Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    7-26
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1060
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:الأدب فی رؤیة میخائیل نعیمة هو التعبیر عن الإنسان و کل حاجاته و طموحاته تعبیرا جمیلا صادقا، و الأخلاق هی مجموعة من الأصول والمبادئ التی تشرف علی مسیر الحیاة والکمال و سعادة الإنسان. الأدب و الأخلاق فی آثار نعیمة ممزوجان، وثمة علاقة وثیقة بینهما و یتمخضان عن معین الفکر الواحد و یتتابعان الأهداف المشترکة، منها: الوصول إلی معرفة النفس و مکنوناته والغایة من وجودها التی تسفر عن معرفة الله والاتحاد به.و لا یمکن فصل الأدب والأخلاق فی آثاره إلا فی العنوان، لأنه کان شدید الالتصاق بالقضایا العامة، و وقوفه الصامد فی مناصرة الأخلاق والقیم و فی مقدمتها قیم الحریة و احترام الإنسان و حقوقه. و کان نعیمة أدیبا فکریا أخلاقیا، و شعوره مفعمة بالمعرفة والأخلاق السامیة الرفیعة. نری أن أدب نعیمة مرآة صافیة لفکره و عواطفه و آلامه و آماله، و کان صدی حقیقی للمجتمع و ما وقع فیه. و له رسالة سامیة یقظة فی تغذیة الوجدان البشری، و إفاقة الضمیر الإنسانی، و تنمیة الفضائل الأخلاقیة. و أیضا کان أدبه معبرا عن النفس البشریة و بث الخیر والفضائل والتمسک بالقیم الإنسانیة.عزلته من الناس فی زمان و عدم زواجه خلال عمره تحکیان عن أمانیه و طموحاته فی النیل إلی معرفة الحیاة وربها، بینما الحیاة العائلیة فی رؤیته تحول دون الوصول إلی هذه الغایة.الملاحظة الهامة فی هذه المقالة هی أن أدب نعیمة أدب ملتزم ورسالی بقی أمینا لرسالته، و یصور منهج الحیاة المضیء للماشین والحائرین فی ظلمات الجهل والوهم والشک، کما هو أدب إنسانی موجه یجعل الذات البشریة محورا له.و قد کرس نعیمة جهده فی سبیل سعادة الإنسان والحریة و إرواء القلب والفکر والروح. من هنا کلما نتحدث عن أدب نعیمة، نکشف عن الفضائل الإنسانیة و آرائه القیمة التی تشمل کل قضایا الإنسان والحیاة.   چکیده فارسی:ادبیات از دیدگاه میخائیل نعیمه پرده برداشتن از تمامی نیازها، روحیات و آرمان های انسان، با رویکردی صادقانه و زیباست، و اخلاق مجموعه ای از اصول و مبانی است که ناظر بر فرایند زندگی و کمال و سعادت انسان است.در آثار نعیمه ارتباط و انسجامی عمیق میان ادبیات و اخلاق است که از آبشخور اندیشه ای واحد سرچشمه می گیرد و اهدافی مشترکی را دنبال می کند. اهدافی همچون: خودشناسی، شناخت نهفته های انسان و هدف از وجودش که به معرفت خداوند و یکی شدن با او منتهی می شود.ادبیات و اخلاق در آثار نعیمه تنها در عنوان از یکدیگر جدایند، چرا که وی پیوندی عمیق با مسائل عمومی داشت و در یاری کردن اخلاق و هنجارها، و در طلیعه آن ارزش های آزادی و احترام به انسان و حقوقش سخت پایداری می ورزید. نعیمه ادیبی متفکر و اخلاقی است با احساساتی سرشار از معرفت و اخلاق عالی.ادبیات نعیمه آیینه ای بی غبار از اندیشه ها و عواطف و دردها و آرزوهای او و بازتاب دهنده حقیقی جامعه و حوادث آن است. ادبیات نعیمه رسالتی والا و بیدار در پویایی و بالندگی وجدان بشری و بیدار کردن وجدان انسانی و توسعه و شکوفایی فضیلت های اخلاقی دارد. همچنین تعبیری از نفس بشری و انتشار خیر و فضیلت ها و پایبندی به ارزش های انسانی است.