مطالعه حاضر که با هدف شناخت فرایند یاددهی - یادگیری و زندگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی در شهر تهران انجام پذیرفته، مطالعه ای کیفی است که از روش ارزشیابی «خبرگی و نقادی تربیتی» ارایه شده توسط «آیزنر» بهره گیری نموده و چهار مرحله توصیفی، تفسیری، ارزشیابی و مضمون یابی را در بر گرفته است. در پژوهش حاضر دو کلاس پایه چهارم مورد مشاهده و مقایسه قرار گرفته است. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزارهای مشاهده فرایند یاددهی یادگیری و تعاملات مدرسه ای، مصاحبه با مدیر و معاون مدرسه، نیز معلمان و دانش آموزان پایه چهارم، پرسشنامه باز پاسخ معلمان پایه چهارم، تصویربرداری و ضبط تعاملات گفتاری استفاده به عمل آمد. برآیند مشاهدات حکایت از آن دارد که بین وضع موجود فرایند تعلیم و تربیت و وضع مطلوب آن فاصله و شکافی عظیم حاکم است.