در دهه های اخیر نقش تجارت در توسعه افزایش یافته است. در این مقاله با دو فرض، آثار جهانی شدن بر الگوی تقاضای واردات ایران بررسی شده است: 1. الگوی سنتی قیمت نسبی برون زا به دلیل محدودیتهای وارداتی، الگوی مناسبی برای تخمین تابع تقاضای واردات نیست؛ 2. جهانی شدن بر تابع تقاضای واردات ایران اثر مثبت دارد. به این منظور با استفاده از ابزار اقتصاد سنجی به آزمون فرضیه ها پرداخته شده است و بر اساس نتایج این مطالعه، ضریب متغیر قیمت نسبی واردات در مدل تقاضای واردات به شکل خطی معنی دار نیست؛ بر اساس نتایج این تخمین به نظر می رسد که فرآیند جهانی شدن و ادغام در اقتصاد جهانی، سبب افزایش واردات ایران می شود.