زمینه و هدف: یکی از ابزارهای مناسب برای ایجاد سازمانی پویا و هدفمند که در محیطی پرمخاطره به همراه محدودیت منابع طبیعی و مشکلات استفاده از نیروی انسانی بتواند پایداری و ماهیت رقابتی خود را حفظ کند، به کار گرفتن الگوهای مدیریتی نو به ویژه مدیریت کیفیت جامع است. هدف مدیریت کیفیت جامع، ایجاد تحول در شیوه عملکرد و فعالیت های سازمانی است.لذا می بایست به منظور درک صحیح از اهمیت مدیریت کیفیت جامع و میزان اثربخشی آن، باوری عمیق نسبت به مفاهیم، فلسفه و همچنین مبانی اصولی آن ایجاد شود. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان است. روش بررسی: در این پژوهش با مرور مطالعات موضوعی، سیزده معیار فرعی در چهار بعد اصلی عوامل کارکنان، عامل سیستم ها و فنون، عامل سازماندهی و عامل ارزیابی و بازخورد شناسایی شدند. در ادامه با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از نرم افزار Expert Choice اولویت بندی عوامل اصلی و فرعی از منظر خبرگان انجام شد. یافته ها: با توجه به نتایج به دست آمده از دیدگاه خبرگان، وزن عامل کارکنان، عامل ارزیابی و بازخود، عامل سازماندهی و عامل سیستم ها و فنون به ترتیب 0.382، 0.317، 0.188 و 0.112 به دست آمد. اولویت های آنها نیز با توجه به هدف به ترتیب از یک تا چهار به دست آمد. همچنین بعد از تعیین وزن نهایی زیرمولفه ها، عامل آموزش با وزن (0.197) در اولویت اول، عامل ارتباطات با وزن (0.163) و عامل ارزیابی عملکرد با وزن (0.130) به ترتیب در اولویت دوم و سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: بیشترین عامل موثر در پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع عامل کارکنان می باشد. منطق این مورد را می توان از تئوری های موجود، فرض دلیل نمود. زیرا بحث مشارکت کارکنان و روحیه و کار تیمی و در کنار آن آموزش کارکنان از جمله مسائل مهم در استقرار مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان به شمار می آید.