مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    521-539
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1078
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

زمینه و هدف: این مقاله به د نبال بررسی و تحلیل رویکردها و راهبرد های «بازمهندسی» فرآیند های سازمانی و ارائه الگویی جامع برای «مهندسی مجدد» فرآیند های سازمانی در ناجا است. از این رو تحقیق حاضر، با توجه به ارائه الگوی بازمهندسی فرآیند در ناجا، از جنبه هدف توسعه ای- کاربرد و از نظر گردآوری داده ها روش آمیخته (کمی-کیفی) است. روش: در راستای دست یابی به اهداف تحقیق، پس از بررسی مبانی نظری و تحلیل جامع روش شناسی های موجود در پیشینه تحقیق و انجام محیط نگاری با محوریت مدیریت فرآیندهای سازمانی ناجا، چارچوب پیشنهاد تحقیق جهت هم راستاسازی الگو با محیط، شرایط و سایر ویژگی های سازمان تهیه شد. در ادامه با طراحی پرسش نامه مربوطه، الگوی به دست آمده، برای آزمون و سنجش، بین 50 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان ارشد ستاد فرماندهی کل ناجا توزیع و داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS آزموده و از طریق فنون تحلیل محتوا اندازه گیری شد. در فرآیند پژوهش، از طریق مصاحبه کیفی الگوی حاصل از مطالعات نظری و تطبیقی، با برخی اصلاحات ضروری، با نیازها و الزامات و اقتضائات سازمانی ناجا، همسو و نهایی شد. راستی آزمایی پرسش نامه به روش روایی محتوا و پایایی از روش سازگاری منطقی بین پرسش ها با محاسبه و آزمون آلفای کرونباخ به میزان 87 درصد به دست آمد. یافته ها: بهبود معیارهایی از قبیل همکاری و انسجام عمل، قانون مندی، چابکی، یکپارچگی، ارتقای مد اوم کارآمدی، تخصصی سازی، توسعه همه جانبه سرمایه انسانی، ارتقای کفایت و تناسب منابع انسانی ناجا متناسب با تقاضاهای حال و آینده، توسعه دانش و فناوری پلیس، بهره گیری از قابلیت های موجود و تعامل سازنده پلیس با مردم می تواند نتیجه فرآیند محوری، به جای وظیفه محوری در امور خدماتی ناجا باشد. نتیجه گیری: در نهایت الگوی پیشنهاد بازمهندسی فرآیندها در ناجا شامل مراحل اصلی (6 گام) و مراحل فرعی (25 گام) حاصل شد. به این ترتیب، الگوی پیشنهاد بازمهندسی فرآیندهای سازمانی ناجا با انجام اصلاحات در تعداد از گام های فرعی مورد تایید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1078

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    540-559
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    303
چکیده: 

زمینه و هدف: در جهان امروزی روند توسعه و پیشرفت به سمت و سویی حرکت می کند که مساله «عملکرد» پرسشی اساسی برای محققان است. در این راه، رویکردها و راهبردهای مختلفی ارائه شده اند. دیدگاه «منبع محور» (تمرکز بر منابع با ویژگی های خاص) و چابکی سازمانی (انعطاف پذیری و پاسخ گویی سریع به تغییرات محیطی) ازجمله این رویکردها است. در این میان سازمان های نظامی ضمن مواجهه با تغییرات و تحولات در عرصه نظامی (نرم افزاری و سخت افزاری)، با در اختیار داشتن منابع عظیمی از سرمایه های انسانی، قادر به اجرای اصول منبع محوری و چابکی در خود هستند. بدین ترتیب می توان با نگرش استراتژیک در عرصه هدایت و رهبری نیروهای نظامی، از آن به عنوان راه حلی برای حرکت به سمت ساختن سازمان های نظامی چابک استفاده نمود.روش: این پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی-کاربرد و به لحاظ گرد آوری داده ها، پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده و نظر تعد اد 402 نفر از افسران، کارمندان و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی بررسی شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از الگو سازی معاد لات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS 2 ا استفاده شد و الگو پژوهش در سطح اندازه گیری، ساختاری و کلی مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه گیری: تحلیل داده ها، لزوم توجه به نیروهای نظامی به عنوان سرمایه های انسانی با ارزش از طریق رهبری راهبرد فرماندهی را نشان د اد و مشخص شد که رهبری راهبرد و منابع انسانی، تاثیر مثبت و معناداری بر چابکی سازمان های نظامی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 303 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    560-583
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    771
  • دانلود: 

