Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

سعیدی سهراب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    181
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقاله نویسی بعنوان یکی از معیارهای تولید علم چند سالی است که در کشور به صورت علمی نوین دنبال می شود و تمام پژوهشگران و دانشگاه های معتبر جهان یافته های پژوهشی خود را در این قالب و با الگو گرفتن از روش های ارائه مقاله های نوین منتشر می کنند که در این راستا معیار علمی دانشگاه ها و اشخاص را تولید علم و مقاله می دانند خواه این مقالات در رشته فیزیک، شیمی و نانو و یا در رشته های پزشکی، فضا نوردی یا در رشته های علوم انسانی چون قرآن و معارف و ادبیات باشد. معمولا مقاله به آنگونه از نوشته ها اطلاق می شود، که هدف نویسنده آن بررسی یکی از مسائل علمی، ادبی، اجتماعی، اخلاقی و جز آنها باشد و بخواهد با پژوهش دقیق و دقت از جوانب امر موضوع را به اثبات رساند، یا نفی کند...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 181 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    232-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    321
  • دانلود: 

    136
چکیده: 

مرثیه گونه ای از شعر می باشد که در سوگ خویشاوندان، یاران، بزرگان قوم، عالمان دین و شرح ائمه ی معصومین(ع) سروده شده باشد. سروده های مدحی به ویژه مرثیه دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مردم ایران بخصوص شیعیان است به گونه ای که روز به روز بر عشق و علاقه ی مردم به این گونه از سروده ها افزوده می گردد و از آن جا که بخش زیادی از سروده ها ی شاعران را مرثیه و اشعار مدحی به خصوص مرثیه امام حسین(ع) و یاران وفادارش به خود اختصاص داده است. از سویی دیگر به خاطر این که تا کنون در پژوهشی جامع و دقیق به بررسی زبانی، ادبی و محتوایی مرثیه ای از مراثی جودی پرداخته نشده است نگارنده بر آن است تا در این پژوهش به بررسی این موضوع بپردازد. در بررسی های انجام شده بر روی مراثی جودی در می یابیم؛ که در سروده های این شاعر مرثیه و اشاره به حوادث کربلا نمود بسیاری دارد؛ به گونه ای که نشان دهنده ی بخش بزرگی از عاشورای حسینی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 321

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 136 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زحمت زادخوری صادق

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    8-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    569
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

هدف این پژوهش «رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و میزان جرائم و بزهکاری کودکان و نوجوانان (مطالعه موردی شهر بندر عباس)» می باشد. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت شهر بندر عباس می باشد که تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت. پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی که بر گرفته از نظریه قوشال و ناهاپیت میباشد و متشکل از 17سوال و پرسشنامه محقق ساخته40 سوالی بزهکاری و نقش خانواده با طیف لیکرت استفاده شده است و در نهایت اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. برای استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و از آزمونهای پارامتریک پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که ابعاد سرمایه اجتماعی (بعد ساختاری، بعد رابطه ای و بعد شناختی) و میزان جرائم و بزهکاری کودکان و نوجوانان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین این پژوهش نشان داد در صورتی که زمینه های لازم برای ارتباطات سالم نوجوانان و جوانان در خانواده و بیرون (مدرسه و محیط اجتماعی) از خانواده برای آنها مهیا باشد و والدین میزان گفتگوی خود را با فرزندان بیشتر کنند، شاهد کاهش چشم گیر بزهکاری نوجوانان خواهیم بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    171-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1687
  • دانلود: 

    953
چکیده: 

