Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (66)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    15
  • بازدید: 

    2630
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    813
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

زمینه و هدف: ایسکمی گذرا در مغز موش باعث آسیب گسترده نورونی در مغز می شود؛ که به دنبال آن نقص در یادگیری و حافظه ایجاد می شود. در این مطالعه بر آن شدیم تا اثر ورزش را بر یادگیری و حافظه فضایی به دنبال ایسکمی گذرای مغز در موش صحرایی بررسی کنیم.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، 50 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 250 تا 300 گرم بطور تصادفی در گروه های مختلف قرار داده شدند. برای القای ورزش از دستگاه تردمیل استفاده شد. جهت ایجاد ایسکمی جریان خون شریان های مشترک کاروتید به مدت 10 دقیقه قطع شد. برای ارزیابی حافظه با استفاده از آزمون یادگیری احترازی غیر فعال انجام گرفت. برای بررسی نقایص حسی حرکتی از روش تشخیص و برداشتن چسب از کف دست حیوان و جهت بررسی هماهنگی حرکتی از آزمون روی لبه راه رفتن استفاده شد.یافته ها: یک هفته پس از ایسکمی گذرای مغز، مدت زمان پاسخ تاخیری در آزمون احترازی غیر فعال کاهش یافت همچنین زمان لمس و برداشتن چسب از کف دست و نسبت تعداد لغزش ها نیز افزایش یافت. پیش شرطی سازی با ورزش این شاخص ها را در موش های ایسکمیک بهبود بخشید.نتیجه گیری: پیش شرطی سازی با ورزش باعث بهبود نقص ایجاد شده در حافظه و اعمال حسی حرکتی به دنبال ایسکمی گذرای مغز می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    325-335
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

زمینه و هدف: آدیپونکتین یکی از آدیپوسایتوکین هایی است که می تواند شاخصی برای بیماری شریان کرونری بوده و به نظر می رسد که ویژگی های محافظتی متابولیکی و ضد التهابی داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط سطوح سرمی آدیپونکتین با مقاومت انسولینی، فشارخون و عملکرد قلبی تنفسی در مردان کم تحرک ایران می باشد.مواد و روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی 45 مرد جوان که طی 6 ماه گذشته هیچ گونه فعالیت بدنی منظمی نداشتند، به صورت داوطلبانه به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. پس از 12 ساعت ناشتایی (در ساعت 8 صبح)، نمونه های خون جهت تعیین سطوح سرمی آدیپونکتین، انسولین و گلوکز مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد قلبی - تنفسی آزمودنی ها با استفاده از آزمون نوارگردان بالک و فشارخون با دستگاه اسفیگمومانومتر اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده های خام از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معنی داری p<0.01 در نظر گرفته شد.یافته ها: سطوح آدیپونکتین به طور معنی داری با نمایه توده بدن (P=0.002)، انسولین (P=0.009)، HOMA-IR (P=0.002) و گلوکز (P=0.007) همبستگی منفی و با حداکثر اکسیژن مصرفی (P=0.006) آزمودنی ها همبستگی مثبت داشت. به علاوه، هیچ گونه رابطه معنی داری بین سطوح آدیپونکتین سرم با فشارخون سیستولیک (P=0.097) و دیاستولیک (P=0.117) مشاهده نگردید.نتیجه گیری: به نظر می رسد در افراد کم تحرک که از آمادگی قلبی تنفسی پایینی برخوردارند، پایین بودن غلظت آدیپونکتین ممکن است با اختلال در کنترل گلیسیمک همراه باشد. که این امر خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی را در این افراد بالا می برد. همچنین، با وجود ارتباط مستقیم بین غلظت آدیپونکتین و عملکرد قلبی تنفسی آزمودنی ها، به نظر نمی رسد ارتباطی بین سطوح آدیپونکتین و فشارخون وجود داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    336-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2645
  • دانلود: 

