هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان کاربست مولفه های منشور اخلاق حرفه ای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان یزد می پردازد.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمام کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان یزد در سال 1389- 1390 را شامل می شود . به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران بهره گرفته شد و تعداد 111 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است و روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0.86 محاسبه گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که در میان مولفه های نه گانه پژوهش حاضر، بیشترین میانگین ها مربوط به گویه های «با رفتار خود به مراجعان احترام می گذارم» با میانگین 4.56، «از کار در کتابخانه احساس ارزشمندی دارم» با میانگین 4.63، و «در حفظ وسایل کتابخانه کوشا هستم» با میانگین 4.65 بوده است.اصالت/ ارزش: موضوع اخلاق و سنجش عملکرد آن به تازگی در متون کتابداری و اطلاع رسانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. پیش از این به طور نظری مولفه های اصول اخلاق حرفه ای و اخلاق سازمانی از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی مورد توجه واقع گردیده است اما در این مقاله سعی شده است تا مولفه های مصوب نهاد کتابخانه های عمومی کشور به منزله ابزارهای نوین اخلاقی مورد توجه واقع گیرد تا جنبه های اخلاق سازمانی را توسعه دهد.