مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تبلیغات تلویزیونی در جذب مخاطب: بررسی برنامه «خندوانه، کتاب و زندگی»

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 یک ملاک مهم در ارزیابی موفقیت هر رسانه ای بررسی تعداد و میزان استفاده مخاطبان از آن رسانه و انگیزه یا تغییری است که در رفتار مخاطب به وجود می آورد و این زمانی حاصل می شود که یک رسانه ویژگی های متمایز و متفاوتی نسبت به سایر رسانه ها داشته باشد. کتابخانه های عمومی, به منزله رسانه ای اجتماعی, در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور به ارائه خدمات می پردازد. برخی از این مراکز تعداد مخاطبان اندکی دارند و در برخی دیگر تعداد مخاطبان رو به کاهش است. کتابخانه های عمومی باید بتوانند شکل جدیدی از تعاملات بین جامعه استفاده کننده خود و واقعیت های اجتماعی ایجاد کنند و این جز با استفاده از بسترهای اطلاع رسانی نوین و تبلیغات در رسانه های مطرح, همچون تلویزیون, امکان پذیر نخواهد بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش بر اساس نشانه شناسی است. در این پژوهش, با کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی شهر مصاحبه و از پرسش نامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مهم ترین برنامه های تبلیغی تلویزیونی حوزه کتاب در سال 1393 و 1394 (خندوانه, کتاب و زندگی) شامل می شود. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه کتابداران, تلویزیون, به منزله قدرتمندترین و فراگیرترین رسانه ارتباط جمعی, بالاترین تاثیر را در جذب مخاطب دارد و می تواند وسیله ای مناسب در جذب حجم عظیمی از مخاطبان به کتاب خوانی باشد. همچنین, دختر شینا بالاترین درخواست را از سوی کاربران کتابخانه ها, پس از تماشای برنامه های تلویزیونی, داشته است. بررسی نشانه شناسی برنامه های تبلیغاتی تلویزیون نیز نشان داد که استفاده از سیاست های تشویقی, حضور چهره های سرشناس در معرفی کتاب و نهادهای فرهنگی, نمایش تصویری بخش هایی از متن کتاب, ایجاد تیزرهای تبلیغاتی و نمایش مکرر آن در برنامه های تلویزیونی و پرمخاطب, استفاده از ظرفیت برنامه های پرمخاطب تلویزیونی و تبلیغ کتاب خوانی در آن و استفاده از جاذبه هایی همچون حضور در برنامه های تلویزیونی می تواند در جذب مخاطب به کتاب و کتابخانه عمومی تاثیر چشمگیری داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، خدیجه، و یقموری، فائزه. (1395). نقش تبلیغات تلویزیونی در جذب مخاطب: بررسی برنامه «خندوانه, کتاب و زندگی». کتاب مهر، 6(19-20)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/505780/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی خدیجه، یقموری فائزه. نقش تبلیغات تلویزیونی در جذب مخاطب: بررسی برنامه «خندوانه, کتاب و زندگی». کتاب مهر[Internet]. 1395؛6(19-20):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/505780/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه مرادی، و فائزه یقموری، “نقش تبلیغات تلویزیونی در جذب مخاطب: بررسی برنامه «خندوانه, کتاب و زندگی»،” کتاب مهر، vol. 6، no. 19-20، pp. 0–0، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button