وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عضره و ارایه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی باعث شده تا مشکلات زیادی برای دست اندرکاران صنعت فرش دستباف ایران ایجاد شود و علی رغم عرضه محصولی اصیل، شاهد سیر نزولی تولید و صادرات فرش دستباف ایران در سال های اخیر باشیم و به طور کلی نسبت به دیگر رقبای خارجی در جایگاه پایین تری قرار گیریم.در این حقیق سعی شده است که با بررسی مدل های مختلف تجارت الکترونیکی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نحوه به کارگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر آن، مدلی برای موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران پیشنهاد و از طریق پرسشنامه و با در نظر گرفتن طیف پنج نقطه ای لیکرت و µ=3 به عنوان شاخص عوامل مربوط به مدل پیشنهادی، موانع موجود در سر راه تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران مشخص و با ارایه راهکارها و پیشنهاداتی برای صادرکنندگان فرش، قدمی هرچند کوچک و ناچیز در جهت رشد و اعتلای این کالای ارزشمند درجهان و دستیابی به موقعیت از دست رفته آن، حاصل شود. درنهایت موانع تجارت الکترونیکی در زمینه صادرات فرش دستباف ایران به ترتیب اولویت به صورت زیر تعیین شدند: 1- مشکلات و موانع مربوط به زیرساختار اطلاعی 2- مشکلات مربوط به زیرساختار های قانونی،حقوقی و امنیتی3- مشکلات و موانع زیرساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری 4- مشکلات مربوط به زیرساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی 5- مشکل اینترنت 6- مشکلات مربوط به زیرساختارهای فنی و سخت افزاری 7- مشکلات مربوط به زیرساختارهای مالی و نرم افزاری.