دوری وی از مردم و ازدواج نکردنش بیانگر آرمان خواهی او در رسیدن به شناخت زندگی و خالق آن است، چرا که از دیدگاه او، زندگی زناشویی مانع رسیدن به این هدف است.آنچه در این مقاله شایان ذکر است اینکه ادبیات نعیمه ادبیات متعهد و مکتبی است که نسبت به رسالت خود امین و وفادار است و راه روشن زندگی را برای کسانی که در تاریکی های نادانی و توهم و شک سرگردانند ترسیم می کند.نعیمه همه تلاش خود را برای سعادت انسان، تحقق آزادی و زنده کردن قلب و فکر و روح مبذول داشته است، از این رو هرگاه از ادبیات نعیمه سخن می گوییم، در حقیقت از فضیلت های انسانی و اندیشه های ارزشمند وی که همه مسائل انسان و زندگی را فرا می گیرد پرده بر می داریم.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

بحری خداداد

Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    27-40
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    6128
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:المتنبی من أبرز شعراء العرب و أکثرهم تأثیرا فی الأدب العربی. إنه شاعر مفلق قد تکلم فی أغراض شتی کالمدح والرثاء والفخر و ... ولکن الفخر قد سیطر علی شعر هذا الشاعر الجلیل، بحیث یری القارئ ظلاله فی جمیع قصائده، سواء کانت القصیدة فی المدح أو الهجاء أو الغزل أو غیرها. أما فخره، فقد اقتصر بخلاف فخر غیره علی نفسه، فلا یفتخر الشاعر بقومه رغم کثرته فی شعره، و لا یتنازل عن التغنی بنفسه حتی حین یمدح ممدوحیه، لذلک قد بنی الباحث هذه المقالة علی هذه الفرضیة بأن المتنبی قد أصیب بنوع من الحب الزائد بنفسه والتکبر والغرور، أو ما یسمی فی علم النفس بـ«النرجسیة».تقوم المقالة أولا بدراسة کلمة النرجسیة لغة، و بیان مفهومها عند علماء النفس اصطلاحا، و تعدد مظاهرها فی المصابین بها، ثم دراسة ملامحها فی فخر المتنبی کأحسن موضع لتجلی شخصیة الشاعر بإیراد أبیات من شعره تومئ إلی إصابته بالنرجسیة، ثم تبدأ البحث ثانیا فی حیاته الاجتماعیة عن أمارات تدعم هذه الفرضیة. إلی جانب ذلک تعالج المقالة سبب نمو النرجسیة فی شخصیة المتنبی من خلال دراسة حیاته، والبیئة التی نشأ فیها، والکفاءات التی کان الشاعر یتمتع بها. و انتهی الباحث إلی أن لدی الشاعر مظاهر من النرجسیة تتجسد کما ستلاحظ فی تعظیم نفسه، و عدم اعتداده بآبائه، و تحقیر الآخرین، و حب الظهور، و تعظیم المشاکل، و عدم وفائه لممدوحیه.   چکیده فارسی:متنبی از برجسته ترین شاعران عرب و یکی از اثرگذارترین آنان در ادبیات عربی است. وی در موضوعات مختلفی مانند مدح، رثا، فخر و ... سخن گفته است، اما فخر بر شعر او تسلط دارد، به طوری که خواننده می تواند سایه آن را در تمام قصائدش ببیند، چه موضوع آن قصیده فخر باشد، چه هجا، چه رثا و... اما فخر او بر خلاف فخر دیگر شاعران منحصر به خود اوست. شاعر با وجود فراوانی فخر، نه به قومش که به خود افتخار می کند و حتی هنگام مدح ممدوحان از افتخار به خود دست بر نمی دارد. بنابراین، نگارنده این مقاله را بر اساس این فرض بنا نهاده که متنبی، به گونه ای، بیش از حد به خود علاقه داشته و به تکبر و غرور، یا آن سان که روان شناسان تعبیر می کنند، خودشیفتگی دچار بوده است.