زمینه و هدف: این مقاله به د نبال بررسی و تحلیل رویکردها و راهبرد های «بازمهندسی» فرآیند های سازمانی و ارائه الگویی جامع برای «مهندسی مجدد» فرآیند های سازمانی در ناجا است. از این رو تحقیق حاضر، با توجه به ارائه الگوی بازمهندسی فرآیند در ناجا، از جنبه هدف توسعه ای- کاربرد و از نظر گردآوری داده ها روش آمیخته (کمی-کیفی) است. روش: در راستای دست یابی به اهداف تحقیق، پس از بررسی مبانی نظری و تحلیل جامع روش شناسی های موجود در پیشینه تحقیق و انجام محیط نگاری با محوریت مدیریت فرآیندهای سازمانی ناجا، چارچوب پیشنهاد تحقیق جهت هم راستاسازی الگو با محیط، شرایط و سایر ویژگی های سازمان تهیه شد. در ادامه با طراحی پرسش نامه مربوطه، الگوی به دست آمده، برای آزمون و سنجش، بین 50 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان ارشد ستاد فرماندهی کل ناجا توزیع و داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS آزموده و از طریق فنون تحلیل محتوا اندازه گیری شد. در فرآیند پژوهش، از طریق مصاحبه کیفی الگوی حاصل از مطالعات نظری و تطبیقی، با برخی اصلاحات ضروری، با نیازها و الزامات و اقتضائات سازمانی ناجا، همسو و نهایی شد. راستی آزمایی پرسش نامه به روش روایی محتوا و پایایی از روش سازگاری منطقی بین پرسش ها با محاسبه و آزمون آلفای کرونباخ به میزان 87 درصد به دست آمد. یافته ها: بهبود معیارهایی از قبیل همکاری و انسجام عمل، قانون مندی، چابکی، یکپارچگی، ارتقای مد اوم کارآمدی، تخصصی سازی، توسعه همه جانبه سرمایه انسانی، ارتقای کفایت و تناسب منابع انسانی ناجا متناسب با تقاضاهای حال و آینده، توسعه دانش و فناوری پلیس، بهره گیری از قابلیت های موجود و تعامل سازنده پلیس با مردم می تواند نتیجه فرآیند محوری، به جای وظیفه محوری در امور خدماتی ناجا باشد. نتیجه گیری: در نهایت الگوی پیشنهاد بازمهندسی فرآیندها در ناجا شامل مراحل اصلی (6 گام) و مراحل فرعی (25 گام) حاصل شد. به این ترتیب، الگوی پیشنهاد بازمهندسی فرآیندهای سازمانی ناجا با انجام اصلاحات در تعداد از گام های فرعی مورد تایید قرار گرفت.