سابقه و هدف: هدف پژوهش، شناسایی مؤلفه های چابکی سازمانی جهت طراحی الگوی دستیابی به چابکی می باشد. مواد و روشها: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. جامعه آماری، کارکنان اداره ی تأمین اجتماعی شهرستان بجنورد بودند. روش نمونه گیری تمام شماری بود که 132 پرسشنامه عودت شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (934/0 =r ). یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی 50 مؤلفه در 8 بعد (مدیریت سازمان، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر، فرهنگ ها و ارزش ها، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی، مؤلفه فناوری) قرار گرفت. نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه مؤلفه مدیریت تغییر؛ مدیریت کیفیت جامع و مدیریت منابع انسانی برابر 89/0، 80/0 و 62/0 می باشد. ضریب تأثیر رگرسیونی 37/0 برای مؤلفه مدیریت سازمان؛ 30/0 برای مؤلفه فرهنگ ها و ارزش ها؛ 28/0 برای مؤلفه مدیریت عملکرد؛ 25/0 برای مدیریت اطلاعات و 20/0 برای مؤلفه فناوری بود. استنتاج: راه بقا و موفقیت سازمانها در دنیای کنونی «چابکی سازمانی» است. با عنایت به یافته های پژوهش، سازمان تأمین اجتماعی جهت دستیابی به چابکی باید نسبت به اجرا و کاربست 8 بعد مطروحه و مؤلفه های آنها اهتمام ورزد.