این مقاله در آغاز واژه خودشیفتگی را از جهت لغوی بررسی می کند، سپس به بیان مفهوم آن از دیدگاه روان شناسان می پردازد و نشانه های آن را در مبتلایان به آن بیان می نماید. آنگاه ابیاتی را از اشعار متنبی ذکر می کند که نشان دهنده خودشیفتگی اوست، سپس آنها را با رفتارهایی که شاعر در زندگی خود بروز داده، نشان از وجود خودشیفتگی در شخصیت وی است مقایسه می کند. علاوه بر آنچه گذشت، این مقاله با بررسی زندگی متنبی و محیطی که در آن رشد یافته و توانایی هایی که از آن بهره مند بوده است، به توضیح علت رشد خودشیفتگی در او می پردازد.نگارنده نتیجه گرفته که نشانه هایی از خودشیفتگی در متنبی وجود دارد که در بزرگ پنداری خود، تحقیر مردم، نادیده انگاشتن نیاکان خود در فخر، بزرگ جلوه دادن مشکلات، حب بروز، و بی وفایی به ممدوحان نمایان شده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 6128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    41-54
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    2035
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:الأسلوبیة منهج نقدی حدیث یدرس النصوص علی أساس تحلیل الظواهر اللغویة والأدبیة للکشف عما یمیز النصوص بعضها عن بعض. و بما أن الأسلوبیة لا تنحصر فی الشکل و لا فی المضمون، بل تتناول کلیهما و کیفیة ترکیبهما، فهی تعتبر طریقا مثالیا للعثور علی الفهم الأکثر للمعانی، والکشف عن الظواهر الجمالیة فی النصوص.ثم إن جمال التصویر و روعة البیان فی القرآن مما یجذب الإنسان و یؤثر فی الفکر والوجدان. هذا الجمال یتحقق فی لغته الفصیحة و معانیه العالیة. و أما سورة «الرحمن»، فهو من أجمل سور القرآن، والمفاهیم الأساسیة فی هذه السورة تدور حول أعظم نعم الله تعالی.ترید هذه الدراسة تطبیق النظریات الأسلوبیة علی سورة الرحمن، و تقوم علی المنهج الوصفی التحلیلی، و یتم الترکیز فیها علی الظواهر الأسلوبیة التی تتوزع علی أربعة مستویات، و هی: المستوی الصوتی والصرفی والنحوی والدلالی. وبالتالی، تجیب علی بعض الأسئلة، منها: ما هو أهم المیزات الأسلوبیة فی سورة الرحمن؟ و کیف یؤثر اختیار الألفاظ فی نقل المعانی؟و أما أهم نتائج البحث: فمن أبرز سمات سورة «الرحمن» رعایة الفواصل والإیقاع و کثرة استخدام حروف اللین والمد التی تمنح السورة موسیقی بارعة، کما أن التکرار ظاهرة أخری فی هذه السورة تؤثر فی الإیحاء والتوکید علی المعنی المراد.نحلل أیضا فی هذا البحث طریقة توزیع الجمل نحو الفعلیة والاسمیة، الأفعال الماضیة والمضارعة، والمعلومة والمجهولة للکشف عن أغراض بلاغیة رائعة.   چکیده فارسی:سبک شناسی، به عنوان روشی نوین در مطالعات ادبی، به بررسی پدیده های زبانی و سبکی می پردازد، و از آنجا که شکل و محتوی هر کدام به تنهایی برای دستیابی به کلیت متن کافی نیست، در سبک شناسی به چگونگی پیوستگی این دو و تاثیر ارتباط آنها در فهم معنی، و در نهایت بیان وجوه زیبایی شناختی آن پرداخته می شود.