برای بررسی علل افت نمرات درس ریاضی دانش آموزان در دوره متوسطه اول و دوم باید به ابعاد گوناگون فردی اجتماعی این مسئله توجه کرد: ریاضی درسی است که به درک و فهم عمیق مطالب و شناسایی همه جانبه موضوع های مورد بحث نیاز دارد. مطالب ریاضی تنها با خواندن و حفظ کردن یاد گرفته نمی شوند، بلکه برای یادگیری پایدار باید موضوع مورد یادگیری کاملاً شناخته شود. به علاوه روح تفحص و اکتشاف و بررسی علمی در دانش آموزان پرورش داده شود، زیرا چنانچه موضوعی را با یک بار برسی کردن نتوانند به فهم کامل دست یابند، با روش های گوناگون بتوانند با سعی و کوشش شخصی به شناخت برسند و به عمق مطلب مورد یادگیری پی ببرند. برای همین کار به صرف وقت و انرژی زیادی از طرف یادگیرنده و صبر و حوصله و متانت بسیاری از طرف یاد دهنده نیاز است؛ پس باید مطالب در زمانهای مختلف به صورت مسائل گوناگون مرتبط با موضوع یادگیری تکرار و تمرین شود و به دانش آموزان فرصت داد تا روی موضوع و یا مسئله مطرح شده فکر و یا تحقیق نمایند تا علاوه بر عادت نمودن به تفکر موجب یادگیری پایدار در آنان و بالاتر از آن سبب پرورش استعداد و خلاقیت در دانش آموزان گردد. ریاضیات جریان طبیعی تفکر بشر است چرا که هر انسانی دارای هوش، توان فهمیدن و یادگرفتن و لذت بردن از ریاضی در سطوح مختلف را داراست. در نتیجه عالی ترین دستاورد فکری و اصلی ترین ابد اع ذهنی در طول تاریخ ریاضیات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 953 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    198-219
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    760
  • دانلود: 

    463
چکیده: 

مقاله حاضر به منظور بررسی رابطه بین سردرگمی هویت، آشفتگی شناختی با هیجان های منفی دردانش آموزان متوسطه دوم شهر بندرلنگه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این مقاله کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر بندرلنگه که تعداد آن ها 950 نفر بودند که به طریق نمونه گیری تصادفی و طبق جدول مورگان 175 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه (سردرگمی هویت، آشفتگی شناختی، هیجانهای منفی) استفاده شد داده های پژوهش از طریق آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS نسخه 22مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین ابعاد سردرگمی هویت (سردرگمی هویت اطلاعاتی، سردرگمی هویت هنجاری، سردرگمی هویت سردر گم/ اجتنابی) با هیجان های منفی در دانش آموزان رابطه مستقیم معناداری وجود دارد و همچنین بین ابعاد آشفتگی شناختی (آشفتگی در تحمل، آشفتگی در جذب، آشفتگی در ارزیابی و آشفتگی در تنظیم) با هیجان های منفی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد و هیجان های منفی تغییرات سردرگمی هویت و آشفتگی شناختی را پیش بینی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 760

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    114-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    948
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

پیشرفت روزافزون دانش فناوری و علم دیجیتال و کاربردش در زندگی روزمره ی بشر، یکی از علل تغییرات عظیم فرهنگی در کشورها است. ورود فرهنگ های بیگانه و تغییر نوع زندگی مانند پوشش و تغییر نگرش نسبت به مسایل پیرامون مانند صحبت کردن و نوع رفتار، همگی از دستاوردهای دانش فناوری هستند. در برخی از عرصه های گرافیک شاهد کاراکترهایی هستیم که با کپی برداری و نسخه برداری مستقیم از نمونه های خارجی صورت گرفته است و به نوعی نمایشگر یک نوع سطحی نگری و بی توجهی نسبت به هویت ایرانی و هنر ایرانی است. یکی از بزرگترین مشکلات معرفی شخصیت عدم وحدت بصری در هویت سازی است. در واقع تجمیع نظر و اندیشه در طراحی کاراکترهایی با هویت ایرانی وجود ندارد. این عدم هماهنگی در طراحی باعث نوعی پراگندگی در سطح سلیقه و سواد بصری مخصوصا نیروی جوان شده است که به بی هویتی تصویری دچار می باشد. در نتیجه شکست را به همراه دارد. علل شکست مسکات عدم هماهنگی شخصیت با فضای اطرافش، عدم وجود استراتژی های در پخش های مکرر و نداشتن دانش کافی اینماتورها در بخش هویت یابی، از دیگر نقایص محسوب می شود. این پژوهش با روشی توصیفی، تحلیلی، از طریق منابع اسنادی ومشاهده به بررسی هویت ایرانی در شخصیت پردازی می پردازد و معرفی شیوه های مختلف شخصیت پردازی سعی می کند درطی آن، طراحی کاراکتر را از یک موضوع ساده و فانتزی (استیکرها) و الگوبردار از منابع خارجی درطراحی گرافیک امروز ایران، به تصویری نمادین وپیام رسان با تاکید بر هویت ایرانی از نظر پوشش و فرم، ارتقاء می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 948

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    65-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8467
  • دانلود: 

    4267
چکیده: 

