Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1701
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1701

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHAMENEHEI S.M.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    2-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    347
کلیدواژه: 
چکیده: 

In line with the method of his contemporary philosophers and the common tradition of sages, Aqajani followed Peripatetic Philosophy and, particularly, the Sinan philosophy. He considered himself an independent religious jurist - rather than an imitator - in rational sciences and philosophical issues. Even if he had a hand in gnosis and the Transcendent Philosophy, unlike the first commentator of Qabasat (Seyyed Ahmed Amili), he never set foot beyond the principles of the Sinan School in his commentary of this work and rarely ever went beyond the framework of the common philosophical tradition of his time....

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خامنه ای سیدمحمد

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    4-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    748
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از اسباب تکامل تفکر فلسفی، برخورد افکار اندیشمندان و فلاسفه در طول تاریخ فلسفه و حکمت بوده است. سنت حسنه رد و اشکال بر گفته های دیگران و تحشیه و تحریر کتب آنان یکی از جلوه های آن برخورد و این تکامل می باشد. یکی از کسانی که بگواهی نوشتاری بازمانده از او در پی بررسی و تحلیل ورد و ابرام اندیشه گذشتگان بوده استاد الحکما مرحوم آیت اله رفیعی قزوینی است.وی در تعلیقه خود بر شرح هیاکل النور حکیم جلال الدین دوانی در ذیل شرح دوانی بر هیاکل النور بشدت و با لحنی متنسکانه به نظر شارح تاخته، اگرچه با شیوه یی خاص و رندانه، آنرا در قالب مقبول و مشروع آن پذیرفته است و همین موضوع مقاله یی است که در پیش داریم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 748

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی مقصود

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    9-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3309
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

از دیدگاه فلاسفه الهی در راس هرم هستی، مبدیی هست که واجب الوجود است و هیچگونه وابستگی به چیز دیگر ندارد. وجود او را می توان با دلایل عقلی اثبات کرد، اما شناخت حقیقت و ذات وی - چون هستی محض است - برای انسان میسر نیست. تنها می توان او را بوسیله اوصاف خاصی که ویژه اوست شناخت. این ویژگی ها - عموما - نقطه مقابل خواص ممکنات است. بعبارت دیگر همه این ویژگی ها از بی نیازی وی حکایت می کنند. در یک کلام: «واجب الوجود» - چون سرچشمه پیدایش همه موجودات عالم است - نمی تواند خود نیازمند و وابسته به دیگری باشد بلکه باید همه کمالات وجودی را بنحو اتم و اکمل داشته باشد، در غیر اینصورت خود نیز یکی از موجودات عالم خواهد بود که نیازمند به مبدا دیگری است. در این مقاله این خواص و ویژگی ها از منظر فلاسفه اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کرمانی طوبی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4512
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

بحث درباره انسان کبیر و عالم صغیر در مکتب صدرایی است و انسان بعنوان «عالم صغیر» با عالم خارج بعنوان «انسان کبیر» تطبیق و مقایسه می شود.برای اینکه بهتر بتوانیم در آثار صدرالمتالهین شیرازی (ره) به بررسی این موضوع بپردازیم ناگزیر به ذکر مقدماتی هستیم. از آن جمله باید دانست که ملاصدرا انسان را از چه منظر و با چه پشتوانه فکری مورد مطالعه قرار می دهد و نیز سابقه این بحث در مکاتب دیگر چگونه می باشد.بحث در این مقاله در ساحت علم آنتروپولوژی نمی باشد که انسان را از چهار زاویه انسانشناسی فیزیکی، باستانشناسی، زبانشناسی و انسانشناسی فرهنگی مطالعه می کند، بلکه سوال این است که آیا اساسا در تاریخ فلسفه چیزی تحت عنوان انسان کبیر و عالم صغیر یافت می شود یا نه، و نیز از آن جهت که ملاصدرا را نه صرفا بعنوان یک فیلسوف عقلگرا بلکه بعنوان یک فیلسوف متاله می شناسیم آیا در کتاب و سنت در این خصوص مطلبی خواهیم یافت؟گذاری نیز در عرفان خواهیم داشت که این منظر نقشی اساسی در شناخت نگرش صدرا به انسان دارد و شاید بتوان گفت بدون بررسی صبغه عرفانی که در حکمت متعالیه مشهود است، نمی توان انسان را از نظر ملاصدرا مورد شناسایی قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اله بداشتی علی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    33-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

