هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی علل تأثیرگذار بر گرایش خانواده ها به رسانه های مجازی بود. روش: در پژوهش حاضر از رهیافت کیفی و روش نظریه مبنایی برای بررسی درک و تفسیر علل مؤثر بر گرایش خانوادهها به رسانههای مجازی استفاده شد. جامعه این پژوهش، با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شدند و شامل افرادی بودند که بالای 30 سال سن داشتند که از میان آنها 28 نفر با توجه به اشباع دادهها مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق قرار گرفتند. سؤال پژوهش در محور علل گرایش خانوادهها به سمت رسانههای مجازی، بررسی شد، و کدکذاری باز، محوری و انتخابی برای سوال مذکورانجام شد. یافتهها: طبق یافتههای پژوهش، مقولههای عمده در رابطه با علل گرایش به رسانههای مجازی، عبارت بودند از: زیر ساختهای علمی و تفریحی، عوامل درون شخصی، دولت و رسانه، عوامل فرهنگی مدرنیته، عوامل اجتماعی مدرنیته، عوامل خانوادگی، ملزومات زندگی مدرن، عوامل ارتباطی مدرن. و مقولهی هستهای عبارت بود از: عوامل مدرنیته. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش این نتیجه به دست آمد که دو دسته از عوامل در گرایش خانوادهها به سمت رسانههای مجازی مؤثر بوده است. اول عوامل درون ساختاری مانند: عوامل ارتباطی مدرن، عوامل درون شخصی و عوامل خانوادگی مدرن، و دوم عوامل برون ساختاری خانواده مانند: زیرساختهای علمی و تفریحی، دولت و رسانه، عوامل فرهنگی مدرنیته، عوامل اجتماعی مدرنیته، ملزومات زندگی مدرن.