تصویرپردازی های قرآن به طرزی شگفت، فکر و عاطفه انسان را مجذوب خود می سازد که زیبایی آن در کلام فصیح و معانی بلند آن تجلی می یابد.سوره رحمن از زیباترین سوره های قرآن است که به شرح بسیاری از نعمت های خداوند می پردازد. پژوهش حاضر در نظر دارد با روش توصیفی تحلیلی و در چهار سطح صوتی، صرفی، نحوی، و معنایی، نظریات سبک شناسی را بر سوره رحمن مطابقت دهد. این پژوهش در پی پاسخ به برخی پرسش هاست، از جمله: بارزترین ویژگی های سبکی سوره رحمن کدام است؟ تاثیر انتخاب لفظ بر انتقال معنی چگونه است؟از مهم ترین یافته های تحقیق حاضر این است که سجع و ایقاع و کثرت حروف لین و مد از بارزترین ویژگی های سوره «الرحمن» به شمار می آید. این پژوهش همچنین به بیان وجوه ارتباط عمیق بین لفظ و معنی و چگونگی تاثیر آن در تصویرگری های این سوره می پردازد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2035

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    55-74
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1578
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:لقد غلبت النزعة السیاسیة بطابع أدب المقاومة علی شعر بعض الشعراء المعاصرین حتی عرفوا بشعراء المقاومة. مظفر النواب - الشاعر العراقی المعاصر - أحد هؤلاء. ترعرع النواب فی عائلة عراقیة شیعیة عریقة و وجیهة، ورث منها الأدب والموسیقی والنزعة السیاسیة المعارضة ضد الظلم والاستعمار، إضافة إلی الانتماءات الشیعیة بطابعها الثوری التی تتمحور حول الإمام علی و تضحیات الإمام الحسین (ع).انتمی النواب إلی الحزب الشیوعی الذی کانت شعاراته تقترب من أهداف النواب آنذاک. فجاء شعره متناسقا مع انتماءاته و تطلعاته نحو العدالة والحریة و نبذ الظلم والفساد. تعرض النواب إلی السجن والتعذیب عدة مرات، فاضطر إلی الخروج من العراق والاغتراب فی بلدان مختلفة. أنشد النواب شعره بالعامیة والفصحی، لکنه مال إلی الفصحی بعد احتلال إسرائیل لفلسطین وهزیمة العرب أمامه، فانطبع شعره بالطابع الثوری و أدب المقاومة، حیث یوصف بـ«شاعر فلسطین».یوجه النواب هجاء حادا و نقدا لاذعا - فی غالبیة الأحیان - إلی القادة والحکومات العربیة، و خصوصا دول الخلیج الفارسی، لتواکلهم و تقاعسهم أمام قضیة فلسطین، والأوضاع السیئة فی البلاد العربیة، مما أدی إلی منع شعره فی هذه البلاد. و فی المقابل، شعره مفعم بالإشادة بالثوار والفدائیین والشهداء، والدعوة إلی انتهاج أسلوبهم فی المقاومة المسلحة من أجل الحریة والعدالة، و کذلک دحر الاحتلال و مواجهة الاستعمار.نحاول فی هذا البحث دراسة مظاهر أدب المقاومة فی شعره.   