با توجه به اهمیت این برهان در تاریخ فلسفه اسلامی نگارنده با تفحص در متون دینی، فلسفی و کلامی تلاش کرده است: اولا زمینه های فکری و بستر ظهور آنرا آشکار نماید؛ ثانیا تحولات تاریخی آنرا از ابن سینا تا علامه طباطبایی در حوزه های گوناگون فکری بویژه حوزه شیراز و اصفهان بررسی کند که در این راستا لازم است مبانی هر یک از متفکران را در صورتبندی برهان، معین ساخته و ضمن گزارش مختصر از تقریرهای متفاوت این برهان جنبه های قوت و ضعف هر یک را آشکار نموده و محکمترین و متقنترین تقریرها را معرفی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    53-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    358
چکیده: 

بررسی مفاهیمی همچون «علیت» در فلسفه غرب در دوران جدید از مباحث چالش برانگیز بوده است. با توجه به تجربه باوری حاکم بر تفکر غربی در این دوران، علیت در فضای سوبژکتیویسم غربی تحلیل می شد. همین امر چالش ها و فرازو نشیب های چندی را برای تحلیل علیت در غرب بوجود آورد. در این مقاله ابتدا تطور تحلیل علیت را در دوران جدید غربی در نظر مهمترین فیلسوفانی که در اینباره نظر قابل توجهی داشته اند بررسی کرده و سیر این تطور را باز می نماییم و سپس تطور تحلیل علیت را در فلسفه اسلامی از دیدگاه متکلمان تا فیلسوفان مشاء و سپس اندیشمندان حکمت متعالیه بررسی خواهیم نمود.در نهایت بین تحلیل علیت در فلسفه جدید غربی و فلسفه اسلامی مقایسه خواهیم نمود و تفاوت های میان ایندو نگرش که اساسا دو نگاه مختلف به مقولاتی از این دست است بازنموده خواهد شد. این دو چشم انداز مختلف سبب شده است تا تصور علیت در تفکر غربی امری تجربی و در نهایت «سوبژکتیو» انگاشته شود حال آنکه در اندیشه اسلامی مقوله ای «نفس الامری» یا «معقول» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 358 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خادمی عین اله

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    75-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    914
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از پرسش های اصلی معرفتی، پرسش از چیستی شی است، که خود به دو قسم «ما» ی شارحه و حقیقیه تقسیم می شود. در پاسخ به ما حقیقیه درباره عرض، متکلمان و حکیمان مختلف پاسخ های مختلفی داده اند. گرچه متکلمان تعاریف مختلفی از عرض - مثل معنی زاید علی الذات، چیزی که وجودش بقا و دوام ندارد، چیزی که قایم به غیر است، محدثی که قایم به متحیز است، «الحال فی المتحیز» و ... - ارایه داده اند، اما آنها نوعا در تعریف خودشان از جوهر و عرض، مقسم را موجود محدث قرار می دهند.فلاسفه نیز گرچه تعاریف مختلفی از عرض - مثل نعت، محمول، «ما یتقوم بشی متقوم بنفسه»، «ماهیه اذا وجدت، وجدت فی الموضوع»، «الموجود فی شی لا کجز منه و لا یصح قوامه من دونه ما هو فیه» و ... - ارایه داده اند، اما در تعریف خود از جوهر و عرض، مقسم را ماهیت قرار می دهند و التفاتی به قید «متحیز بودن موضوع» ندارند و در ارزیابی این تعاریف می توان گفت: هیچیک از این تعاریف تعریف به حد نیستند، حتی بنظر ابن سینا رسم حقیقی نیز نیستند. در مجموع تعاریفی که ویژگی های مهمتر و بیشتری از عرض را بیان می کنند از اعتبار بیشتر و سایر تعاریف از ارزش کمتری برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 914

