مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رفتار خواندن در فضای دیجیتال : مفهوم، ابعاد و مولفه ها

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 با توجه به ظهور رسانه های سمعی و بصری, مطالعه و خواندن در فضای مجازی و دیجیتال به امری رایج مبدل شده است. به اعتقاد بالتر (1991) فناوری الکترونیکی نوع جدیدی از کتاب و روش جدیدی برای نوشتن و خواندن را به ما عرضه می کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی مفهوم و ابعاد مختلف مطالعه در فضای مجازی و آثار فردی, تکنولوژیکی, اجتماعی, رفتاری آن و همین طور نقش سازمان های مرتبط در این امر, مانند دانشگاه ها, کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی, انجام شده است. این پژوهش مروری است و با استفاده از روش سندی با مرور پیشینه های مرتبط در این زمینه به ترسیم وضعیت فعلی مطالعه در فضای دیجیتال با در نظر گرفتن جوانب مختلف آن می پردازد. مرور یافته های پژوهش محققان پیشین نشان می دهد هرچند جایگاه مطالعه به صورت چاپی محفوظ خواهد ماند, گرایش به مطالعه در فضای دیجیتال نیز رو به رشد و توسعه است, به طوری که رسانه های دیجیتال با بهره مندی از امکانات چندرسانه ای خود موجب سرعت در درک مفهوم به فراخور سن و سطح معلومات افراد شده است, زیرا مطالعه در فضای مجازی امکان تبادل آرا و افکار با افراد هم گروه (کاربران بالقوه و بالفعل) را, که مخاطب یک محتوای اطلاعاتی خاص اند, نیز فراهم می کند. اطلاع از تغییر تدریجی فضای مطالعه از چاپی به الکترونیکی, مقایسه مطالعه در فضای چاپی و الکترونیک, بررسی میزان پذیرش اجتماعی مطالعه به صورت مجازی در سطح جهان و اختصاصا ایران سبب آگاهی و افزایش بهره مندی بهینه از مطالعه خواهد شد. به دنبال موفقیت در فرایند سواد دیجیتال و یافتن منبع اطلاعاتی منطبق یا مرتبط با نیاز اطلاعاتی در فضای مجازی, مطالعه در این قالب با در نظر گرفتن فرصت ها و محدودیت های آن رخ می نماید. فرایند مطالعه نه تنها به خواندن آن محتوای اطلاعاتی بازیابی شده محدود نمی شود, بلکه فرایند مطالعه با درک معنا و به کارگیری مهارت های ارتباطی در انتقال محتوا پی گیری می شود.لازم به ذکر است که مقاله حاضر در اولین همایش ملی کتاب و نشر با موضوع سیاستگذاری فرهنگی در صنعت نشر کتاب که با حمایت مادی و معنوی انتشارات سوره مهر در آبان ماه سال 94 برگزار گردید, ارائه شده و برای اولین بار در شماره های نوزدهم و بیستم فصلنامه کتاب مهر منتشر می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجرب، مریم. (1395). رفتار خواندن در فضای دیجیتال : مفهوم, ابعاد و مولفه ها. کتاب مهر، 6(19-20)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/507136/fa

    Vancouver: کپی

    مجرب مریم. رفتار خواندن در فضای دیجیتال : مفهوم, ابعاد و مولفه ها. کتاب مهر[Internet]. 1395؛6(19-20):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/507136/fa

    IEEE: کپی

    مریم مجرب، “رفتار خواندن در فضای دیجیتال : مفهوم, ابعاد و مولفه ها،” کتاب مهر، vol. 6، no. 19-20، pp. 0–0، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507136/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button