چکیده فارسی:گرایش سیاسی با رنگ و بوی ادبیات مقاومت در شعر بعضی از شعرای عرب معاصر نمود بیشتری دارد، تا جایی که به شعرای مقاومت شناخته شدند. مظفر النواب - شاعر معاصر عراقی - یکی از این شعراست. وی در یک خانواده شیعی عراقی اصیل زاده شد و پرورش یافت که از آن، ادبیات و موسیقی و گرایش سیاسی ضد ستم و استعمار را به ارث برد. همچنین وی تحت تاثیر گرایش های انقلابی شیعی که بر محور امام علی (ع) و فداکاری های امام حسین (ع) متمرکز است قرار گرفت. مظفر النواب در جوانی به حزب کمونیست گروید که شعارهایش با اهداف او - یعنی: رسیدن به عدالت و آزادی و نابودی ستم و فساد - هماهنگ بود. نواب بارها زندانی و شکنجه شد، امری که وی را ناچار به ترک عراق و مهاجرت به کشورهای مختلف کرد.نواب شعرش را به زبان فصیح و عامیانه می سرود، اما پس از اشغال فلسطین و شکست عرب ها از اسرائیل، به شعر فصیح روی آورد و شعر او رنگ و بوی انقلابی و ادبیات مقاومت یافت، تا جایی که شاعر فلسطین لقب گرفت.نواب غالبا نقدی گزنده از رهبران و حکومت های عربی به خصوص کشورهای خلیج فارس دارد. این نقد به سبب ناتوانی و عقب نشینی آنها در مساله فلسطین و اوضاع نابسامان کشورهایشان است، که سبب شد اشعارش در این کشورها ممنوع شود. در مقابل، شعر وی سرشار از تمجید و ستایش انقلابیون و ایثارگران و شهدا و دعوت به دنبال کردن راه و روش آنها در مقاومت مسلحانه برای آزادی و عدالت و بیرون راندن اشغالگران و رویارویی با استعمار است.در این پژوهش بر آنیم که نشانه های ادبیات مقاومت را در شعر وی بررسی کنیم.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    75-85
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1287
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:تتألف القصة من عناصر مختلفة، منها: الشخصیة والزمن. و یتم تکوین القصة من طبائع الأشخاص والشخصیات الذین تضمهم، و لا یمکن تصور قصة بدون شخصیات. کذلک لابد من وجود عنصر الزمن فی القصة لکی تقدم نفسها من خلاله، فلکل قصة بدایة و نهایة.تبحث هذه الدراسة عن عناصر قصة موسی والخضر (ع) متناولة الشخصیات والزمن نموذجا، و تتطرق إلی القصة من منظور قرآنی، ثم تتجه نحو تقسیم شخصیات القصة والتعرف علیها، و تلقی الضوء علی سماتها مستمدة من نظریات القصة المعاصرة.تبحث المقالة عن علاقات الشخصیات معا و اتصال مصائر بعضها ببعض ثم یتناول عنصر الزمن فی القصة و تعثر علی توظیف الزمان و دلالته من خلال التعمق فی المفردات و الآیات و أسالیبها التعبیریة.   چکیده فارسی:داستان از عناصر گوناگون همچون شخصیت و زمان تشکیل شده است. ویژگی های شخصیت های داستان به ساختار داستان شکل می دهد و داستان بدون آنها وجود ندارد. از آن سو، برای پیشبرد و تکامل داستان ناگزیر باید عنصر زمان وجود داشته باشد، از این رو هر داستانی آغاز و پایان دارد.در این پژوهش که عناصر داستان موسی و خضر (ع) را با تکیه بر شخصیت و زمان بررسی می کند، نخست داستان از نگاه قرآن بررسی شده، سپس شخصیت های داستان تقسیم و معرفی شده اند و با به کارگیری نظریه های معاصر داستانی، برخی ویژگی های آنها بیان شده است.این مقاله پیوند میان شخصیت های داستان و سرنوشت آنها را می کاود و در پی آن به بررسی عنصر زمان در داستان بر مبنای تامل و دقت در واژگان و آیات و سبک بیانی آن می پردازد، و بر آن است که شیوه به کارگیری زمان و دلالت آن در این داستان را نشان دهد.  