در زمان های گذشته تمام دانش آموزها و شیوه تربیت و تعلیم آنها بصورت یکسان در نظر گرفته می شد و اگر دانش آموزی دچار اختلال یا مشکل قابل حل بود به جای اصلاح رفتار و بررسی علل بوجود آمدن آن از برچسب زنی به دانش آموزن و استفاده از القابی نظیرخنگ، عقب افتاده، تنبل و در نهایت تنبیه بدنی که باعث دلسردی و باور خود دانش آموز و افت تحصیلی و ترک تحصیلی مواجه می شد هدف اصلی این مقاله مطالعه و بررسی اختلال یادگیری نوشتاری دانش آموزان وعلل پیدایش آن و ارائه ی راهکارهای عملی مناسب به والدین دانش آموزان، معلمان و دانش آموزان برای رفع مشکل اختلال نوشتاری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    150-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22757
  • دانلود: 

    15494
چکیده: 

اعتماد به نفس بنیادی ترین بخش شخصیت انسان است که بر تمام جوانب زندگی فرد نفوذ دارد. برخوردار بودن از اعتماد به نفس سالم و بالا یک ضرورت حیاتی است. اگر انسان ظرفیت ها و توانایی های خدادادی خود رانشناسد و باور نداشته باشد که می تواند با اتکا به نفس برمشکلات و حوادث گوناگون فائق آید، بدیهی است که هنگام مواجه شدن با کمترین مشکلات، خود را در بن بستی گرفتار خواهد دید که سراسر زندگی اورا تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. بنابراین هدف از این مقاله راهکارهای عملی افزایش اعتماد به نفس در کودکان و همچنین نظریات موجود در این زمینه است. روش پژوهش از نوع توصیفی _تحلیلی است و ابزار گرد آوری این پژوهش کتابخانه ای، مقالات و سایت های علمی معتبر می باشد. نتایج این تحقیق نشان دادکه خصوصیاتی از جمله دوست داشتن و راضی بودن از خود، اهمیت ندادن به گفتار و اندیشه دیگران در باره خود و دنبال نمودن هدف خود، طرح ریزی اهداف جدید و نگریستن به آینده و کسب تجربه از گذشته را از ویژگی های افراد دارای اعتماد به نفس بالا و ناتوانی در درک و بیان خواسته ها و نیازهای خود، ناتوانی در برقرار کردن ارتباط های بین فردی و اجتماعی، خجالتی بودن و احساس شرم داشتن را از ویژگی های افراد دارای اعتماد به نفس پایین به عنوان نتایج این تحقیق بیان می دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

برومند زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    92-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12737
  • دانلود: 

    4958
چکیده: 

املاء یا «هجی کردن» به عنوان یکی از مهارت های نوشتاری در دوره ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و پایه و اساسی برای یادگیری نوشتن دانش آموزان به شمار می رود. آشنایی آموزگاران با موانع و مشکلات تحقق اهداف آموزشی در درس املاء می تواند آن ها را در جهت برطرف نمودن مشکلات این درس یاری نماید. عوامل متعددی سبب اختلال در آموزش نوشتن به ویژه درس املاء می گردد و این درس را با مشکلی به نام «غلط نویسی» یا «نادرست نویسی» مواجه می سازد. در این مقاله سعی شده علل ضعف املاء نویسی دانش آموزان ابتدایی بررسی شود. روش بررسی این مقاله روش کتابخانه ای و فیش برداری بود. با بررسی علل و عوامل ضعف املاء در دانش آموزان، علت ضعف در حافظه دیداری، ضعف در حافظه شنوایی، نارسا نویسی و وارونه نویسی، عدم دقت دیداری و عدم آموزش صحیح تشخیص داده شد. در ادامه راهکارهایی جهت بهبود و درمان این مشکل ارائه شد. در پایان هم پیشنهادهایی جهت برخورد با این مشکل ارائه شد که امید است مورد استفاده همکاران گرامی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی منش منصوره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    101-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3051
  • دانلود: 

    2942
چکیده: 

