امروزه، جهانی شدن بازارها، رقابت شدیدی بین موسسات مختلف به وجود آمده است. ادامه حیات یک موسسه در این روند و کسب موفقیت در قبال رقبا، منوط به پاسخ گویی سریع به نیازهای مشتری است. با توجه به این امر، مدیریت زنجیره تامین (SCM) مطرح شد که مدیریت جریان های مواد، اطلاعات و مالی بین تسهیلاتی مثل فروشنده، کارخانجات ساخت و تولید و مراکز توزیع است. مدل های هماهنگی که در سطح عملیاتی بررسی می شوند، به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: هماهنگی خریدار- فروشنده، هماهنگی تولید- توزیع و هماهنگی موجودی- توزیع. در مدل های دسته اول، برخلاف مدل های موجودی قدیمی که بهینه فقط از دیدگاه خریدار بررسی می شد، به بررسی و مدل کردن مسایل از هر دو دیدگاه خریدار و فروشنده پرداخته می شود و منافع خریدار و فروشنده تواما مطرح می شود. در این نوشتار، مدل یک خریدار و چند فروشنده در نظر گرفته شده که تقاضای سالیانه خریدار، مقدار ثابتی است. دو حالت نرخ تولید نامحدود و محدود برای فروشندگان منظور شده است و در هر حالت میزانی از تقاضا که بایستی توسط هر فروشنده تامین گردد، به دست آمده است. میزان سفارش خریدار به هر یک از فروشندگان تعیین شده و تخفیف مناسب بر روی قیمت به صورتی که منافع توام خریدار و فروشنده مدنظر باشد، حاصل شده است.