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    87-101
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    7029
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی:واصل الشعر العربی فی خوزستان ازدهاره المتتالی للعصور المنصرمة، و علی الرغم من محافظته لتراث الشعر الموروث، إلا أنه شهد فی هذا العصر بعض التطورات والتجدیدات اللافتة فی الفنون والأغراض الشعریة و فی الأسلوب والمنهج. و تأثر فی کل هذه الأمور بالشعر العربی الحدیث، فجاری شعراؤه رواد الشعر العربی کسامی البارودی و أحمد شوقی و ...، و جاءوا بقصائد و مقطوعات تتسم أغلبها بمواصفات المدارس الأدبیة الحدیثة کالکلاسیکیة، والرومانسیة، والرمزیة، والواقعیة.و قد أخذت تظهر تباشیر هذا التحول عند شعراء شباب، من أبرزهم: عبدالعزیز حمادی، و فؤاد عاشوری، و حسین طرفی، الذین نوعوا فی أغراضهم، و ابتکروا المعانی، و واءموا بین اتجاهین: الأول. الأخذ من التراث، والثانی. الالتفات إلی ثقافة العصر، کما ازدادوا اقترابا من الجماهیر.   چکیده فارسی:شعر عربی خوزستان در عصر معاصر پیشرفت و شکوفایی دوره های گذشته را ادامه داده است، ولی با وجود پیروی از شعر قدیم، برخی تغییرات و نوآوری ها در قالب ها و اغراض شعری و نیز در سبک و روش را نیز داشته است. این شعر در تمام موارد ذکر شده از شعر عربی معاصر تاثیر پذیرفته، و شاعران آن به بزرگان عرب زبان مانند: محمود سامی البارودی و احمد شوقی ... تاسی جسته اند. چکامه های آنان نیز اغلب با ویژگی های مکتب های ادبی معاصر همچون: نئو کلاسیک، رمانتیسم، سمبولیسم و رئالیسم همخوانی دارد.مظاهر این تحول و نوگرایی را می توان نزد شاعران جوانی چون: عبدالعزیز حمادی، فواد عاشوری، حسین طرفی یافت، شاعرانی که تنوع در اغراض و ابتکار در معانی را سرلوحه کار خود قرار داده، توانسته اند با بهره گرفتن از دو میراث فرهنگی قدیم و جدید، شعر خود را بیش از پیش غنی و پربار سازند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 7029

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1433
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    6
  • Pages: 

    103-113
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    2094
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده عربی: إن الأطفال مرآة المجتمع الراهن، و مشروع المستقبل، و صورته القادمة، فیجب الاهتمام بهم والتخطیط لهم ولأدبهم لغرس الأواصر التربویة فیهم بأحسن صورة من الصور. و تعد القصص هی أفضل وسیلة للوصول إلی ما یهذب شخصیتهم و یمهدهم للمستقبل. و تمثل هذه المقالة محاولة متواضعة لإلقاء الضوء علی القیم التربویة فی قصص الأطفال متمثلة فی قصص کامل الکیلانی.هذه المقالة بعد مقدمة فی الأهداف التربویة من أدب الطفولة، والقیم التربویة المنشودة فی قصص الأطفال، قامت بتحلیل دور القیم التربویة فی قصص کامل الکیلانی معتمدة علی المنهج الوصفی والتحلیلی فی دراستها.و أخیرا وصلت المقالة إلی أن کامل الکیلانی یهتم بالقیم التربویة ویشرح للطفل دقائق الحیاة و أسرار النفوس، لتستنیر له السبل فیمشی علی الهدی. و لعل دافع الکیلانی الأول لکتابة القصة للأطفال هو الأهداف التربویة الأخلاقیة. فهو یهتم قبل کل شئ ببیان القیم الدینیة والروحیة والخلقیة فی قصصه، ثم یهتم بالفضائل الأخلاقیة وبالقیم الاجتماعیة، فیحث المخاطب لاکتسابها فی کل فرصة بین سطور قصصه.   چکیده فارسی:کودکان آینه جامعه و طرح آینده ملت هستند، بنابراین، جهت تعمیق ریشه های اخلاقی و تربیتی در آنها، باید بدانان اهتمام ورزید و برای آنها و ادبیاتشان برنامه ریزی کرد. داستان کودکان یکی از بهترین روش ها برای انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی به شمار می رود. در این میان، این مقاله گامی کوچک در زمینه توجه به ارزش های اخلاقی موجود در کتاب های کودکان، خصوصا آثار کامل الکیلانی - نویسنده مصری - برداشته است.مقاله پس از مقدمه ای درباره اهداف تربیتی در ادبیات کودک و ارزش های اخلاقی متناسب با کودکان، بر اساس روش وصفی - تحلیلی به تحلیل نقش ارزش های اخلاقی در داستان های کامل الکیلانی می پردازد، و پس از بررسی به این نتیجه می رسد که کامل الکیلانی به بیان ارزش های اخلاقی و نکات تربیتی از طریق داستان توجهی ویژه دارد، و بیش از همه، بیان نکات دینی و ارزش های معنوی و اخلاقی را مهم می شمارد. وی در سطر سطر داستان هایش کودکان را به این ارزش ها دعوت می کند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button