژوهش خود را به صورت مقاله در نشریات معتبر علمی مربوط به رشته خود منتشر سازند. انتشار نتایج این پژوهشها بصورت مقاله موجب می شود علاقه مندان به این زمینه های تخصصی از جدیدترین یافته های علمی اطلاع یافته و برای بررسی صحت نتایج منتشر شده و دستیابی به نتایج دقیق تر، دست به انجام پژوهشهای دیگری بزنند. از طرف دیگر، انتشار نتایج این پژوهشها باعث می شود پاسخ سوالات ایجاد شده در ذهن پژوهشگران در دسترس آنها قرار گیرد و از پژوهشهای موازی و تکراری نیز جلوگیری شود.گسترش فضای پژوهش در کشور موجب افزایش مجلات علمی در رشته های مختلف شده است. افزایش طرحهای پژوهشی در دانشگاهها و توسعه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در داخل کشور، تعداد مقالات دریافتی این مجلات را افزایش داده است. از سوی دیگر محدودیت تعداد مجلات و گنجایش آنها، موجب دقیق تر شدن فرآیند داوری و انتخاب مقالات گردیده است.اصول کلی مورد قبول مجلات علمی جهت داوری و انتخاب مقالات رسیده بسیار مشابه است. تدوین کنندگان در این مقاله سعی کرده اند اصول کلی نگارش مقالات پژوهشی – روانشناختی را با استفاده از کتب و راهنمای نگارش مقالات روانشناختی و تجارب نویسندگان این گونه مقالات و همچنین تجارب داوران و هیات تحریریه مجلات روانشناختی و فرمهای مورد استفاده جهت ارزیابی مقالات، مشخص تر نمایند.معمولا مقالات پژوهشی شامل بخشهای عنوان، اسامی نویسندگان، چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، روش تحقیق، نتایج، بحث و نتیجه گیری، تقدیر و تشکر، یادداشتها، منابع و ضمائم می باشد. در این مقاله اصول کلی نگارش این بخشها به ترتیب ارائه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1144 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    186-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1516
  • دانلود: 

    530
کلیدواژه: 
چکیده: 

اختلال تنیدگی پس از ضربه مجموعه واکنشهایی است که فرد در مواجهه با تنیدگی هایی که خارج از قدرت تحمل اوست از خود بروز می دهد. این واکنشها از صدها سال پیش مورد توجه پزشکان و روانشناسان بوده و تحت عناوین مختلفی از جمله هیستری، ضربه عصبی، موج انفجار، نوروز جنگ، درد دوری یار و دیار، سندرم تقلا، نوروز ناشی از ضربه و آسیب و اختلال تنیدگی پس از ضربه از آنها یاد شده است (سلیمی، 1377).اختلال تنیدگی پس از ضربه، به مثابه، زیر مجموعه اختلالات اضطرابی، اولین بار در 1980 در سومین مجموعه تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSMIII (1980)، مطرح شد. معیارهای تشخیص جاری این بیماری به صورتی که در سومین چاپ تجدیدنظر شده این مجموعه DSMIII-R (1987)، تنظیم شده است عبارتند از:الف) شخص یک تهدید جدی نسبت به زندگی و یا سلامت جسمی خود را تجربه کرده و یا شاهد آن باشد. به عبارت دیگر شخص یک رویداد آسیب زای شدید را که خارج از تحمل عادی انسان است تجربه نماید.ب) تجربه مجدد رویداد آسیب زا به صورتهای مختلف.ج) اجتناب مداوم از محرکهایی که در رابطه با رویداد، آسیب زا است و یا بی تفاوتی کلی (عدم پاسخ دهی کلی).د) تجربه مداوم علائم برانگیختگی فزاینده و افزایش تحریک پذیریھ) علایم محورهای ب، ج و د حداقل یک ماه طول بکشد.لازم به ذکر است که برای تشخیص اختلال تنیدگی پس از ضربه بر اساس DSMIII و DSMIV وجود هر پنج معیار فوق ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1516

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button