    780
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری قند، شایع ترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزش های بهداشتی و روش های اصلاحی و رفتاری مناسب از موثرترین و باصرفه ترین راه های پیشگیری و کنترل دیابت می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو می باشد.مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی بوده که با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بین افراد دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز بهداشت بجنورد، 40 نفر متناسب با معیارهای مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامه ای 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش (ساخته غضنفری با پایایی 0.84)، نگرش (ساخته غضنفری با پایایی 0.81)، خودمراقبتی (ساخته غضنفری با پایایی 0.91) و کیفیت زندگی (SF-20 با پایایی 0.79) در دو مرحله اجرا گردید. روایی پرسشنامه ها نیز مورد تایید متخصصان بوده است. برنامه آموزشی مبتنی بر اصلاح عادت ها و روش های غذایی در پنج جلسه 30 دقیقه ای انجام شد. با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS 18داده ها تحلیل شدند.یافته ها: میانگین سن افراد 52.17±7.58 بود. نتایج نشان داد مداخله آموزشی بر دانش افراد مورد مطالعه (p=0.083) اثر معناداری نداشته است. اما در متغیرهای نگرش نسبت به بیماری (p=0.001)، خودمراقبتی (p=0.001) و کیفیت زندگی (p=0.001) مداخله اصلاح رفتار، تاثیر معناداری داشته است.نتیجه گیری: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با بهره گیری از روش های اصلاح رفتارهای نامناسب، نگرش خود را نسبت به زندگی و سبک زندگی تغییر می دهند. بهتر است این مراقبت ها مداوم بوده و روش های بالینی و روانشناختی در کنار روش دارویی به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 780 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    345-353
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    179
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی ها نشان می دهد که ارتباط آنزیم های التهابی و آنتی اکسیدان تام در فعالیت های ورزشی و نیز اثر جنسیت بر آن به طور دقیق مشخص نشده است، لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تفاوت های جنسیتی بر ارتباط بین آنتی اکسیدان تام و آنزیم های التهابی در اثر فعالیت های شدید هوازی در افراد ورزشکار جوان می باشد.مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با اندازه گیری مکرر بوده و جامعه آماری آن را ورزشکاران جوان تشکیل می دادند، که تعداد 15 دختر و 15 پسر جوان (24-22 سال) ورزشکار شهر ارومیه، پس از اخذ رضایت نامه در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی ها تست ورزشی شدید هوازی (سرعت: Km/h 12، شیب: 5 درصد، زمان: 20 دقیقه) را اجرا کرده و در سه مرحله؛ قبل، بلافاصله و بعد از فعالیت (ریکاوری) برای اندازه گیری سطح Total Antioxidant Status (TAS)، Creatine Phosphokinase (CPK) وLactate Dehidrogenase (LDH)  نمونه خون وریدی اخذ شد و با استفاده از دستگاه اتوآنالیزور مورد بررسی قرار گرفت. داده های حاصل از تحقیق با روش آماری mixed model شامل آزمون های Bonfreoni، رگرسیون و من ویتنی در سطح معنی داری P<0.05، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که بین تغییرات TAS با آنزیم های LDH و CPK در دختران ارتباط معنی داری وجود دارد (به ترتیب P<0.006 و P<0.02) لیکن در گروه پسران فقط ارتباط TAS با LDH معنی دار گزارش شد (P<0.015).نتیجه گیری: فعالیت شدید هوازی غلظت آنزیم های التهابی را در افراد ورزشکار تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که افزایش این آنزیم ها منجر به تحریک پاسخ های آنتی اکسیدانی می شود. تفاوت های جنسیتی نیز بر این پاسخ ها موثر می باشد و دختران ورزشکار در مقایسه با پسران از پاسخ های آنتی اکسیدانی بهتری برخوردار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 179 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    354-363
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    815
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری دیابت منجر به بروز اختلالات یادگیری و حافظه ای گردیده و بربرین هیدروکلراید، آلکالوئیدی با آثار متعدد ضددیابتی و آنتی اکسیدان می باشد. لذا این مطالعه با هدف تاثیر بربرین هیدروکلراید بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین طراحی گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی انتخاب و به پنج گروه مساوی: کنترل، غیر دیابتی تیمار شده با بربرین هیدروکلراید (100 mg/kg)، دیابتی و دیابتی تیمارشده با بربرین هیدروکلراید (50, 100 mg/kg) تقسیم شدند. دیابت با تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین با دوز (55 mg/kg) به صورت درون صفاقی القاء گردید. یک هفته پس از تزریق استرپتوزوتوسین، تیمار با بربرین هیدروکلراید با دوز50, 100 mg/kg/day  به مدت شش هفته به صورت خوراکی انجام گردید. قندخون در هفته های 1، 3، 5، 7 با خون گیری از سیاهرگ دمی سنجش و در پایان گروه ها با آزمون های رفتاری شناخت فضایی (spatial recognition) و شناخت اشیاء  (objective recognition)مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: گروه دیابتی تیمارشده با بربرین هیدروکلراید (50, 100 mg/kg) بهبودی قابل توجهی را به صورت وابسته به دوز با گروه کنترل دیابتی در آزمون های شناخت فضایی و آزمون شناخت شی نشان دادند.نتیجه گیری: تجویز بربرین هیدروکلراید به مدت شش هفته منجر به بهبودی اختلالات شناختی از جمله حافظه و یادگیری در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    364-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1385
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

