سردبیر گرامی جهان پور و همکاران در پژوهش خود با عنوان" ساخت و ارزیابی پرسشنامه اخلاق در حرفه پرستاری" چاپ شده در دوره 19 و شماره9 این مجله کار ارزشمندی در ارتباط با طراحی پرسشنامه در حوزه اخلاق انجام داده اند. در نظر گرفتن روش استقرایی از طریق مصاحبه برای تولید آیتم ها، توجه به ارزیابی روایی و پایایی ابزار طراحی شده از نقاط قوت مطالعه مذکور می باشد(1). نقد مقالات برای رشد دانش ضروری بوده و باعث ارتقای کیفیت پژوهش های علمی می شود، علی رغم ضرورت نقد علمی که منجر به بهبود کیفیت مقالات گزارش شده می شود، کمتر در مجلات ایرانی وجود دارد(2). نقد مقالات به صورت علمی می تواند برای خوانندگان و محققین و پژوهشگران در راستای افزایش کیفیت مقاله مناسب باشد(3). در بخش هایی از روش کار پژوهش مذکور، نکاتی وجود دارد که قابل تأمل بوده و به نظر می رسد بیان آنها می تواند به بهتر شدن کار در پژوهش های آتی کمک کرده و راهنمایی برای دیگر پژوهشگران در حوزه طراحی و روایی ابزار باشد. گام های ابزارسازی دارای مراحل مشخص می باشد که رعایت استانداردها در هر گام ضروری می باشد. این نکته روشن می سازد که استناد به مواردی چون روایی و پایایی لازم، اما کافی نمی باشد. مطالعه مذکور از سه بعد اصلی مورد نقد قرار می گیرد؛ در بخش روش کار این مطالعه نوع مطالعه توصیفی تحلیلی گزارش شده است و این در حالی است که عنوان مطالعه ساخت و ارزیابی پرسشنامه می باشد. در مطالعه های ابزارسازی به دو شکل می توان روش کار مطالعه را نگارش کرد، برنز نوع روش تحقیق را در زمانی که هدف، طراحی و روایی آن ابزار می باشد نوع متدولوژیکال(1) می نامد(5 و4). هم چنین زمانی که از دو رویکرد کمی و کیفی استفاده می شود، می توان به آن نام ترکیبی(2) را نیز اطلاق کرد زیرا روش کیفی(مصاحبه و تحلیل کیفی) و به دنبال آن تکمیل پرسشنامه طراحی شده به وسیله نمونه ها و انجام محاسبات کمی بر نتایج(جهت تعیین روایی بر فاکتور آنالیز) صورت می گیرد(6).....