مقدمه: هدف این تحقیق، ارزیابی اثربخشی بازی های رایانه ای بر میزان توجه افراد عقب مانده ذهنی بود.روش کار: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی کنترل شده بود که در سال 84-1383 انجام شد. دو مرکز از مراکز نگهداری افراد عقب مانده ذهنی در شهر تهران که حاضر به همکاری بودند، انتخاب شدند. یکی از مراکز به تصادف به عنوان گروه آزمون و مرکز دیگر به عنوان گروه شاهد و در هر مرکز تعداد 30 نفر به تصادف انتخاب شدند. برنامه بازی های رایانه ای طی 12 هفته 3 جلسه ای اجرا گردید. نمره توجه افراد با استفاده از ابزار تولوز- پیرون در 3 مرحله قبل، بلافاصله بعد و 5 هفته بعد از مداخله محاسبه شد. برای مقایسه نمرات توجه در مراحل مختلف مداخله از آزمون اندازه گیری تکراری استفاده شد. عملیات آماری با استفاده از SPSS نسخه 19 انجام شد.یافته ها: بر اساس نتایج بلافاصله بعد از مداخله، میانگین نمره توجه افراد گروه آزمون 19.33 و گروه شاهد 9.09 بود و مداخله، تاثیر معنی داری در افزایش نمره توجه افراد داشت (P<0.001، F1.3, 75.2=13.7). هم چنین در گروه آزمون پس از 5 هفته از پایان مداخله، نمره توجه نسبت به بلافاصله بعد از مداخله کاهش یافت.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، بازی های رایانه ای به مدت 35 جلسه می تواند نمره توجه افراد عقب مانده ذهنی را افزایش دهد، اما این نمره توجه 5 هفته بعد از مداخله رو به کاهش می رود. لذا این مداخله پایا نیست.