خانواده یکی از ارجمندترین، نهادهای انسانی است که از همان بدو پیدایش، همراه با تغییرات شئون مختلف زندگی بشر، دگرگونی یافته است. خانواده شالوده ی حیات اجتماعی محسوب می گردد و گذشته از وظیفه ی فرزندآوری و پرورش کودک که موجب استمرار و بقای نوع بشر محسوب می گردد، وظایف متعدد دیگری از قبیل: فعالیت های اقتصادی، آموزش و پرورش و اجتماعی کردن فرزند را نیز بر عهده دارد. جهان امروز در مسیر دگرگونی و تغییر و تحولات فزاینده ای قرار گرفته است و در عین حال با چالش ها و بحران های نو جدیدی در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و. . . روبه رو شده است. گویی با به همریختگی نظام ها و سازمان های ملی، سالهاست حرکت پر شتابی را به سوی دهکده جهانی مدنظر مارشال مکلوهان آغاز کرده است. و اینک آنچه به نظر می رسد بخشی از این تغییر و دگرگونی مربوط به شکاف نسلی در خانواده به عنوان کوچکترین و البته مهمترین نهاد اجتماعی رخ داده است. دراین مقاله بر آنیم تا با روش تحلیلی به بررسی موضوع رسانه و تحکیم خانواده بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3051

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2942 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    220-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28459
  • دانلود: 

    6937
چکیده: 

تکالیف درسی در نظام آموزشی و در برنامه ریزی های آموزشی در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بطوریکه بیشتر نتایج حاصل از یادگیری و فعالیت های آموزشی در چهارچوب تکلیف درسی انجام می پذیرد. با توجه به ضرورت ایجاد و توسعه فرصت های یادگیری برای دانش آموزان در کلاس، مدرسه و خارج از آن، رویکرد مهارت محوری و افزایش همسویی و هماهنگی یادگیری ها با نیازهای فردی و اجتماعی، طرح تکالیف مهارت محور را در دوره اول ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته شد. در این طرح بخشی از فعالیت های یادگیری به صورت تمرینی در جهت آموزش و یادگیری مهارت های اساسی چون خواندن، نوشتن، دانش ریاضی، مشاهده کردن، سخن گفتن، گوش دادن و. . . در کلاس درس یا محیط مدرسه در تعامل و مشارکت معلم و دانش آموز انجام می شود. لذا هدف این مطالعه بررسی تأثیرتکلیف مهارت محور و خلاق بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی در این مقاله سعی شده که با روش توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی به بررسی اهمیت و نقش تکلیف مهارت محور بر میزان یادگیری دانش آموزان پرداخته و در نهایت پیشنهادهایی برای ارائه تکلیف خلاق جهت افزایش یادگیری دانش آموزان بیان شده است. اهداف و یافته های پژوهش حاکی از آن است که تکلیف مهارت محور با پرهیز از حافظه محوری، افزایش نشاط و شوق یادگیری، کاهش استرس مخرب ناشی از تکالیف سنتی، کاهش وزن کیف دانش آموزان و تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان محسوب شده و موجب تثبیت، توسعه یادگیری مادالعمر و افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6937 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معلمی غنیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    84-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10358
  • دانلود: 

    5514
چکیده: 

یکی از چالش های که در آموزش مطرح است این است که باید در آموزش از روش های استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمیق تری را ایجاد کند که متاسفانه گاه چنین نیست. عوامل متعدد در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش داشته باشد که یکی از عوامل روش تدریس است با توجه به این که امروزه روش تدریس فعال استفاده از بازی است بازی با ایجاد انگیزه در دانش آموزان می تواند به عملکرد و پیشرفت بیشتر دانش آموزان کمک کند. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان اهمیت بازی در یادگیری ریاضی در دوره ابتدائی، روش های مانند استفاده از محیط، کاربرد ریاضی در سایر دروس، ICT بازی، داستان، تصاویر و تصویر سازی ذهنی برای برقراری ارتباط بین ماهیت انتزاعی و ملموس ریاضی معرفی شود و بدین ترتیب بتوان ریاضی را برای دانش آموزان دوره ابتدائی معنا دار کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    12521
  • دانلود: 

    4405
چکیده: 

یکی از مهمترین پدیده های سرگرم کننده در سالیان اخیر، بازی های رایانه ای هستند که با سرعتی روزافزون جای خود را در میان کودکان و نوجوانان باز کرده اند و با بهره گیری از فناوری های نوین، هر روز پیش از بیش با زندگی کاربران عجین شده اند. مهمترین نکته مورد بحث در مورد این بازی ها، محتوای خشونت آنهاست که می تواند کاربران را به نحو عمیقی تحت تأثیر قرار دهد و بازتاب های بیرونی ناهنجاری را موجب شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن با میزان پرخاشگری کودکان 7 تا 9 سال می باشد. روش پژوهش از نوع پژوهش توصیفی-تحلیلی است و ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه ای و مقالات، سایت های علمی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: که عوامل محیطی از عوامل موثر بر رفتار و افکار کودکان می باشند و مشاهده رفتار های پرخاشگرانه میزان پرخاشگری کودکان را افزایش می دهد. بنابراین هرچه از بازی های خشن رایانه ای بیشتر استفاده شود به همان اندازه میزان پرخاشگری افزایش می یابد. هرچه محتوای بازی های رایانه ای از خشونت آمیز بودن به سمت علمی و آموزشی بودن سوق داده شود، برای کودکان و نوجوانان بهتر و مفیدتر است هم چنین مدت زمانی هم که صرف بازی ها رایانه ای می شود نیز باید کنترل گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4405 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    27-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    19084
  • دانلود: 

