فناوری قطارهای سریع السیر در دنیا تا سرعت آزمایشی 515 کیلومتر در ساعت پیش رفته است و آخرین دستاورد، مربوط به قطارهای TGV فرانسه است. پس از خرابی پل بتنی مخصوص قطارهای سریع لیون- پاریس، آیین نامه های طراحی پل رویکرد تازه ای به مبحث سرعت های زیاد داشته اند. آخرین تغییرات در آیین نامه های طراحی پل با نظر به مساله سرعت های زیاد، مربوط به آیین نامه IAPF, EURO CODE است که ضوابط خاصی را برای این سرعت ها در خطوط ریلی گنجانده است. به طور همزمان کشورهای ژاپن، کره، فرانسه، اسپانیا و سوئد نیز ضوابطی را برای کنترل در سرعت های زیاد در آیین نامه خود جای داده اند. اهمیت سرعت های زیاد به این علت است که تنش ها و خیزهای دینامیکی ایجاد شده به وسیله آن در مقایسه با حالت استاتیکی افزایش یافته و عملکرد این سازه ها را تحت بارهای سرویس دچار مشکل می کند. ناهمواری سطح روسازه راه آهن، ناهمواری سطح ریل و چرخها، نامنظمی مسیر و فاصله متساوی بین چرخ ها باعث می شوند که تشدید تنش های دینامیکی در سرعت های زیاد به ویژه در پلهای با دهانه کوتاه محسوس تر گردد. در این مقاله سعی شده است که سازه پل با سرعت های مختلف تحلیل گردیده و محدوده رزونانس آن مشخص گردد. در نهایت عامل ضربه دینامیکی برای سه کمیت تغییر مکان، لنگر خمشی و برش در سرعت ها و دهانه های مختلف محاسبه شده و روند تغییرات آنها با افزایش سرعت و دهانه مشخص گردیده است.