    293
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه رفتار خوب یا بد پلیس می تواند نماد خوبی و بد حاکمیت در جامعه باشد. بر این اساس در سال های اخیر رویکرد پلیس در فرایند د ادرسی و کشف جرایم بر منع استفاده از خشونت و بهره مند از روش های علمی قرار گرفته است. باوجود این، باید مواظب بود که ماموران پلیس در برخورد با متهمان مرتکب اعمال خشونت نشوند. عواملی که ممکن است در بروز خشونت دخالت داشته باشند به سه دسته فردی، درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می شوند. هدف این مقاله احصای عوامل درون سازمانی موثر بر احتمال بروز خشونت پلیس و راهکارهای پیشگیری از آن است. روش: این پژوهش از نظر نوع کاربرد و از نظر روش انجام توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن تعد اد 1200 نفر از دو گروه کارکنان و فرهیختگان انتخاب شدند. تعد اد نمونه با استفاده از از فرمول کوکران 270 نفر و با شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نظام مند از هر دو گروه انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفت. قبل از توزیع پرسش نامه، اعتبار و پایایی آن مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. یافته ها: مهم ترین یافته پژوهش بیان گر آن است که تفاوت نظرهای دو گروه کارکنان و فرهیختگان با اطمینان 99 درصد معنادار است و از بین عوامل درون سازمانی موثر در احتمال بروز خشونت، احتمال فشارهای غیرمنطقی سلسله مراتب برای بالا بردن آمار کشف جرم، در رتبه اول، احتمال کمبود نیرو و فشار کاری زیاد در نتیجه این کمبود، در رتبه دوم و کم توجهی احتمالی در استفاده از نیروهای متخصص برای کشف علمی جرایم در نتیجه این کمبود، در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. نتیجه گیری: نتایج به دست آمد ه از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که دسته اول از پاسخگویان یعنی کارکنان، عوامل درون سازمانی را به میزان 56.50 درصد و دسته د وم یعنی فرهیختگان آن را به میزان 72.10 درصد در احتمال بروز خشونت پلیس در فرایند د ادرسی موثر می د انند. در مجموع هر د و گروه، عوامل درون سازمانی را به میزان 61.50 درصد در احتمال بروز خشونت موثر می دانند. بنابراین ضرورت دارد که مسوولان ستاد و اجرایی پلیس در سیاست گذاری ها به عوامل درون سازمانی که ممکن است موجب بروز خشونت پلیس شود توجه ویژه داشته باشند و برای پیشگیری از بروز چنین عواملی برنامه ریزی کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 293 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    584-607
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2296
  • دانلود: 

    1025
چکیده: 

زمینه و هدف: شهید حسن باقری به عنوان یکی از رهبران و فرماندهان اصلی دفاع مقدس و از طلایه د اران مکتب دفاعی امام خمینی (ره) دارای ویژگی هایی بوده است که به عقیده هم رزمان او و نیز کسانی که از این شهید والامقام شناخت خوبی دارند، در هیچ یک از فرماندهان سنتی جنگ مشاهده نشده و یا به ثبت نرسیده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی ویژگی های رهبری (فرماندهی) شهید حسن باقری و ارائه یک الگوی فرماندهی از سبک رهبری وی است. روش: با توجه به اینکه تحقیق حاضر مساله ای را مورد توجه قرار می دهد که پیش تر به این صورت و در این سطح به آن پرداخته نشده است، پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری پژوهش و نیز انجام مصاحبه های اکتشافی با جامعه آماری که بیشتر هم رزمان شهید باقری بوده اند، با استفاده از روش تحقیق اکتشافی و راهبرد پژوهشی تحلیل مضمون عوامل کلید موثر بر الگو رهبری سرد ار شهید حسن باقری را شناسایی و الگو مفهومی آن را طراحی کرده اند.یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق، عناصر اصلی الگوی فرماندهی شهید حسن باقری استخراج، و الگو رهبری آن شهید والامقام طراحی شد. این الگو دارای پنج مولفه اصلی: «خدامحوری»، «حکمت ورزی»، «مهرورزی»، «صلابت» و «دشمن شناسی» است. نتیجه گیری: روابط میان پنج مولفه ی الگوی فرماندهی شهید حسن باقری نشان می دهد که مولفه مهرورزی با مولفه صلابت دارای ارتباط «دوسویه» و «تاثیرگذاری متقابل»، ولی ارتباط سایر مولفه ها«یک سویه» است. با توجه به الگو به دست آمده باید گفت که مولفه ی «خدامحوری»که در سطح چهارم قرار دارد دارای بیشترین تاثیرگذاری بر سایر مولفه ها است و همچنین مولفه های «مهرورزی» و «صلابت» که در سطح اول قرار دارند، بیشترین تاثیر را از سایر مولفه ها می پذیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1025 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    608-625
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1009
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