    9857
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله بررسی راهکارهای عملی مدیریت کلاس درس در مدارس ابتدایی است. چه بسا معلم با به کارگیری بهترین روش های تدریس هم، در کلاسی بی نظم نتواند به نتیجه ی مطلوب برسد و خلاقیت معلم در هرج و مرج کلاس گم شود. در مواقع بسیاری به علت سختی مدیریت کلاس، معلمان از فعالیت های عملی دانش آموزان که شیوه ی مؤثر در یادگیری است صرف نظر می کنند. روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی است و ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه ای، مقالات و سایت های علمی می باشد. در این مقاله با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی، مطالبی درخور استفاده، پیرامون مدیریت کلاس، گرد آوری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که: مدیریت کلاس درس یکی از وظایف مهم آموزگار است. به منظور ایجاد نظم و تغییر مدیریت کلاسی، 3 شرط لازم است، و این شروط عبارت اند از: روش تدریس مناسب، ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از فنون تدریس، هر یک از موارد ذکر شده به صورت کاربردی، در این مقاله توصیف و تبیین گردید. استفاده از سبک اقتدارگرایانه باعث ایجاد نظم در کلاس شده زیرا رفتارهای فراگیر در محدوده ی قوانین و مقررات کلاس که خود وضع کرده یا دیگران وضع کرده اند و آن ها قبولشان دارند قرار می گیرند که چنین امری باعث ایجاد فرصتی برای یادگیری شده زیرا دانش آموزان در حین آزادی قانونمند نیز می شوند. همچنین با به کارگیری روش هایی می توان دروس عملی را با موفقیت در کلاس مدیریت کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9857 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47 (ضمیمه شماره 2)
  • صفحات: 

    132-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3076
  • دانلود: 

    1791
چکیده: 

جامع کبیر عباسی یا مسجد شاه که امروزه به نام مسجد امام از آن یاد می شود یکی از مساجد زیبای ایران است و مهمترین مسجد دوره صفویه می باشد که شیوه معماری آن اصفهانی و ایرانی است. در تزیین این مسجد از کاشی معرق و کاشی هفت رنگ بهره گرفته اند. گنبد رفیع با نقوش اسلیمی های زیبا، سر در ورودی نیم دایره بزرگ و به کارگیری تقریبا نیم میلیون کاشی در ساخت آن از ویژگیهای این مسجد است. بجز مناره ها که برای تزیین آن از نقوش هندسی در آن استفاده شده است الباقی مسجد با نقوش گیاهی و اسلیمی مزین شده است. مسجد جامع یزد یکی از مساجدیست که دارای سردر رفیع مناره های بلند و کاشی کاری بسیار زیبا با گنبدی باشکوه می باشد. به کارگیری نقوش زیبای تلفیقی هندسی با نقوش اسلیمی در تزیینات کاشی کاری مسجد حائز اهمیت است. هدف از این مقاله، مطالعه نقوش گیاهی و مقایسه این نقوش در مسجد امام اصفهان و مسجد جامع یزد است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و از طریق مطالعات کتابخانه ایی انجام شده است. طبق این تحقیق نقوش گیاهی موجود در مساجد ذکر شده در قسمتهای اصلی بناها یعنی گنبد و سقف مساجد و ایوان اصلی و محراب و دیوارهای داخلی بررسی گردید. از آنجایی که تزیین به اندازه خود معماری بنا حائز اهمیت است به بررسی انواع نقوش تزیینی شامل نقوش انسانی و حیوانی، نقوش هندسی و نقوش کتیبه ایی و خصوصاً نقوش گیاهی که سابقه دیرینه حتی قبل از اسلام در ایران دارد، پرداخته شد. از مصالح عمده مورد استفاده در تزیینات مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان، کاشی می باشد از آن جهت در این مبحث اقسام کاشی ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3076

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1791 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button