زمینه و هدف: پزشک خانواده مرکز تلاش های جهانی برای بهبود کیفیت، هزینه اثربخشی و برابری در سیستم های مراقبت سلامتی است. افزایش رضایتمندی مردم از خدمات از جمله اهداف برنامه پزشک خانواده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی دارندگان دفترچه بیمه روستایی از خدمات پزشک خانواده در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گرفت.مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه دو بخشی برای 1250 نمونه که به صورت تصادفی در هر طبقه انتخاب شده بودند، جمع آوری و میزان رضایتمندی در 8 حیطه بررسی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 17 و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنووا مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 1199 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. 69.4 درصد از نمونه های پژوهش خانه دار بودند. همچنین 72.1 درصد زن بوده، 85.3 درصد متاهل، 86.4 درصد ساکن روستا و 90.9 درصد از مراکز دولتی خدمات دریافت کرده بودند. در 8 حیطه مورد بررسی، بیشترین و کمترین میزان رضایتمندی به ترتیب از هزینه پرداختی و اعتماد و اعتقاد به عملکرد پزشک خانواده به دست آمد. بر اساس آزمون های انجام شده بین جنس، سن، شغل و وضعیت تاهل با میزان رضایتمندی از برنامه پزشک خانواده رابطه معنی دار آماری وجود نداشت. اما رابطه بین محل سکونت، تحصیلات و نوع مرکز ارائه دهنده خدمات با میزان رضایتمندی از برنامه پزشک خانواده از نظر آماری معنی دار بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تحصیلات بالاتر، دریافت خدمات از مراکز بهداشتی درمانی شهری و مراکز خصوصی ارائه دهنده خدمات پزشک خانواده رضایتمندی بیشتری را برای مراجعین به همراه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

GOLMOHAMMADI RAHIM | DASHTI GH.R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (66)
  • صفحات: 

    371-381
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: Identifying the learning styles of anatomy in students is one of the most important considerations for applied anatomy education. During the last decades, the methods for teaching anatomy have undergone extensive changes in the entire the world. For example, the systemic approach in anatomical education has replaced the regional approach for better educational outcome. In this study, the traditional lecturing method and the modern problem-based learning (PBL) method were compared.Materials and methods: This descriptive analytical study was conducted on 142 medical students, 51 male and 91 female, at the Sabzevar University of Medical Sciences. After explaining the learning styles, general anatomy was taught using the conventional method (lectures) or PBL method to small groups of students (n=6). Data was collected using a questionnaire consisting of check lists to assess the students’ views and attitude.Results: The average age of the students was 19.75±1.40 years in males and 19.25±1.36 years in females. There was a significant difference between selection of anatomical education (PBL and lectures) as the first priority and gender (p<0.01). On the other hand, there was no significant difference between audiovisual learning methods and any of the two teaching styles.Integrated teaching style (including both lectures and PBL method) was rated better by students than either of the two teaching styles.Conclusion: As expressed by the students, the integrated style (including both lectures and PBL method) was evaluated better than either lectures method or PBL method for anatomical education.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    371-381
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2531
  • دانلود: 

    931
چکیده: 

زمینه و هدف: به منظور بهبود عادات مرتبط با تغذیه و فعالیت بدنی و نیز اتخاذ استراتژی های پیشگیرانه در راستای کاهش اپیدمی چاقی نوجوانی، ایجاد بینش بهتر در ارتباط با تعامل تغذیه و فعالیت بدنی نوجوانان ضروری به نظر می رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سطح فعالیت بدنی و رفتارهای کم تحرک با الگوی رژیم غذایی در دانش آموزان پسر 12-14 ساله شهر سبزوار بود.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی روی 650 دانش آموزان پسر 14-12 ساله شهر سبزوار که به صورت نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. سطح فعالیت بدنی آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه PAQ-C و کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک نیمه کمی ارزیابی شد. رفتارهای کم تحرک نیز با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با کمک آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون و آزمون آنالیز واریانس با استفاده از نرم افزار  SPSS 13صورت گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سطح فعالیت بدنی و کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها ارتباط معناداری وجود ندارد. تفاوت معناداری در کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها بین سطوح مختلف فعالیت بدنی مشاهده نشد. فقط در آزمودنی های گروه سنی 12 سال کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها در آزمودنی های با سطح پایین فعالیت بدنی به طور معناداری نسبت به آزمودنی های با سطح فعالیت بدنی متوسط بالاتر بود (p=0.03). بین رفتارهای کم تحرک با کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها ارتباط معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که تفاوتی در تفاوتی در کالری دریافتی و مصرف درشت مغذی ها بین سطوح مختلف فعالیت بدنی در دانش آموزان پسر 14-12 سبزواری وجود ندارد. با این حال میزان این شاخص ها در دانش آموزان با سطح فعالیت بدنی پایین نسبت به دانش آموزان فعال تر سبزواری بالاتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2531

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    382-389
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    696
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