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایمان پور منصور

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    85-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1002
  • دانلود: 

    358
چکیده: 

پرسش های اصلی این مقاله آنست که چگونه ذهن انسان بر مبنای فلسفه مشائی، به مفهوم واجب الوجود دست می یابد و تا چه حد می تواند به شناخت او از حیث تصوری و تصدیقی نایل شود.پاسخ اجمالی مقاله حاضر به این پرسش ها این است که عقل واقعنگر ما بر اساس حکم نخستین خود، هر شی موجود را به وصف واجب یا ممکن متصف می کند و بدین طریق به مفهوم واجب الوجود دست می یابد؛ سپس با تکیه بر براهین فلسفی به اثبات مصداق آن می پردازد؛ لکن با وجود دستیابی به یک نظام مفهومی در باب خداوند متعال در پرتو تحلیل های عقلی و با وجود کسب باور صادق موجه نسبت به وجود او از طریق براهین فلسفی، قادر به شناخت کامل او نمی باشد.بنابراین در این نظام فلسفی اولا یگانه منبع معرفت ما به خداوند، عقل است؛ ثانیا همین عقل نیز با وجود برخورداری از صلاحیت ورود به این حوزه، بدلیل محدودیت ذاتی خود و نامحدود بودن متعلق شناسایی، قادر به ادراک وجود آن حقیقت متعالی نمی باشد، بلکه همین اندازه می داند که مفهوم واجب الوجود و مفاهیم مبتنی بر آن، دارای مصداقی است که حقیقت آن برای ما مجهول است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 358 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پازوکی شهرام

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    95-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1737
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

صنعت در میان اهل حکمت و عرفان و تصوف معنای خاصی داشته است که این معنا مناسبتی اصولی با تکنولوژی جدید ندارد. رساله صناعیه میرفندرسکی از بهترین و جامعترین آثاری است که از جانب یکی از بزرگان حکما و عرفا و دانشمندان مسلمان مستقلا در موضوع صنعت نگاشته شده و معنای مذکور صنعت بوجه احسن از آن مستفاد می شود. این رساله در زمانی نوشته شده که مقارن پیدایش علم و تکنولوژی جدید در غرب است. با خواندن این رساله نکاتی از بحران های فکری دوره صفویه که موجب تضعیف مدنیت، کار و صنعت شده عیان گردیده و پرسش های مهمی مطرح می شود که یکی از مهمترین آنان این است که صنعت نزد میرفندرسکی چه مناسبتی با صنعت بمعنای جدید آن در تکنولوژی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مصلح علی اصغر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    107-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    629
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

پرسش از نسبت اندیشه های فلسفی به زمانه همواره پرسشی اساسی است. حکمت متعالیه ملاصدرا با مجموعه شارحان بزرگ آن از قرن یازدهم هجری تا دوره معاصر بزرگترین سنت فلسفی در فرهنگ ایرانی است. تداوم چنین نقشی ما را با پرسش های جدی در باب شان این سنت در عالم معاصر روبرو می کند. مهمترین پرسش نحوه رجوع ما به این میراث فکری و انتظاری است که از رجوع به آن داریم. در این مقاله سعی می شود ابتدا سه رویکرد متفاوت به حکمت متعالیه توصیف شود و سپس با موضعی که نویسنده در باب نسبت اندیشه فلسفی با زمان دارد، هر یک از سه رویکرد تحلیل و نقد شود. مقصود اصلی نگارنده دعوت به گفتگو در باب چیستی و چگونگی کوششی است که اکنون با مبنا قرار گرفتن حکمت متعالیه و یا حداقل با این تصور که این سنت قابلیت مراجعه برای اندیشیدن دارد، صورت می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 629

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3