زمینه و هدف: در محیط رقابتی کسب و کار امروز، مدیرانی پیروز میدان هستند که سرمایه ها را به اثربخش ترین، کاراترین و بهره ورترین طریق ممکن به کار گیرند. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط ابعاد رهبری تحول آفرین بر اساس الگو باس و اولیو (1985) و تعهد سازمانی الگو مایر و آلن (1997) است.روش: این تحقیق از لحاظ هدف و نتیجه «کاربردی» و از لحاظ ماهیت و روش «توصیفی-همبستگی» است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان نیروی انتظامی استان گیلان به تعد اد 4930 نفر برآورد شد که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 188 نفر تعیین، و با روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه گیری انجام شد. یافته ها: بین ابعاد سبک رهبری تحول آفرین (ویژگی های آرمانی، رفتارهای آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش، ملاحظات فردی) و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 95% رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: شدت و جهت مثبت همبستگی پیرسون بین ابعاد متغیر سبک رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی نشان می دهد بیشترین ارتباط به ترتیب، مربوط به بعد انگیزه «الهام بخش»، «رفتار آرمانی» و سپس «ترغیب ذهنی» است. رابطه هر سه بعد، مثبت است یعنی با افزایش آن ها «تعهد سازمانی» نیز افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1009

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    626-647
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    513
  • دانلود: 

    254
چکیده: 

زمینه و هدف: در محیط کنونی که همواره در حال تغییر و تحول است، و شتاب پیشرفت جوامع موجب وفور همه جانبه اطلاعات و تعدد منابع اطلاعاتی شده است، ارزش و اهمیت مفاهیمی همچون تسهیم دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری بیش از پیش شده است. در چنین شرایطی، سازمان هایی موفق هستند که بتوانند خود را با این روند وفق داده و تصمیم گیری ها واکنش های شان صحیح و به موقع باشد. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است تا الگوی را برای بررسی رابطه یادگیری سازمانی با تسهیم دانش و عملکرد نوآوری ارائه نماید. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی است و جامعه آماری این تحقیق، فرماندهان، افسران و درجه داران سرکلانتر سوم شهر تهران با سابقه کاری بیش از یک سال و دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که تعداد آن ها 120 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به محدود بودن جامعه آماری مورد مطالعه، حداقل حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 92 نفر تعیین شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. این پرسش نامه دارای  30سوال و برای سنجش سه متغیر می باشد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.919 به دست آمد که مقد ار مناسبی است. یافته ها: در این تحقیق از نرم افزار AMOS جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده شد، و از تحلیل عاملی تایید برای روایی سازه، و از الگوی ساختاری به منظور بررسی فرضیه های تحقیق بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که یادگیری سازمانی با مدیریت دانش و عملکرد نوآوری مرتبط بوده و ارتباط معناداری دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین یادگیری سازمانی با تسهیم دانش و عملکرد نوآوری وجود دارد. افزون بر این، اثر میانجی گری مثبت تسهیم دانش بر رابطه یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری، و اثر میانجی گری مثبت هم زمان (کاربرد و انتقال دانش) بر یادگیری سازمانی و عملکرد نوآورانه تایید شد. همچنین الگوی ارائه شده از برازش مناسبی برخورد ار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 254 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    648-670
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

زمینه و هدف: بی ترد ید کامیابی هر سازمانی به شایستگی و توانایی های مدیران آن سازمان بستگی دارد و رابطه سبک مدیریت آن ها با سلامت سازمانی به عنوان یکی از موضوعات سازمانی عصر حاضر در آمده و کلید موفقیت هر سازمانی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر سبک مدیریت فرماندهان فرماندهی انتظامی استان کردستان انجام گرفته است که نتیجه آن دستیابی به گزاره های پژوهش بود. روش: این پژوهش از لحاظ نوع، کاربرد و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی همبستگی است. در این پژوهش  710نفر ازکارکنان فرماندهی انتظامی کردستان مورد مطالعه قرار گرفته اند که به دو بخش: الف) جامعه کارکنان که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد نمونه انتخابی  290نفر بود و پس از توزیع پرسش نامه تعداد 284 پرسش نامه کامل بازگردانده شد، ب) جامعه مدیران: شامل کلیه مدیران عملیاتی، میانی و عالی در فرماندهی انتظامی کردستان که تعد اد شان 88 نفر بود و به دلیل تعد اد کم آنان، نمونه گیری به روش تمام شماری - همه 88 نفر- انجام پذیرفت.یافته: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که سلامت سازمانی فرماندهی انتظامی کردستان در وضعیت مطلوبی با میانگین 3.62 قرار دارد و در این زمینه سطح اد اری با میانگین 82، 3، سطح نهاد با میانگین 3.58 و سطح فنی با میانگین 3.47 در رتبه اول تا سوم قرار دارند. نتیجه گیری: با توجه به تغییرات اجتماعی در زمینه مدیریت می توان گفت که سبک مدیریت متناسب با جامعه کارکنان کنونی مشارکتی و مشاوره ای است و میان سلامت سازمانی و سبک مدیریت فرماندهان و مدیران رابطه معنادار آماری وجود ندارد، ولی نظرات افراد با محل خدمت متفاوت در زمینه سلامت سازمانی و نیز سبک مدیریت، دارای اختلاف نظر معناداری است. همچنین بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد که نظرات مدیرانی که دارای سبک های مدیریت چهارگانه بوده اند، دارای اختلاف معنادار آماری نیستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button