مقدمه و هدف: در دهه اخیر ادغام دروس علوم تشریحی (Integration) و تغییر برنامه های آموزشی آناتومی از رویکرد ناحیه ای به سیستمیک در آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته است و شناخت سبک های یادگیری دانشجویان که محور اصلی تعلیم و تربیت هستند در استراتژی آموزشی مهم می باشد. لذا این مطالعه به منظور بررسی سبک های یادگیری دانشجویان در آموزش آناتومی به روش سخنرانی و حل مساله Problem based learning (PBL) در گروه های کوچک طراحی و اجرا شد.مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 90-1389 در جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که واحد آناتومی را انتخاب نموده بودند، انجام شد. در این مطالعه 142 نفر شامل 51 دانشجوی پسر و 91 دانشجوی دختر شرکت نمودند. پس از توضیح سبک های یادگیری، آموزش آناتومی به صورت سنتی (سخنرانی) و حل مساله در گروه های کوچک صورت گرفت. آموزش آناتومی ابتدا به صورت معلم محوری و سپس بر اساس اهداف طرح درس به صورت حل مساله در گروه های کوچک شش نفری اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SPSS 11.5 با آزمون مجذور کای دو و آنووا تجزیه و تحلیل شدند. مقادیر P کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: دانشجویان آموزش آناتومی به روش توام (سخنرانی و حل مساله) را بهتر از هر یک از دو روش سخنرانی و یا حل مساله به تنهایی بیان نمودند. بین انتخاب اولویت اول آموزش ناتومی (مبتنی بر حل مساله و سنتی) و جنسیت دانشجویان اختلاف معنی داری آماری مشاهده شد (P<0.001)، در حالی که بین سبک های یادگیری شنیداری و دیداری با هر یک از دو روش تدریس اختلاف معنی داری مشاهده نشد (P=0.10 و P=0.79).نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان آموزش آناتومی به روش توام (سخنرانی و حل مساله) بهتر از هر یک از دو روش سخنرانی و یا حل مساله به تنهایی ارزیابی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    390-394
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1016
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

زمینه و هدف: بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری ساختمان از محیط های بسته نشات می گیرند. هدف این مطالعه، بررسی میزان شیوع علایم بیماری ساختمان در کارکنان بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه کارکنان ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از پاییز 89 به مدت یک سال از نظر علایم بیماری ساختمان با استفاده از پرسشنامه استاندارد بررسی بیماری ساختمان (NIOSH) مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد طی یک سال گذشته از 69 نفر مورد بررسی حدود 62.7 درصد در حین کار احساس خستگی و 24.28 درصد احساس خواب آلودگی می کردند، 27.1 درصد دچار سرگیجه بودند. حدود 95 درصد افراد اظهار داشتند که بعد از ترک محل کار علایم مذکور از بین می رود. مونوکسید کربن با میانگین غلظت 3.4 پی پی ام و دی اکسید گوگرد با میانگین 0.027 پی پی ام بوده است.نتیجه گیری: با توجه به این که غلظت های اندازه گیری شده مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد در حد خیلی پایینی بوده است و میزان شیوع علایم بیماری ساختمان در بین کارکنان نیز از درصد بالایی برخوردار نبوده است لذا، چنین می توان نتیجه گرفت که ساختمان مذکور بیمار نبوده و شیوع علایم بیماری ساختمان در کارکنان ساختمان مرکزی علوم پزشکی سبزوار قابل توجه نمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1016

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (مسلسل 66)
  • صفحات: 

    395-399
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1155
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه و هدف: اختلالات اسکلتی - عضلانی در اغلب مشاغل شیوع بالایی دارد. این پژوهش با هدف بررسی اختلالات اسکلتی - عضلانی و عوامل مرتبط با آن در بین مادران خانه دار انجام گردید.مواد و روش ها: یک مطالعه توصیفی - تحلیلی روی 333 نفر از مادران خانه دار تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی سبزوار در سال 1388-1387 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه نوردیک، به صورت حضوری توسط پرسشگران آموزش دیده تکمیل گردید.یافته ها: میزان شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی در اندام های کمر، گردن و شانه به ترتیب 49.5 درصد، 24.1 درصد، 21.2 درصد بود. نتایج نشان داد که بین درد کمر و زانوها و BMI (P=0.08)، بین درد شانه و روش شستن لباس ها (P=0.04)، بین درد پا و وسیله نظافت منزل (P=0.01) و بین درد زانو و استفاده از پلکان (P=0.004) در یک سال گذشته ارتباط معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: بین اختلالات اسکلتی - عضلانی در مادران خانه دار با وسایل و تجهیزات استفاده شده در منزل ارتباط معنی داری وجود دارد. انجام پژوهش بیشتر برای تعیین دقیق تاثیر اختلالات اسکلتی - عضلانی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button