زمینه و هدف: فرهنگ جهادی همان فرهنگ تحول، آینده ساز و انتظار است که به دنبال تحول در وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب، در مقابله با حافظان وضع موجود که به یک معنا ضد تحول هستند، قرار می گیرد. هدف این پژوهش شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های فرهنگ سازمانی یکی از مراکز تحقیقاتی وزارت دفاع با رویکرد جهاد است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربرد و از نظر روش، پیمایشی است. شیوه جمع آوری اطلاعات، آمیزه ای از روش های کتابخانه ای، مید انی و پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش کارکنان یکی از مراکز تحقیقاتی وزارت دفاع هستند. یافته ها: پنج بعد فرهنگی- اسلامی، انطباق پذیری با محیط، ساختاری، معنایی و انسانی در 27 مولفه و 133 شاخص شناسایی شد که پس از تایید روایی و پایایی توسط خبرگان، در طراحی پرسش نامه با طیف پنج گزینه ای لیکرت به کار گرفته شد و در اختیار جامعه آزمون قرار گرفت. نتایج: با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها می توان نتیجه گرفت که در مرتکز تحقیقاتی مورد مطالعه، بعد «معنایی» دارای کم ترین و بعد «انطباق پذیری محیطی» دارای بیشترین امتیاز است. در پایان، برای بهبود وضعیت، سه نوع رویکرد و پیشنهاد های مبسوطی ارائه شد.