رشد و سودآوری از اهداف مهم و اولین اولویت استراتژیک برای اکثر شرکت ها می باشد که این امر اهمیت رشد شرکت ها برای مدیران ارشد را نشان می دهد. ولی علیرغم اهمیت رشد شرکتها در تجارت، در مورد طبیعت و چگونگی رشد شرکت ها مطالب اندکی شناخته شده است. هدف این تحقیق طراحی یک مدل رشد سازمانی در صنعت قطعه سازی خودرو با استفاده از رویکرد پویایی سیستم می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکتهای قطعه سازی عضو انجمن قطعه سازان استان آذربایجان شرقی شامل 186 شرکت تشکیل می دهند که تعداد 126 شرکت بصورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات جهت تعیین مهمترین متغیرهای موثر در رشد سازمانی (تعیین مرز سیستم) از یک پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 0.897 استفاده شده است. سپس با استفاده از نظرات خبرگان روابط بین متغیرها شناسایی شده (فرضیه سازی پویا) و با استفاده از نمودار حلقه های علی و دیاگرام های جریان یک مدل رشد سازمانی شبیه سازی شده است. برای سنجش اعتبار مدل از اطلاعات شرکت چرخشگر استفاده شده و پس از تایید اعتبار مدل، سناریوهای حذف یارانه و تغییرات نرخ بهره بانکی شبیه سازی و اثرات آنها بر رفتار مدل مورد بررسی قرار گرفته است.