در حال حاضر، به رغم توسعه گسترده فناوری های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار کتاب و کتاب خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را دارد. اما، با وجود این، فرهنگ کتاب و خلق کتاب، از پدیدآوردن تا خواندن، دچار مشکلاتی است که سرانه مطالعه مفید را در کشور دچار نقص کرده است. بنابراین، پژوهشگران در این تحقیق، با هدف شناخت تجربه های ناشران استان کرمانشاه در زمینه آسیب شناسی کتاب، از پدید آوردن تا خواندن، با تفکیک ناشران تک بنیاد و چندبنیاد، به مطالعه پرداخته اند.مطالعه کیفی به روش مصاحبه عمیق است. مشارکت کنندگان 27 نفر از ناشران استان کرمانشاه در سال 1394 را شامل می شود. نمونه گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل داده ها هم زمان با جمع آوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت.تحلیل داده ها با توجه به سه سوال اساسی مطالعه در سه موضوع آسیب شناسی ناشر، آسیب شناسی نویسنده و آسیب شناسی خواننده به دسته بندی یافته ها در 20 موضوع انتزاعی از مفاهیم منجر شد. همچنین، سه موضوع و ده زیرموضوع نیز طبق هدف فرعی انتزاع شد.در یک دهه گذشته، تحولات چشمگیری را در زمینه نشر کتاب شاهد بوده ایم. اما یافته ها نشان می دهد با وجود چنین پیشرفت هایی در زمینه ناشران و کتاب، همچنان معضل مربوط به خوانندگان وجود دارد. اهمیت نشر در جهت تاثیر عمیق بر فرهنگ، نیازمند توجه برنامه ریزان، سیاست گذاران و دست اندرکاران این عرصه است تا با حرکتی سنجیده در جهت اصلاح نواقص برآیند. هماهنگی نهادها و سازمان هایی همچون نهاد کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه های جمعی و ارتباطی بزرگ با دولت، به همراه طراحی برنامه ای مدون با اهداف طولانی مدت برای افزایش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی به منظور شناسایی و بسترسازی لازم است.لازم به ذکر است که مقاله حاضر در اولین همایش ملی کتاب و نشر با موضوع سیاستگذاری فرهنگی در صنعت نشر کتاب که با حمایت مادی و معنوی انتشارات سوره مهر در آبان ماه سال 94 برگزار گردید، ارائه شده و برای اولین بار در شماره های نوزدهم و بیستم فصلنامه کتاب مهر منتشر می گردد.