فروشندگان خرده فروشی ها نقش اساسی را در فروش و سودآوری خرده فروشی ها بر عهده دارند، اما در برخی موارد دیده می شود که بنا به دلایل مختلف، فروشندگان شیوه های نادرست و غیراخلاقی را برای فروش در پیش می گیرند. اتخاذ این روش ها از سوی فروشندگان، در بسیاری از مواقع واکنش هایی را از سوی مشتریان به دنبال دارد، که می توان به دزدی از مغازه ها، تبلیغات دهان به دهان منفی، تحریم و ممانعت از خرید از این فروشگاه ها را نام برد. در این تحقیق، ضمن بررسی عوامل موثر بر خشونت از سوی مشتریان، به بررسی نتایج خشونت آنان بر جایگاه خرده فروشان پرداخته شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده و جامعه آماری مورد مطالعه تمام خریداران خرده فروشی ها در سطح شهر تهران می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده و نمونه گیری، بر اساس نمونه گیری در دسترس می باشد، که 334 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. بر اساس نتایج پژوهش درک نابرابری های اخلاقی، بر عدم تایید هنجارهای اخلاقی تاثیرگذار بوده که در نتیجه این عدم تایید، مشتریان خرده فروشان را تحریم می کنند. از سوی دیگر اعتقاد به هنجار برابری اخلاقی، تاثیری مثبت و مستقیم بر خشم دارد که به دنبال این خشم نیز، تحریم خرده فروشان صورت می گیرد. همچنین در جامعه مورد بررسی میان واکنش به رفتار غیراخلاقی در جنسیت ها، تحصیلات و سنین مختلف تفاوت معناداری وجود نداشت.